Protokół z sesji nr II z dnia dniu 5 grudnia 2006 r
Protokół Nr II /06
z obrad Sesji Rady Gminy Dubicze Cerkiewne,
która odbyła się w dniu 5 grudnia 2006 r
w sali Gminnego Ośrodka Kultury
w Dubiczach Cerkiewnych .
Obradom przewodniczył –Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk
Stan rady – 15
Obecnych- 15 radnych
Radni Rady Gminy obecni na sesji :
1. Bereźniak Władysław
2. Czykwin Mikołaj
3. Guryn Mikołaj
4. Korch Wieczysław
5. Szymaniuk Grzegorz
6. Szymaniuk Irena
7. Troc Aleksy
8. Żak Jan
9. Kazimieruk Andrzej
10.Oksentiuk Nina
11.Karpiuk Andrzej
12. Karpiuk Jerzy
13. Boguń Wiktor
14.Jakoniuk Włodzimierz
15. Holonko Mikołaj
Ponadto w sesji udział wzięli :
1.Robert Igański - Przedstawiciel Placówki Straży Granicznej w Dubiczach Cerk.
2. Jerzy Aleksiejuk - Prezes Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Hajnówce
3. Alina Oniszczuk - Główna Księgowa Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Hajnówce
4.Małmyszko Mirosława - Przewodnicząca Gminnej Komisji Wyborczej w Dubiczach C
Do pkt. 1
Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Karpiuk o godz. 1000 otworzył II Sesję Rady Gminy, powitał gości zaproszonych i radnych, a następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na ogólną liczbę 15 radnych, w sesji uczestniczy 15 radnych, co stanowi pełne quorum, przy którym Rada Gminy może obradować i podejmować prawomocne uchwały.
Do pkt. 2
Przewodniczący Rady przedstawił projekt porządku dziennego obrad. Do przedstawionego porządku obrad uwag nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym, Rada jednogłośnie przyjęła proponowany porządek obrad w brzmieniu zaproponowanym przez Przewodniczącego, a mianowicie:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Wręczenie zaświadczenia o wyborze na Wójta Gminy Dubicze Cerkiewne przez
Przewodniczącą Gminnej Komisji Wyborczej w Dubiczach Cerkiewnych i złożenie
ślubowania przez Wójta Gminy.
5. Podjęcie uchwał w sprawie:
1) wynagrodzenia Wójtowi Gminy
2) używania samochodu osobowego do celów służbowych przez Wójta Gminy
Dubicze Cerkiewne
3) ustalenia limitu rozmów z służbowego telefonu komórkowego Wójtowi Gminy Dubicze Cerkiewne.
4) zatwierdzenia taryfy opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i za zbiorowe
odprowadzanie ścieków na terenie gminy Dubicze Cerkiewne
5) obniżenia ceny skupu żyta do obliczania podatku rolnego na 2007r.
6) podatku od nieruchomości na 2007r.
7) podatku opłaty targowej
8) opłaty administracyjnej na 2007r.
9) wyboru banku do prowadzenia bankowej obsługi budżetu gminy Dubicze Cerk.
10)zmiany uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006r.
6. Interpelacje i zapytania radnych.
7. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
8. Sprawy różne.
9. Zamknięcie II Sesji Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z I Sesji znajduje się na stoliku protokolanta. Stwierdził, że jeżeli do końca sesji nie zostaną zgłoszone poprawki lub uwagi uważam, że protokół został przyjęty.
W tym punkcie, Przewodnicząca Gminnej Komisji Wyborczej w Dubiczach Cerkiewnych Pani Mirosława Małmyszko wręczyła zaświadczenie Panu Anatolowi Pawłowskiemu o wyborze na Wójta Gminy Dubicze Cerkiewne. Złożyła serdeczne gratulacje oraz życzenia owocnej pracy i przyjaznej współpracy przy realizacji zamierzeń w najbliższej kadencji.
Przewodniczący Rady poinformował, iż objęcie obowiązków przez Wójta następuje z chwilą złożenia wobec Rady ślubowania. Poprosił Pana Anatola Pawłowskiego o przystąpienie do aktu ślubowania. Wójt Gminy w obecności Rady złożył ślubowanie następującej treści:
"Obejmując urząd uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy ."Dodając słowa "Tak mi dopomóż Bóg".
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że w związku z złożeniem ślubowania Pan Anatol Pawłowski przejął obowiązki Wójta Gminy Dubicze Cerkiewne .
Zabierając głos dotychczasowy, a zarazem nowo wybrany Wójt, podziękował za zaufanie, jakim został obdarzony przez społeczeństwo tutejszej gminy na kolejną kadencję. Dodał , że swoje obowiązki będzie wykonywał sumiennie jak dotychczas.
