Protokół z 34 sesji z dnia 29 kwietnia 2010r
Protokół Nr XXXIV/10
z obrad Sesji Rady Gminy Dubicze Cerkiewne,
która odbyła się w dniu 29 kwietnia 2010r
w sali USC Urzędu Gminy Dubicze Cerkiewne .
Obradom Sesji przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk
Stan rady – 15
Obecnych radnych - 14
Radni Rady Gminy obecni na sesji :
1. Szymaniuk Grzegorz
2. Czykwin Mikołaj
3. Szymaniuk Irena
4. Żak Jan
5. Troc Aleksy
6. Karpiuk Andrzej
7. Karpiuk Jerzy
8. Boguń Wiktor
9. Jakoniuk Włodzimierz
10. Berezniak Władysław
11. Guryn Mikołaj
12.Holonko Mikołaj
13.Korch Wieczysław
14. Oksentiuk Nina
Radni Rady Gminy nieobecni na sesji :
Kazimieruk Andrzej
Ponadto w sesji udział wzięli :
1. Mikołaj Ławrynowicz – Sekretarz Gminy Dubicze Cerkiewne.
2. Robert Igański – funkcjonariusz Placówki Straży Granicznej w Dubiczach Cerkiewnych
3. Leon Małaszewski – Radny Powiatu Hajnowskiego
4. Anna Kulik – Skarbnik Gminy
oraz sołtysi wsi:
1. Helena Bielewiec - Sołtys wsi Dubicze Cerkiewne,
2. Irena Szymaniuk – Sołtys wsi Grabowiec,
3. Michał Kot – Sołtys wsi Istok,
4. Pietroczuk-Sajewicz Jan – sołtys wsi Wojnówka
5. Andrzej Karpiuk – Sołtys wsi Zabagonie
6. Mikulicz Leon – Sołtys wsi Koryciski
7.Masalski Włodzimierz – Sołtys Czechy Orlańskie
8. Mikołaj Rybak – Sołtys wsi Tofiłowce
9. Jan Charytoniuk – Sołtys wsi Stary Kornin.
Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Karpiuk o godz. 1000 otworzył XXXIV zwyczajną Sesję Rady Gminy. Stwierdził obecność 14 radnych, co umożliwia podejmowanie prawomocnych uchwał. Przewodniczący przywitał gości zaproszonych, radnych, Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy, sołtysów oraz wszystkich pozostałych .
Listy obecności radnych i pozostałych osób uczestniczących w obradach stanowią załącznik do protokołu .
Następnie wszyscy obecni na sali obrad uczcili minutą ciszy pamięć ofiar katastrofy polskiego samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem w dniu 10 kwietnia 2010r.
Do pkt. 2
Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Karpiuk przedstawił propozycję porządku sesji i zapytał radnych, czy nie wnoszą innych propozycji oraz uwag.
Ponieważ radni nie zgłosili żadnych wniosków, porządek obrad został poddany pod głosowanie:
Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie (14 obecnych, 14 głosów "za") przyjęła następujący porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Realizacja wniosków z poprzedniej sesji
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6 . Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2009r. i podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy z tego tytułu.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010r.
8. Przedstawienie informacji z wykonania uchwał za 2009r.
9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
10. Sprawy różne.
11. Zamknięcie XXXIV Sesji Rady Gminy.
Do pkt.3
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z XXXIII Sesji znajduje się na stoliku protokolanta. Stwierdził on, że jeżeli do końca sesji nie zostaną zgłoszone poprawki lub uwagi będzie uważał, że protokół został przyjęty.
Do pkt. 4
Informację o realizacji wniosków z poprzedniej sesji przedstawił Sekretarz Gminy.
Do przedstawionej informacji radni nie wnieśli uwag.
Informacja została przyjęta przez Radę i stanowi załącznik do protokołu.
Do pkt. 5
W tym punkcie niżej wymienieni radni zgłosili wnioski i interpelacje w sprawach:
Radny wsi Dubicze Cerkiewne – Mikołaj Czykwin
zgłosił potrzebę remontu ulicy w m. Rutka a w szczególności przy posesji 19B na odcinku o 200m. Na dzień dzisiejszy jest tam sadzawka. Wniosek w tej sprawie zgłaszał kilkakrotnie. Dodał, że na obrady naszej sesji przyjechał mieszkaniec tej ulicy aby osobiście zwrócić się do Rady o pomoc w naprawie tego odcinka ulicy.
