Uchwała 43/2011

Uchwała Nr 8.43.2011

Rady Gminy Dubicze Cerkiewne

z dnia 2 września 2011 r.

w sprawie warunków udzielania zwolnień od podatku od nieruchomości stanowiącą pomoc de minimis

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 i pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr. 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223. poz. 1458; z 2009r. nr 52, poz. 420, Nr 157, poz 1241, z 2010r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 106, poz 675 , Nr 40, poz. 230; z 2011r Nr 117, poz 679, Nr 134, poz. 777, Nr 21, poz.113) oraz art. 7 ust. 3, art. 20b i art. 20c ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, Nr 220, poz. 1601, Nr 225, poz. 1635, Nr 245, poz. 1775, Nr 249, poz. 1828, Nr 251, poz. 1847; z 2008 r. Nr 93, poz. 585, Nr 116, poz. 730; z 2009r. Nr 6, poz.458, Nr 67, poz. 872 ) Rada Gminy postanawia:

§ 1.

1. Uchwalić program pomocowy de minimis w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.) przewidujący udzielanie pomocy zgodnie z warunkami udzielania pomocy określonymi w Rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15.12.2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006 r.)

2. Przepis uchwały stosuje się do podatników podatku od nieruchomości, o których mowa w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, będących przedsiębiorcami w rozumieniu Prawa Unii Europejskiej

§ 2.

1. Ilekroć w uchwale używa się pojęcia:

1) nowa inwestycja - należy przez to rozumieć inwestycję polegającą na wybudowaniu budynków lub budowli zgodnie z przepisami ustawy Prawo Budowlane i przeznaczeniu ich do działalności gospodarczej na terenie Gminy Dubicze Cerkiewne

2) rok podatkowy - należy przez to rozumieć okres liczony od dnia 1 stycznia do 31 grudnia

3) przedsiębiorca - podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na formę organizacyjno- prawną i sposób finansowania.

§ 3.

1. Zwalnia się od podatku od nieruchomości:

1) nowe inwestycje lub ich części oddane do użytku zgodnie z procedurą prawa budowlanego w roku bezpośrednio poprzedzającym rok podatkowy oraz zajęte przez nie grunty,

2) nowo nabyte grunty, budynki i budowle dotychczas nie wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej

§ 4.

1. Zwolnienia o których mowa w ust.1 zwanego dalej zwolnieniem udziela się pod warunkiem, że wyżej wymienione nieruchomości:

1) nie są zwolnione od podatku od nieruchomości na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów,

2) są faktycznie wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

3) przedsiębiorca nie ma zaległości z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne , Fundusz Pracy i Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, podatków , podatków i opłat lokalnych .

§ 5.

1. Okres zwolnienia podatkowego trwa przez okres 6 ostatnich miesięcy roku podatkowego, w trzech kolejno następujących po sobie latach podatkowych, następujących po roku, o którym mowa w § 2.

2. Do okresu zwolnienia wynikającego z niniejszej uchwały zalicza się podatnikowi okres w jakim podatek był umarzany w roku podatkowym objętym zwolnieniem na podstawie art 67 b § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa( Dz. U Nr 8 poz. 60 z 2005r. z późn. zm.)

3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 dotyczy tylko tej części powierzchni przedmiotów opodatkowania, od której naliczany jest podatek od nieruchomości według stawek stosowanych do budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i tylko w stosunku do budynków podlegających zwolnieniu na podstawie niniejszej uchwały.

4. Wartość pomocy brutto ,łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymywanej przez przedsiębiorcę w bieżącym roku kalendarzowym i poprzedzających go 2 latach kalendarzowych nie może przekroczyć kwoty stanowiącej równowartość 200 000 EURO, a dla przedsiębiorstw działających w sektorze transportu drogowego kwoty stanowiącej równowartość 100 000 EURO.

§ 6.

1. Zwolnienie w podatku od nieruchomości następuje na indywidualny wniosek podatnika składany bez zbędnej zwłoki po spełnieniu warunków zwolnienia określonych w niniejszej uchwale.( załącznik Nr 1 do uchwały)

2. . Do wniosku należy dołączyć:

1) potwierdzoną za zgodność kserokopię wpisu do właściwego rejestru lub ewidencji działalności gospodarczej, jeśli przedsiębiorca nie jest wpisany w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej w Gminie Dubicze Cerkiewne.

2) potwierdzoną za zgodność kserokopię pozwolenia na użytkowanie obiektu,

3) tytuł prawny do nieruchomości objętej pomocą( np. wypisy z ksiąg wieczystych, ewidencji gruntów i budynków , akt notarialny)

4) oświadczenie o nie posiadaniu zaległości w zakresie zobowiązań publiczno-prawnych( załącznik nr 2 do uchwały)

5) oświadczenie o wielkości pomocy de minimis jakie przedsiębiorca otrzymał w roku w którym się ubiega o pomoc oraz w ciągu 2 lat poprzedzających, albo oświadczenie o nieotrzymywaniu takiej pomocy w tym okresie.( załącznik nr 3 do uchwały)

6) oświadczenie ,że przedsiębiorca spełnia wymagania określone w § 4.( załącznik nr 4 do uchwały)

§ 7.

1. W okresie korzystania ze zwolnienia przedsiębiorca jest zobowiązany:

1) w terminie 14 dni od zaistnienia zdarzenia- do poinformowania organu udzielającego pomocy o każdej innej pomocy de minimis jaka uzyskał od innych organów, przedkładając stosowne zaświadczenie.

2) w terminie do 30 czerwca każdego roku korzystania z pomocy do przedłożenia informacji o których mowa w § 6 ust.2 pkt 4-6

2. Podatnik, który złożył nieprawdziwe oświadczenie, o którym mowa w § 6 ust.2 pkt 4-6 co do spełnienia warunków, od których uzależnione jest zwolnienie od podatku, traci prawo do tego zwolnienia za cały okres zwolnienia oraz prawo ubiegania się o zwolnienie z podatku od nieruchomości w okresie trzech następnych lat.

3. Utrata prawa do zwolnienia następuje także w przypadku:

1) zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej,

2) ogłoszenia upadłości lub likwidacji działalności gospodarczej,

4. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest powiadomić Wójta o utracie prawa do zwolnienia w terminie 14 dni od powstania okoliczności uzasadniających utratę zwolnienia. Prawo do utraty zwolnienia ustaje z początkiem miesiąca następującego po miesiącu w którym zaistniały warunki powodujące utratę zwolnienia od podatku.

§ 8. 

W przypadku utraty prawa do zwolnień i braku zawiadomienia organu podatkowego, podatnik zobowiązany jest do zapłaty podatku zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami.

§ 9. 

Podatnik, który w terminie określonym w § 7 ust. 4 zawiadomi Wójta Gminy o utracie warunków do zwolnienia od podatku, traci prawo do tego zwolnienia, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utracił te warunki.

§ 10. 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 11. 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Korcz

Wytwarzający/odpowiadający: Igor Kondratiuk

Wprowadzający: Igor Kondratiuk

Data wprowadzenia: 2011-10-28

Data modyfikacji: 2011-10-28

Opublikował: Igor Kondratiuk

Data publikacji: 2011-10-28