W dalszej części tego punktu jeszcze raz zabrała głos Przewodnicząca Gminnej Komisji Wyborczej w Dubiczach Cerkiewnych Pani Mirosława Małmyszko. Wręczyła zaświadczenie radnemu Panu Włodzimierzowi Jakoniuk, który był nieobecny na I Sesji.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy odczytał rotę ślubowania na radnego:
„Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.
po której radny Jakoniuk wypowiedział słowo „ślubuję”.
1) Pani Bogusława Gawryluk, poinformowała, że w związku z wyborem Wójta Gminy należy podjąć kilka uchwał wynikających ze stosunku pracy wójta. Pierwszy projekt uchwały przygotowany na dzisiejszą sesję dotyczył ustalenia wynagrodzenia Wójtowi Gminy. Przedstawiła radnym składniki dotychczasowego wynagrodzenia Wójta Gminy oraz minimalne i maksymalne stawki w tabeli wynikające z rozporządzenia.
W dyskusji do przedstawionego projektu uchwały głos zabrali:
Radny Korch wnioskował o podwyższenie wynagrodzenia brutto do kwoty 6 500,00 zł miesięcznie.
Radny Guryn po zabraniu głosu złożył wniosek o podwyższenie wynagrodzenia Wójtowi Gminy do kwoty 7 000,00zł miesięcznie brutto.
Radny Troc wnioskował o pozostawienie wynagrodzenia dotychczasowego Wójtowi Gminy.
Innych głosów w dyskusji nie było.
Przewodniczący Rady Gminy zgłoszone propozycje – wnioski poddał pod głosowanie jawne.
za pierwszym wnioskiem radnego Korcha oddano – 3 głosy;
za wnioskiem radnego Guryna oddano – 7 głosów
za wnioskiem radnego Troca oddano – 5 głosów.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że większością głosów został przyjęty wniosek radnego Guryna.
Po tym Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójtowi Gminy.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymał się od głosu – 1radny.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójtowi Gminy została przyjęta większością głosów.
Uchwała Nr II/6/06
w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójtowi Gminy
2) Uzasadnienie do drugiego projektu uchwały w sprawie używania samochodu osobowego do celów służbowych przez Wójta Gminy Dubicze Cerkiewne przedstawiła również Pani Bogusława Gawryluk . Nadmieniła, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 22 marca 2002r. w sprawie ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy, limit kilometrów na jazdy lokalne na samochód osobowy używany przez Wójta Gminy dla celów służbowych dotychczas był określony na 300 km miesięcznie.
Radny Guryn wnioskował o pozostawienie dotychczasowego limitu kilometrów.
Radny Żak zabierając głos w dyskusji zwrócił się do Wójta Gminy o poinformowanie radnych, czy dotychczasowy limit kilometrów wystarcza czy nie.
Wójt Gminy wyjaśnił, że zdarzają się miesiące, w których limit jest przekroczony, a są miesiące , że jest nie wykorzystany. Jest to uzależnione od rodzaju realizacji zadań na terenie gminy. Podkreślił, że jego zadowoli limit 200km miesięcznie.
Innych głosów w dyskusji nie było.
Przewodniczący Rady Gminy, wniosek radnego Guryna poddał pod głosowanie jawne.
Za wnioskiem radnego Guryna oddano 15 głosów; przeciw-0 głosów i wstrzymało się –0 głosów.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że wniosek radnego Guryna został przyjęty jednogłośnie.
Po tym Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie używania samochodu osobowego do celów służbowych przez Wójta Gminy Dubicze Cerkiewne.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się od głosu – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie używania samochodu osobowego do celów służbowych przez Wójta Gminy Dubicze Cerkiewne została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr II/7/06
(w załączeniu)
sprawie używania samochodu osobowego do celów służbowych przez Wójta Gminy Dubicze Cerkiewne.
3) Kolejny projekt uchwały był w sprawie ustalenia limitu rozmów z służbowego telefonu komórkowego Wójtowi Gminy. Uzasadnienie przedstawiła Pani Bogusława Gawryluk. Nadmieniła, że Wójt Gminy w pracy korzysta z służbowego telefonu komórkowego.
Średni miesięczny koszt za abonament i połączenia wynosi
opłat stanowi załącznik do protokołu. Dalej zaznaczyła, że wskazanym byłoby ażeby Rada określiła limit. Dodała, że w tej kwestii nie reguluje żadne rozporządzenie . Jest to decyzja Rady.
Przewodniczący Rady zapytał Wójta Gminy jaka jest taryfa, wysokość abonamentu oraz ile kosztuje minuta rozmowy?
Wójt Gminy poinformował, że telefon komórkowy posiada już dwa lata i kupił za 1,22 zł. Od dziś posiada nową komórkę firmy NOKIA. Miesięczny abonament będzie wynosił około 80 zł , a rozmowy około. 0,46 zł. Dodał, że istnieje też możliwości tańszych rozmów jest to uzależnione od pory dnia. Kończąc dodał, że w zupełności wystarczy kwota 300zł .