Przewodniczący Rady udzielił głosu mieszkańcowi wsi Rutka, który potwierdził, że stan tej drogi jest fatalny i wymaga szybkiej naprawy zwrócił się w swoim imieniu do Rady Gminy o naprawienie tego odcinka drogi i zadeklarował swoją pomoc przy naprawie drogi.
Ze względu na obecność na sesji mieszkańca wsi Rutka udzielono bezpośredniej odpowiedzi radnemu i mieszkańcowi wsi Rutka informując o poczynionych staraniach związanych z ustaleniem wykonawcy do wykonania napraw bieżących na drogach w miejscowości Tofiłowce i wtedy, ze względu na bliskie położenie tych dróg, można będzie zrobić drogę w Rutce. Ale należy trochę odczekać do poprawy warunków atmosferycznych sprzyjających do równania.
Radny wsi Witowo – Korch Wieczysław
wnioskował o naprawę odcinka drogi z Stacji PKP w kierunku Pasiecznik Małych.
Radny wsi Grabowiec – Szymaniuk Grzegorz
w swojej wypowiedzi poruszył sprawę wałęsających się psów w m. Grabowiec. Wnioskował o podjęcie działań w tym kierunku.
Radna wsi Grabowiec – Irena Szymaniuk
zwróciła się o naprawienie drogi w m. Grabowiec w kierunku Redut na długości drugiego cięcia droga wymaga nawożenia na tym odcinku.
Radny wsi Koryciski - Aleksy Troc
po zabraniu głosu zapytał jak przedstawia się sprawa zabranej części subwencji oświatowej, dla naszej gminy i czy gmina otrzymała odpowiedź w tej sprawie.
Drugie zapytanie dotyczyło terminu planowanego remontu świetlicy w Koryciskach na jakim jest etapie.
Radny wsi Starzyna – Wiktor Boguń
zapytał o termin planowanej budowy wodociągu Nikiforowszczyna – Wygon.
Radny wsi Istok – Mikołaj Guryn
poinformował, że na skrzyżowaniu w m. Jagodniki oświetlenie pali się całą noc. Zdaniem radnego powinna być przerwa w zapalaniu oświetlenia w nocy na takiej samej zasadzie jak w pozostałych wsiach.
Radny wsi Tofiłowce – Jan Żak
nawiązał do tablicy informacyjnej znajdującej się na przeciw Zespołu Szkół w Dubiczach Cerkiewnych, która jest zniszczona (pomalowano sprajem). Wnioskował o odnowienie tej tablicy.
Radna wsi Stary Kornin- Nina Oksentiuk
wnioskowała o naprawienie przepustu na drodze obok punktu skupu mleka w m. Starym Korninie.
Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk
poruszył kwestię związaną z zespołem „STRUMOK” który działa przy GOKSiR w Dubiczach Cerkiewnych. Stwierdził, że w ostatnim okresie zespół „STRUMOK” zajmuje czołowe miejsca i w ostatnim okresie w Hajnówce i Bielsku Podlaskim podczas występów zajął I miejsca. Zespół ćwiczy odnosi sukcesy, które nigdzie nie są odzwierciedlone, nawet brak na naszej stronie internetowej. Zdaniem radnego należałoby docenić zespół chociażby poprzez rozważenie możliwości wsparcia finansowego na zakup strojów. Ponadto na dzień dzisiejszy pomimo osiągnięć nikt nie pomyślał o upominku czy gratyfikacji pieniężnej, która byłby zachętą do dalszej pracy zespołu.
Przewodniczący Rady, zobowiązał Sekretarza Gminy, do udzielenia odpowiedzi w miarę możliwości w pkt. 9 dzisiejszego porządku obrad.
Do pkt. 6
Przewodniczący Rady Gminy, przechodząc do realizacji dalszego porządku obrad udzielił głosu Sekretarzowi Gminy, który pokrótce przedstawił informację z realizacji budżetu gminy za rok 2009. Stwierdził, że dochody zostały wykonane w kwocie 6 403 118zł tj.w 101,91% a wydatki wykonano w kwocie 7 934 160 tj. w 80,18%. W 2009r. gmina spłaciła zobowiązania wynikające z zaciągniętych pożyczek w latach ubiegłych w kwocie 109 200zł. Spłata dotyczyła 3 pożyczek zaciągniętych w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku na:
-budowę biologicznej oczyszczalni ścieków w systemie „BIOGEST” w Dubiczach Cerkiewnych w kwocie 57200zł,
-budowę II etapu kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami i przykanalikami w Dubiczach Cerkiewnych w kwocie 34 000zł.
-budowę 5 szt przydomowych oczyszczalni ścieków w m. Stary Kornin, Zabagonie, Koryciski, Werstok i Istok w kwocie 18 000zł.
Zadłużenie na koniec 31 grudnia 2009r. wyniosło 605 435,44zł.
Następnie odczytał uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia pozytywnej opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2009r.
Po tym Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił wniosek z posiedzenia komisji o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy za wykonanie budżetu gminy za 2009r. a Przewodniczący Rady Gminy odczytał uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2009r., w której stwierdzono, że wniosek Komisji Rewizyjnej spełnia wymogi określone w ustawie o samorządzie gminnym i w ustawie o finansach publicznych.
W dyskusji głos zabrali:
Przewodniczący Rady po zabraniu głosu zapytał czy są oszczędności w dziale „dowożenie dzieci”, które przez gminę zostało przekazane firmie transportowej PKS w Siemiatyczach i czy była robiona analiza w tym zakresie.
Sekretarz Gminy wyjaśnił, że analiza była robiona podczas przetargu z której wynikało, że gmina zaoszczędzi ok.30 000zł.rocznie zabrano od gminy tzw. koszty społeczne - remonty samochodów i paliwo, które już nie będą stanowić wydatku dla gminy. Stwierdził, że skarbnik gminy sporządzi dokładną analizę na koniec sierpnia br. i wtedy rada zostanie poinformowana o wynikach analizy.
Dodał, też, że w dziale oświetlenie uliczne po dokonanej modernizacji oświetlenia ulicznego z przedkładanych faktur widoczne są oszczędności.
Przy tym, radny Wiktor Boguń zapytał czy w trakcie wakacji będzie kursował autobus szkolny po terenie gminy .
Sekretarz Gminy wyjaśnił, że jak najbardziej będzie kursował 1 raz w tygodniu rano i popołudniu. Sprawa ta była ujęta w przetargu dodał, że pozostał do uzgodnienia w jaki dzień tygodnia ma kursować autobus.
Radni po dyskusji proponowali dzień środę i wcześniejsze podanie do publicznej wiadomości np. poprzez wywieszenie rozkładu na przystankach autobusowych.
Ponieważ pytań nie zgłoszono, projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy, po odczytaniu przez Przewodniczącego Rady Gminy, został poddany pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych, przeciw-0, wstrzymało się od głosu-0.
Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy został przyjęty jednogłośnie i powzięto
Uchwałę Nr XXXIV/161/10
(w załączeniu)
w sprawie udzielenia absolutorium dla Wójta Gminy Dubicze Cerkiewne
Do pkt.7
Drugi projekt uchwały przygotowany pod obrady dzisiejszej sesji był w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010r. a wyjaśnień udzieliła Pani Anna Kulik – Skarbnik Gminy. Nadmieniła, że projekt uchwały został przygotowany w związku z wejściem w życie z dniem 12 marca 2010r. nowego Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących z źródeł zagranicznych a główna zmiana wprowadzona polega na konieczności stosowania do paragrafów w zakresie budżetu środków europejskich czwartej cyfry „7”. W uzupełnieniu dodała, że przedmiotowe rozporządzenie obowiązuje od dnia 1 stycznia 2010r. poszczególne instytucje zobowiązane są do zmiany planu finansowego w zakresie budżetu środków europejskich poprzez dokonanie odpowiednich przeksięgowań i ujęcie ww. środków z czwartą cyfrą „7”.
Do przedstawionego projektu uchwały uwag nie wniesiono.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych, przeciw-0, wstrzymało się od głosu-0.
Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok został przyjęty jednogłośnie i powzięto
Uchwałę Nr XXXIV/162/10
(w załączaniu)
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010r.
Do pkt. 8
Realizację tego punktu rozpoczął Sekretarz Gminy przedstawiając informację z realizacji uchwał Rady Gminy Dubicze Cerkiewne za 2009r.
Informacja stanowi załącznik do protokołu.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.
Do pkt. 9
Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych udzielił Sekretarz Gminy.
Odpowiadając na wniosek radnego Holonko wyjaśnił, że można naprawić ten odcinek drogi w ramach przyznanych 2 000zł na każde sołectwo, zgodnie z ustaleniami rady na przedostatniej sesji. Dodał, że dotychczas wykorzystały środki tylko dwa sołectwa Witowo i Długi Bród.