W dyskusji głos zabrali: Radny Berezniak wnioskował o przyznanie limitu na rozmowy telefonu komórkowego w wysokości 300zł miesięcznie.
Innych głosów w dyskusji nie było.
Przewodniczący Rady Gminy zgłoszony wniosek radnego Berezniaka poddał pod głosowanie jawne.
Za wnioskiem radnego Berezniaka oddano 14 głosów; przeciw-0 głosów i wstrzymał się –1 głos.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że wniosek radnego Berezniaka został przyjęty większością głosów.
Po tym Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia limitu rozmów ze służbowego telefonu komórkowego Wójtowi Gminy.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymał się od głosu – 1 radny.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia limitu rozmów ze służbowego telefonu komórkowego Wójtowi Gminy Dubicze Cerkiewne została przyjęta większością głosów
Uchwała Nr II/8/06
(w załączeniu)
w sprawie ustalenia limitu rozmów ze służbowego telefonu komórkowego Wójtowi Gminy.
4) Przechodząc do realizacji kolejnego punktu dotyczącego zatwierdzenia taryfy opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy, Przewodniczący Rady Gminy oddał głos Panu Jerzemu Aleksiejuk – Prezesowi Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Hajnówce.
Prezes poinformował, że konieczność podniesienia opłat za wodę jest związana ze wzrostem kosztów utrzymania eksploatacji urządzeń zaopatrzenia w wodę. Obowiązujące stawki opłat za wodę mimo wzrostu kosztów niezależnych od przedsiębiorstwa nie były zmieniane od 2005r. ,a proponowany wzrost cen za wodę określono na podstawie przychodów, których wzrost nastąpił o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług zgodnie z ustawą budżetową. Zaproponowane stawki opłat utrzymują opłatę abonamentową na odbiorcę na poziomie niezmienionym, (dotychczasowym). Dalej Prezes nadmienił, że na terenie gminy Dubicze Cerkiewne woda jest dostarczana do odbiorców z dwóch ujęć: w Starym Koninie i Dubiczach Cerkiewnych. Do tych ujęć podłączonych jest 1141 indywidualnych punktów poboru, w tym zwodomierzowanych 1101 oraz 26 instytucjonalnych wg. wodomierza. Poinformował też, że w minionych 9 miesiącach 2006r. zanotowano 17 przecieków na sieci wodociągowej w tym:
na sieci rozdzielczej – 6 sztuk,
na przyłączach do budynków indywidualnych – 11 szt.
W sprawie strat wody z sieci wodociągowej stwierdził, że produkcja wody za 9 miesięcy br.wyniosła 90584m3, sprzedaż wyniosła 59451m3.Straty technologiczne wynikające z płukania sieci oraz płukania odżelaziaczy wyniosły 9839m3 .Straty ogółem stanowią 23,5% produkcji wody.
Po tym głos zabrała główna księgowa i przedstawiła: kalkulacje niezbędnych przychodów według taryfowych grup odbiorców w roku obowiązywania nowych taryf (tab.D), współczynnik alokacji w roku obowiązywania nowych taryf w Gminie Dubicze Cerkiewne (tab.E), kalkulację cen i stawek opłat za wodę Dubicze Cerkiewne (tab.F) i przedstawiła zestawienie przychodów wg. taryfowych grup odbiorców z uwzględnieniem wielkości zużycia oraz cen i stawek opłat w roku obowiązywania nowych taryf w gminie Dubicze Cerkiewne (tab.G) oraz strukturę kosztów roku obrachunkowego poprzedzającego wprowadzenie nowych taryf za okres od IX.05 – VIII/06r .
Wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę wraz z załącznikami stanowi załącznik do protokołu.
Radny Troc zwracając się do Prezesa zapytał o straty wody , czy są to kradzieże, czy też inne czynniki mają wpływ na powstałe starty wody. Dalej stwierdził, że jeżeli większość strat przynoszą kradzieże wody to należy zagwarantować umową możliwość dokonywania kontroli w gospodarstwach oraz odpowiedzialność karną .
Prezes wyjaśnił, że między innymi jest to spowodowane kradzieżą wody. Ponadto na straty mają wpływ awarie na sieciach rozdzielczych, wycieki na przyłączach oraz tzw. straty techniczne. Największe kradzieże wody występują w okresie letnim. Wtedy monitoruje się hydranty. Przedsiębiorstwo podejmuje działania w kierunku zmniejszenia strat wody poprzez: dokonywanie kontroli u odbiorców wody, wymianę wodomierzy, które są sukcesywnie przez przedsiębiorstwo wymieniane, montaż elementów plastikowych, które nie stanowią łupu dla kradnącego .
Prezes nadmienił, że w 2005r. sytuacja uległa poprawie w stosunku do 2004r. , stwierdzono mniejsze straty wody.
W Dubiczach Cerkiewnych straty wyniosły 34,8% w ujęciu Dubicze Cerkiewne.
W 2004r. straty wyniosły 44% w ujęciu Dubicze Cerkiewne.
Natomiast w 2006r. za III kwartał straty wyniosły – 26,3%.Prezes dodał, że tendencja strat jest właściwa ponieważ maleje.
Na ujęciu w Starym Korninie straty w 2005r. wyniosły 14,4%, a w 2006r. za III kw. wyniosły 18,6%.
Pan Prezes dodał, że generalnie w roku 2006 – straty wynoszą 26,45% i są mniejsze w stosunku do roku poprzedniego.
Radny Troc zaznaczył, że jednak straty w ujęciu Dubicze Cerkiewne są dużo większe niż w Starym Korninie. Mówił, że wskazanym byłoby rozpatrzenie rozdzielenia ujęć. Pobór wody w Starym Korninie jest większy niż w Dubiczach Cerkiewnych. Natomiast straty w Starym Korninie są mniejsze. Dlaczego mieszkańcy korzystający z ujęcia w Starym Kornin muszą pokrywać koszty strat w ujęciu Dubicze Cerkiewne.
Przewodniczący Rady nadmienił, że zmniejszenie strat wody wpłynie na obniżenie cen wody dla odbiorców.
Radny Korch zabierając głos w dyskusji nawiązał do sytuacji jaka miała miejsce w Witowie. Po zgłoszeniu awarii do czasu jej usunięcia trwało prawie tydzień czasu. Zdaniem radnego powinna być natychmiastowa reakcja ze strony przedsiębiorstwa po zgłoszeniu awarii.
Prezes podkreślił, że awarie na sieci są trudne do określenia na jakim odcinku. Czasami ustalenie miejsca awarii trwa kilka dni. Jako przykład przytoczył powstałą awarię na odcinku Czech Orlańskich, gdzie szukano kilka dni. Zwrócił się do radnych o szybkie sygnalizowanie do przedsiębiorstwa o wyciekach wody szczególnie na sieci. Poinformował też, że płukanie sieci odbywa się w godzinach dziennych po zgłoszeniu przez klientów, że woda jest niewłaściwa np.barwa,zapach. Straty wynikające z płukania ustalane jest z pewnym prawdopodobieństwem na podstawie licznika. Zdaniem Prezesa większy pobór wody jest w soboty i niedziele.
W 2005r. w ujęciu Dubicze Cerkiewne sprzedano wody – 33 686m3 ,a w Starym Korninie 37 911m3
Radny Szymaniuk zapytał, czy podczas przeprowadzonych kontroli przez przedsiębiorstwo ktoś z odbiorców wody został złapany na kradzieży i czy zapłacił .
Wójt Gminy nawiązał do sprawy jakości wody. Stwierdził, że przedsiębiorstwo jest zobowiązane do produkowania dobrej jakości wody. Poinformował radnych, że woda w Dubiczach Cerkiewnych jest bardzo dobrej jakości. Przy tym wspomniał, że kilka lat wstecz była osoba chętna do prowadzenia działalności w zakresie butelkowania naszej wody i jej sprzedaż ale okazało się, że musi posiadać swoje własne ujęcie wody. W dalszej części swojej wypowiedzi nawiązał do występujących strat wody szczególnie w ujęciu w Dubiczach Cerkiewnych. Stwierdził, że nie zgadza się z opinią Prezesa, że straty się zmniejszyły w stosunku do ubiegłego roku. Zdaniem Wójta Gminy straty wody pozostają na tym samym poziomie co w roku ubiegłym. Podkreślił, że radni poprzedniej kadencji pamiętają o zapewnieniach Prezesa i obiecywanych działaniach w celu zmniejszenia strat wody ale tak naprawdę nic się nie zmieniło. Wójt Gminy zgłosił wniosek do Prezesa Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji o przeprowadzenie oddzielnej kalkulacji na nasze ujęcia w Dubiczach Cerkiewnych i Starym Korninie a nie na całość przedsiębiorstwa. Przypomniał też Prezesowi o niesprawnych hydrantach , na jednej z sesji Prezes obiecał, że zostaną sprawdzone. Przytoczył informację Przedsiębiortswa o przeprowadzonych przeglądach i konserwacji hydrantów na potrzeby Komendy Powiatowej Straży Pożarnej w Hajnówce, z której wynika, że hydrofornia Dubicze Cerkiewne posiada 153 hydrantów i wszystkie zostały skontrolowane.