W sprawie wniosku dot. wyrównania wraz z nawiezieniem odcinka drogi od Stacji PKP Witowo do Pasiecznik Małych wyjaśnił, że sołectwo Witowo już wykorzystało swoja pulę środków na drogi. Dodał, że trzeba byłoby wejść w kontakt z nadleśnictwem odnośnie naprawy tej drogi i może wspólnymi siłami udałoby się zrobić.
W sprawie wniosku radnego wsi Grabowiec dotyczącego wałęsających się psów , Sekretarz poinformował, że coraz więcej jest zgłoszeń od mieszkańców gminy o wałęsających się psach Zaznaczył, że ta sprawa była już na sesji, przedstawiono kilka ofert z firm odławiających psy ale rada nie zajęła żadnego stanowiska ze względu na wysokie ceny oferowane przez firmy. Na dzisiejszą sesję przygotowano ofertę z Białej Piskiej w województwie mazursko-warmińskim, w której oferują realizację zadania po zgłoszeniu w ciągu 24 godzin za kwotę 3340zł miesięcznie. Rocznie to wyniesie ok. 40 000 zł, Sekretarz Gminy podkreślił, że jest to zadanie własne gminy i należy zawrzeć umowę chociaż na czas określony. Ponieważ jak mówiłem wcześniej coraz więcej jest zgłoszeń od mieszkańców o wałęsających się psach, które zaczynają stwarzać zagrożenie dla dzieci i osób starszych .
Radni w trakcie dyskusji potwierdzili, że w gminie występuje problem z psami ale dla naszej gminy w skali roku jest to duży wydatek przy tak niskim budżecie oraz występujących innych potrzebach do realizacji w gminie jak np. drogi.
Rada Gminy zobowiązała Sekretarza do szukania rozwiązań tańszychikorzystniejszych dla gminy.
Odpowiadając na drugi wniosek radnego Sekretarz wyjaśnił, że droga gruntowa w m. Grabowiec może być naprawiona w ramach 2000zł . Dodał, że wskazanym byłoby tam zrobić przepust.
Na wniosek radnego Troca wyjaśnień udzieliła Pani Bogusława Gawryluk, która na wstępie zaznaczyła, że jak radnym wiadome subwencja oświatowa naszej gminie została zabrana w kwocie 216 tys.zł. W związku z tym podjęto działania w celu odzyskania subwencji poprzez wystosowanie pism do Minister Edukacji Narodowej oraz do Posła Sejmu Pana Jarosława Zielińskiego i Posła Roberta Tyszkiewicza. Na dzień dzisiejszy gmina otrzymała odpowiedź od Pani Minister, w którym stwierdziła, że obecnie obowiązujące przepisy nie pozwalają na ponowne przeliczenie części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2010 z zastosowaniem wagi P10 ale zarazem poinformowała, że ostateczna kwota części oświatowej subwencji ogólnej może ulec zwiększeniu poprzez wystąpienie gminy z wnioskiem z 0,6% rezerwy subwencji oświatowej zgodnie z przyjętymi w tym zakresie kryteriami jej rozdysponowania. Z podziału 0,6% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2010 uwzględniona została możliwość dofinansowania realizacji zadania dotyczącego wzrostu zadań w 2010r. polegającego na zwiększeniu łącznej liczby uczniów w stosunku do danych przyjętych do naliczenia algorytmem części oświatowej subwencji ogólnej na 2010r. W związku z powyższym gmina taki wniosek przygotowała i został wysłany do Pani Minister Edukacji Narodowej o dofinansowanie w wysokości 153 370zł z 0,6% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na 2010r. Ponadto poinformowała, że w naszej sprawie poseł Pan Zieliński złożył interwencję poselską do Pani Minister Katarzyny Hall w tej sprawie, która m.in. przytoczyła stwierdzenia zawarte w odpowiedzi na nasz wniosek tj. o możliwości wystąpienia przez gminę z wnioskiem o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej z tytułu wzrostu zadań w I półroczu 2010r.
Natomiast Poseł Pan Robert Tyszkiewicz złożył interpelację do Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie zasadności zmiany przepisów regulujących kwestię podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2010r. na którą Pani Minister udzieliła podobnych wyjaśnień jak w piśmie skierowanym do Posła Zielińskiego i Wójta Gminy.
Wszystkie pisma w tej sprawie stanowią załącznik do niniejszego protokołu.
Kończąc swą wypowiedź Pani Gawryluka poinformowała, że jej zdaniem jest szansa na odzyskanie środków.