Ta sama sytuacja w hydroforni Stary Kornin, gdzie hydrantów jest 60 i wszystkie zostały sprawdzone. Zwrócił się do radnych o potwierdzenie, czy faktycznie w terenie wszystkie hydranty są sprawne.
Radna z Starego Kornina poinformowała, że we wsi 4 hydranty są niesprawne a Radny z Korycisk również stwierdził, że 1 hydrant jest niesprawny, o którym wie.
Wójt Gminy zwracając się do Prezesa zapytał czy hydranty zostaną sprawdzone w terminie wymienionym w piśmie tj. do pierwszej połowy 2007r. oraz proponował płukanie wody na terenie naszej gminy przeprowadzać w godzinach nocnych.
Prezes zabierając głos ponownie stwierdził, że hydranty zostaną w terminie sprawdzone oraz przedsiębiorstwo rozważy możliwość przeprowadzania płukania wody porą nocną . Kończąc swą wypowiedź Prezes stwierdził, że dobrze się współpracuje z naszą gminą i chcą eksploatować wodę w naszej gminie, ale żeby przedsiębiorstwo miało zysk musi podnosić cenę wody chociaż minimalnie. Dodał, że za 2005r. przedsiębiorstwo wypracowało zysk w wysokości tylko 6 992zł. Stwierdził, że firma z swojej działalności dużego zysku nie odnosi.
W trakcie dyskusji Przedsiębiorstwo obniżyło cenę wody do kwoty 1,82zł/m3.
Innych wniosków nie było.
Przewodniczący Rady Gminy poddał ten wniosek pod głosowanie jawne.
Rada gminy na stan 14 radnych przyjęciem wniosku oddała 0 głosów, przeciw-14 głosów i wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że ww. propozycja ceny wody została odrzucona przez Radę.
W trakcie dalszej dyskusji radnych wynegocjowano obniżenie ceny wody do kwoty 1,80zł/m3.
Innych głosów odnośnie wysokości cen wody w dyskusji nie było.
Przewodniczący Rady Gminy poddał ten wniosek pod głosowanie jawne.
Rada gminy na stan 14 radnych za przyjęciem wniosku oddała 14 głosów, przeciw-0 głosów i wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że ww. propozycja ceny wody została przyjęta przez Radę jednogłośnie.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy opłat na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Dubicze Cerkiewne.
Rada Gminy na stan 14 radnych za przyjęciem uchwały oddała 14 głosów, przeciw-0 głosów i wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie przyjęła
w sprawie zatwierdzenia taryfy opłat na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Dubicze Cerkiewne.
5) Kolejny punkt dzisiejszego porządku obrad dotyczył podjęcia uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do obliczania podatku rolnego na terenie gminy.
Pani Galimska poinformowała, że w 2006r. stawka maksymalna 1q żyta wynosiła 27,88zł. Rada Gminy nie obniżyła tej ceny i przyjęła na 2006r. stawkę maksymalną.
Natomiast na 2007r. stawka maksymalna za 1q żyta została ustalona przez Prezesa GUS 35,52 zł .
Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy poinformował, że Komisja zaopiniowała pozytywnie stawkę maksymalną tj. 35,52zł za 1g żyta. Dodał, że jak radni wiedzą, dużo jest zaplanowanych zadań, do realizacji których są niezbędne środki a w szczególności dotyczy to budowy dróg. W związku z tym Komisja wnioskuje do Rady Gminy o uchwalenie stawki maksymalnej ceny skupu żyta na 2007r.
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję to tego tematu
Radny Troc wnioskował o obniżenie stawki żyta do kwoty 35 zł za /q.
Radny Szymaniuk Grzegorz wnioskował o obniżenie stawki do kwoty 34 zł/q.
Innych głosów w dyskusji nie było.
Przewodniczący Rady Gminy zgłoszone propozycje – wnioski poddał pod głosowanie jawne.
Za wnioskiem komisji oddano – 11 głosów;
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że wniosek komisji został przyjęty przez Radę Gminy większością głosów. W związku z powyższym pozostałe wnioski zgłoszone przez radnych w tej kwestii upadły i nie będą przegłosowane.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że jeżeli Rada Gminy przyjmuje stawkę maksymalną, nie zachodzi potrzeba podejmowania uchwały w tej sprawie.
6) Dalszy podpunkt porządku obrad był w sprawie ustalenia podatku od nieruchomości. Pani Galimska przedstawiła stawki maksymalne na 2007r.
Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego przedstawił stawki wypracowane przez komisję.
Stawki te stanowią załącznik do protokołu.
W dyskusji do przedstawionych stawek podatku od nieruchomości, wypracowanych przez komisję, nikt z radnych nie zabrał głosu.
Przewodniczący Rady Gminy wniosek komisji poddał pod głosowanie jawne.
Za wnioskiem komisji oddano 14 głosów; przeciw-0 głosów i wstrzymał się –1 głos.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że wniosek komisji został przyjęty większością głosów.
Po tym Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie podatku od nieruchomości na 2007r.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się od głosu – 0.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie powzięła
w sprawie podatku od nieruchomości na 2007r.
7) W tym punkcie, Przewodniczący Rady Gminy oddał głos ponownie Przewodniczącemu Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy, który przedstawił opinię Komisji w sprawie zaopiniowania stawki opłaty targowej na 2007r. Komisja przyjęła stawkę ubiegłoroczną tj. 250 zł.
Innych propozycji w trakcie dyskusji nie było .
W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie stawkę opłaty targowej wypracowaną przez komisję.
Stan Rady 15 radnych; za przyjęciem stawki komisji oddano- 15 głosów.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że wniosek komisji został przyjęty jednogłośnie.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej na 2007r.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się od głosu – 0.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził ,że Rada Gminy jednogłośnie powzięła
w sprawie stawek opłaty targowej na 2007r.
8) Przewodniczący Rady Gminy ponownie oddał głos Przewodniczącemu Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy, który przedstawił opinię komisji, w sprawie opłaty administracyjnej na 2007r. Komisja zaopiniowała pozytywnie stawki obowiązujące w 2006r.
Innych propozycji w trakcie dyskusji nie było.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie stawki opłaty administracyjnej wypracowane przez komisję.
Stan Rady 15 radnych; za przyjęciem stawki opłaty administracyjnej wypracowanej przez komisję oddano- 15 głosów.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że wniosek komisji został przyjęty jednogłośnie. Poinformował też, że nie zachodzi potrzeba podejmowania uchwały, ponieważ Rada przyjęła stawki ubiegłoroczne i uchwała podjęła w 2005r, nadal będzie obowiązywać.
9) Projekt uchwały w sprawie wyboru banku do prowadzenia bankowej obsługi budżetu gminy Dubicze Cerkiewne przedstawił Sekretarz Gminy.
Do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono uwag i wniosków.
W związku z powyższym, Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne. W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się od głosu – 0.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła
w sprawie wyboru banku do prowadzenia bankowej obsługi budżetu gminy Dubicze Cerkiewne
10) Przechodząc do realizacji kolejnego projektu uchwały, Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi Gminy, który odczytał pismo Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce o sfinansowanie zakupu latarki patrolowej na potrzeby dzielnicowego rejonu służbowego Dubicze Cerkiewne. Wójt Gminy w uzupełnieniu dodał, że jeżeli Rada Gminy uchwali uchwałę, to środki na zakup latarki zostaną przeznaczone z funduszy tzw. alkoholowych w ramach programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2006r.
Do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono uwag i wniosków.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały dotyczący zmiany uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006r.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się od głosu – 0.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła
zmiany uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006r.
W tym punkcie niżej wymieni radni zgłosili interpelacje i zapytania w sprawach :
1. Radny wsi Grabowiec – Szymaniuk Grzegorz
W swoim wniosku nawiązał do drogi w m. Grabowiec, która ostatnio była remontowana (obok posesji Pana Kulika). Radny stwierdził, że stan tego odcinka drogi po naprawie jest gorszy niż przed naprawą. Wnioskował o nawiezienie dobrego żwiru na ten odcinek drogi .
W drugim wniosku zwrócił się o pozyskanie środków unijnych na drogi gminne, które są w planie do modernizacji.
2. Radny wsi Jagodniki - Holonko Mikołaj
Wnioskował o remont powierzchowny drogi skośnej wzdłuż rowu w m. Jagodniki ( w stronę Skrzypkowskiego)
Drugi wniosek był również w sprawie remontu drogi gminnej łączącej się z gminą Hajnówka.
3. Radny wsi Witowo – Korch Wieczysław
W pierwszym wniosku zwrócił się o naprawę drogi od Stacji PKP Witowo w stronę Pasiecznik Małych (najgorzej w lesie - wymaga odkrzaczenia) .
Następnie ponowił swój wniosek w sprawie naprawy przepustu na drodze z Witowa do Pasiecznik Małych (wzdłuż rowu) kręgi popękały.
Wnioskował też o wykonanie nowego ogrodzenia posesji świetlicy w m. Witowo oraz naprawę lub dokonanie rozbiórki budynku gospodarczego znajdującego się na posesji świetlicy wiejskiej w m. Witowo.
4.Radna wsi Grabowiec – Szymaniuk Irena
Zwróciła się z wnioskiem o ustawienie znaku zakazu w m. Grabowiec dla samochodów ciężarowych, które przewożą duże ładunki drewna do m. Saki przez wieś Grabowiec.