Radny Troc w uzupełnieniu dodał, że zapytał o tę sprawę ponieważ w sytuacji gdy nie odzyskamy środków nie można będzie liczyć na realizację innych inwestycji w gminie.
W sprawie wniosku dotyczącego remontu świetlicy, Sekretarz Gminy wyjaśnił, że planuje się wykonanie w bieżącym roku. Na dzień dzisiejszy akurat jest robiona druga poprawka w złożonym wniosku o dofinansowanie na remont świetlicy w Koryciskach.
W dalszej części realizacji tego punktu, Sekretarz Gminy poinformował o potrzebie wykonania przepustu w miejscowości Grabowiec przy świetlicy wiejskiej, kręgi są gotowe, pozostało tylko wykonać.
Radny Karpiuk Andrzej zabierając głos w dyskusji do przedstawionej kwestii przez Sekretarza dodał, że przepust w Grabowcu również powinien być wykonany w ramach przyznanych 2 tys.zł na sołectwo a nie z dodatkowych środków.
W sprawie wniosku radnego Żaka dotyczącego odnowienia tablicy informacyjnej w m. Dubicze Cerkiewne obiecał, że zostanie zrealizowany.
Odpowiadając na wniosek Przewodniczącego Rady w sprawie zespołu muzycznego „Strumok” potwierdził zasadność wniosku i wyjaśnił, że wniosek ten był już zgłaszany na sesji i został przekazany do realizacji Pani Dyr. GOKSiR. Nadmienił, że jest mu wiadome, że były podejmowane działania związane z zakupem ubrań przez Panią Dyrektor ale dokładnie nie może wyjaśnić na następną sesją zostanie zaproszona Pani Dyrektor i w szczegółach wyjaśni tę kwestię.
Obecny na sali obrad radny powiatu Hajnowskiego Pan Leon Małaszewski dodał, że są prowadzone rozmowy z kilkoma wykonawcami na wykonanie usługi w zakresie naprawy dróg poprzez nawiezienie ziemi wraz z wyrównaniem następnie dokona się skalkulowania kosztów i wybierze się najkorzystniejszą ofertę w tym zakresie.
W dyskusji radni optowali za wybraniem wykonawcy z Orli.
Radny powiatu Leon Małaszewski poinformował o zamiarze modernizacji drogi powiatowej będącej ulicą wiejską w m. Rutka. W budżecie gminy Dubicze Cerkiewne zaplanowano dotację dla Powiatu Hajnowskiego w wysokości 10 tys.zł. Natomiast powiat zabezpieczył środki w swoim budżecie w wysokości 50% ogółu kosztów budowy ulicy w m. Rutka na rok 2010.
Radni dyskutowali na jaki cel przeznaczyć dotację czy na budowę drogi powiatowej w Rutce za tę kwotę, czy przeznaczyć na remont drogi powiatowej przy budynku lecznicy w Dubiczach Cerkiewnych.
Radni nie zajęli konkretnego stanowiska na którą drogę przeznaczyć te środki, ponieważ oba odcinki dróg powiatowych wymagają pilnej naprawy.
Radni przyjęli odpowiedzi na interpelacje i zgłoszone wnioski w pkt. 5 porządku obrad dzisiejszej sesji.
Do pkt. 10.
W sprawach różnych, Sekretarz Gminy po zabraniu głosu nawiązał do przeprowadzonej kontroli w gminie Dubicze Cerkiewne w zakresie obsługi Rady Gminy i poinformował, że stwierdzono uchybienie dotyczące braku wysyłania projektów uchwał dla radnych i sołtysów przed sesją .
Radni i sołtysi obecni na sesji, po dyskusji podtrzymali swoje dotychczasowe stanowisko o nie przesyłaniu projektów uchwał i innych materiałów na sesję za wyjątkiem projektu budżetu gminy i sprawozdania z wykonania budżetu gminy. Twierdzili, że każdy radny może zapoznać się z projektami uchwał w BIP na stronie internetowej gminy Dubicze Cerkiewne w zakładce projekty uchwał.
Do pkt. 11
Uwag i poprawek do protokółu z XXXIII Sesji nie było, wobec czego protokół został przyjęty.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady Gminy, podziękował radnym i osobom zaproszonym za udział w sesji, po czym o godz.13 15 zamknął XXXIV Sesję Rady Gminy.
Protokołowała :
Przewodniczący Rady Gminy
Maria Pietryczuk
Jerzy Karpiuk
Metryka strony