5. Radny wsi Czechy Orlańskie – Berezniak Władysław
Zwrócił się z prośbą o wyposażenie świetlicy wiejskiej w m. Czechy Orlańskie chociaż w stół tenisowy dla młodzieży.
6. Radny wsi Koryciski – Troc Aleksy
Po zabraniu głosu zwrócił się z zapytaniem czy gmina ma nadzór nad Spółkami Wodnymi. Ponieważ od dłuższego czasu na rowach nie są wykonywane prace konserwacyjne.
W drugim wniosku zwrócił się o naprawę drogi tzw. gościńca w m. Koryciski, przebiegającej poza wsią (od ostrego zakrętu na drodze Istok – Koryciski).
7. Radny wsi Długi Bród - Andrzej Karpiuk
Wnioskował o naprawę przepustu na drodze powiatowej w m. Długi Bród w stronę Wiluk za basenem p.poż.. Przepust jest zasypany i woda nie ma odpływu.
Drugi wniosek był w sprawie dokończenia drogi w kierunku Pasiecznik Małych.
Radny też zasygnalizował, że interesuje go sprawa budowy oczyszczalani przydomowych i chciałby w tej sprawie zasięgnąć informacji.
8. Radny wsi Istok – Guryn Mikołaj
Zgłosił wniosek w imieniu wszystkich mieszkańców wsi Istok o wyposażenie świetlicy wiejskiej w ławki i kilka stołów.
9. Radny wsi Tofiłowce – Żak Jan
Wnioski radnego dotyczyły naprawy dróg polnych poprzez nawiezienie dwóch odcinków po 300m. Położenie ich określi na mapie będąc w gminie (jest podanie złożone u P. Małaszewskiego na jeden odcinek drogi)
Drugi wniosek był w sprawie wykonania przepustu na drodze w m. Tofiłowce obok posesji Pana Topora) przy zlewni mleka. Brak odpływu wody.
10. Radny wsi Starzyna – Boguń Wiktor
Wnioskował o remont drogi na odcinku od Starzyny w kierunku Bobinki poprzez punktowe nawożenie oraz odcinek drogi Starzyna - Górny Gród również wymaga punktowego nawiezienia żwirem.
11.Radna wsi Stary Kornin – Nina Oksentiuk
Wnioskowała o kanalizację we wsi Stary Kornin.
W drugim wniosku zwróciła się o wyposażenie świetlicy wiejskiej w stoliki i krzesła.
Ponadto zwróciła się o n aprawę drogi w m. Grabowiec na odcinku tzw. „za hajom” tj. rozpoczęcie prac przygotowawczych do ułożenia asfaltu.
12. Przewodniczący Rady Gminy i Radny Werstoku
Wnioskował o dokonanie remontu świetlicy wiejskiej w m. Wojnówka oraz w m. Werstok.
W drugim wniosku zwrócił się o dokonanie naprawy odcinka drogi w m. Wojnówka w kierunku „Nadworskie” , a szczególnie za posesją Pana Kiślaka.
Kolejny wniosek był w sprawie ujęcia do planu realizacji drogi – ulicy w Werstoku poprzez ułożenie asfaltu.
Do pkt. 7
Odpowiedzi na zapytania i interpelacje udzielił Wójt Gminy.
Odpowiadając na wniosek radnego Szymaniuka wyjaśnił, że droga ta zostanie dokończona poprzez nawiezienie drugiej warstwy żwiru. Przy tym dodał, że ta odpowiedź dotyczy pozostałych dróg gminnych i polnych, które były robione na jesień br i nie zostały zakończone.
W sprawie pozyskiwania środków unijnych na realizację dróg wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy brak jest działań związanych z składaniem projektów na rozwój sieci dróg. Wójt Gminy dodał, że gmina śledzi tę sprawę i jak tylko powstanie możliwość zostaną złożone projekty w celu uzyskania środków unijnych na realizacje dróg. Przy tym dodał, że na złożenie projektów ustalane są terminy bardzo krótkie, a procedura przyznania środków przez tzw. komitety sterujące jest duża i wpływ ma dużo czynników. Nawiązał do złożonego projektu przez gminę w sprawie modernizacji GOK, gdzie nasz projekt uzyskał 5 punktów a maksymalnie można było uzyskać 7 punktów.
W sprawie wniosku radnego Holonki wyjaśnił, że Komisja Rozwoju Gospodarczego Gminy powinna zrobić wyjazdowe posiedzenie, sprawdzić stan dróg gminnych i polnych a następnie ustalić plan realizacji tych dróg na kadencję. Ustalenie takiego planu przez Komisję ułatwiłoby podejmowanie decyzji w zakresie realizacji dróg gminnych. Jeżeli droga zgłoszona przez radnego znajdzie się w tym planie to w przyszłości będzie realizowana.
Na wnioski zgłoszone przez radnego Korcha, Wójt Gminy wyjaśnił, że droga ta była już odkrzaczana. Gmina musi wystąpić z wnioskiem do Starostwa Powiatowego w Hajnówce o wydanie zezwolenia na wycięcie drzew położonych w pasie drogi gminnej na tym odcinku, ponieważ decyzję na wycięcie drzew dla gminy wydaje Starosta.
Pozostałe wnioski zgłoszone przez radnego związane z świetlicą wiejską w Witowie zostaną przekazane do realizacji Pani Dyrektor GOKSiR w Dubiczach Cerkiewnych.
Wniosek radnego wsi Czechy Orlańskie również zostanie przekazany Pani Dyrektor GOKSiR w Dubiczach Cerkiewnych do rozpatrzenia.
Odpowiadając na wniosek radnego wsi Koryciski w sprawie remontu kapitalnego drogi za wsią (gościniec) Wójt Gminy stwierdził, że odpowiedzi udzielił przy wniosku radnego Holonki. Komisja Rozwoju Gospodarczego Gminy rozpatrzy czy ująć do planu .
W sprawie działalności Spółki Wodnej w Dubiczach Cerkiewnych, Wójt Gminy wyjaśnił, że nie ma wpływu na działalność spółki. Jest to spółka prawa cywilnego i ma swój zarząd, który podejmuje decyzje.
Natomiast Rada Gminy może rozpatrzyć na sesji temat związany z działalnością Spółki Wodnej w Dubiczach Cerkiewnych.
Wniosek radnego Karpiuka Andrzeja zostanie przesłany do Zarządu Dróg Powiatowych w Hajnówce w celu realizacji. Natomiast zgłoszonym wnioskiem w sprawie dokończenia drogi zajmie się komisja Rozwoju Gospodarczego Gminy.
Wniosek radnego wsi Istok zostanie przekazany Pani Dyrektor GOKSiR w Dubiczach Cerkiewnych, która rozpatrzy możliwość ujęcia tych zadań do projektu budżetu na 2007r. Przy tym wniosku zwrócił się do członków Komisji Rozwoju Gospodarczego o ustalenie planu kolejności remontu świetlic wiejskich na kadencję.
Wnioski zgłoszone przez radnego Żaka, Wójt Gminy stwierdził, że odsyła je do rozpatrzenia przez Komisję Rozwoju Gospodarczego Gminy.
Wniosek radnego Bogunia dotyczący naprawy odcinka drogi powiatowej zostanie przesłany do Zarządu Dróg Powiatowych w Hajnówce w celu realizacji.
Odpowiadając na wniosek radnej wsi Stary Kornin w sprawie zakupu stolików i krzeseł do świetlicy wiejskiej wyjaśnił, że odpowiedź identyczna jak przy wniosku radnego wsi Istok.
Wniosek radnego wsi Werstok w sprawie remontu odcinka drogi „Nadworskie” od posesji Kiślaka w kierunku Białej Straży przekazuje również do rozpatrzenia przez Komisję Rozwoju Gospodarczego.
Natomiast w sprawie budowy ulicy w m. Werstok, poprzez ułożenie dywanika asfaltowego wyjaśnił, że byłaby możliwość zrealizowania tego wniosku po sprzedaniu działki w m. Werstok na nabycie której jest chętna osoba. Środki ze sprzedaży można byłoby przeznaczyć na budowę ulicy w m. Werstok.
W końcowej części realizacji tego punktu, Wójt Gminy, udzielił odpowiedzi na wniosek radnego wsi Koryciski w sprawie rozpatrzenia możliwości przeprowadzenia informatyzacji gminy - internet bezprzewodowy.
Wójt Gminy wyjaśnił, że nie wiadomo ilu mieszkańców gminy będzie chętnych na internet bezprzewodowy. Zamontowanie anteny na gminie dla kilku osób to duży koszt finansowy. Internet bezprzewodowy uruchamia się w dużych aglomeracjach, gdzie są skupiska blokowe. Zaznaczył, że rozmawiał z przedstawicielem Telekomunikacji Polskiej , który zapewnił, że są w stanie doprowadzić światłowody do wszystkich miejscowości nawet gdzie będzie chętna 1 osoba.
Radny Troc ustosunkowując się do wypowiedzi Wójta Gminy stwierdził, że chodziło o zrobienie rozeznania jaki to koszt i o możliwości pozyskania środków unijnych na ten cel.
Innych głosów wśród radnych do powyższego punktu nie było wobec powyższego Przewodniczący obrad o godz. 1535 zamknął obrady II Sesji dziękując radnym za aktywny udział w obradach.
Uwag i poprawek do protokółu z I Sesji nie było wobec czego protokół został przyjęty.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Przewodniczący Rady Gminy
inż. Jerzy Karpiuk
Protokołowała:
Metryka strony