Protokół Nr XIX/08 z dnia 10 września 2008

Protokół Nr XIX/08

z obrad Sesji Rady Gminy Dubicze Cerkiewne,
która odbyła się w dniu 10 września 2008r
w sali Urzędu Stanu Cywilnego
w Dubiczach Cerkiewnych .

  


Obradom Sesji przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk


Stan rady – 15
Obecnych radnych - 13


Radni Rady Gminy obecni na sesji :
1. Szymaniuk Grzegorz
2. Czykwin Mikołaj
3. Korch Wieczysław
4. Szymaniuk Irena
5. Troc Aleksy
6. Żak Jan
7. Oksentiuk Nina
8. Karpiuk Andrzej
9. Karpiuk Jerzy
10. Boguń Wiktor
11. Jakoniuk Włodzimierz
12. Holonko Mikołaj.

13. Guryn Mikołaj

 


Radni Rady Gminy nieobecni na sesji :


1. Kazimieruk Andrzej
2. Bereźniak Władysław.



Ponadto w sesji udział wzięli :


1. Anatol Pawłowski-Wójt Gminy Dubicze Cerkiewne
2. Wojciech Halicki – Instytut Ekologii Stosowanej w Skórzynie.

3. Leon Małaszewski – Radny Powiatu Hajnowskiego

4. Konopko Mikołaj - Placówka Straży Granicznej w Dubiczach Cerkiewnych.

5. Jerzy Kułaj – Posterunek Policji w Kleszczelach.

6. Sawczuk Elena – masażystka

7. Kowlaski Eugeniusz –Fundacja Wspomagania Wsi i Lokalna Grupa Działania

 

 


Do pkt. 1


Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Karpiuk o godz. 1000 otworzył XIX zwyczajną Sesję Rady Gminy, powitał gości zaproszonych i radnych, a następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na ogólną liczbę 15 radnych na sali obrad jest 13 radnych, co stanowi ustawową ilość, przy której Rada Gminy może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Listy obecności radnych i pozostałych osób uczestniczących w obradach stanowią załącznik do protokołu ( Nr 1, 2 )
 

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt porządku obrad. Przypomniał, że został on radnym przedstawiony w zaproszeniu na sesję. Zwrócił się z zapytaniem, czy do projektu porządku obrad będą zgłaszane uwagi bądź propozycje zmian.

 

Propozycji zmian nie zgłoszono.

 
Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie ( 13 głosów „za" ) przyjęła proponowany porządek obrad w brzmieniu zaproponowanym przez Przewodniczącego Rady, jak niżej :

 

1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
4. Realizacja wniosków z poprzedniej sesji.

5.Interpelacje i zapytania radnych

6. Przedstawienie koncepcji zagospodarowania budynku po byłej lecznicy weterynaryjnej w m. Dubicze Cerkiewne.

7. Zajęcie stanowiska w sprawie zakupu dokumentacji technicznej przydomowych oczyszczalni ścieków.

8. Przedstawienie informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2008r.

9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008r.

10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

11. Sprawy różne.

12. Zamknięcie XIX Sesji Rady Gminy.

 

 

Do pkt.3

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z XVIII Sesji znajduje się na stoliku protokolanta. Stwierdził on, że jeżeli do końca sesji nie zostaną zgłoszone poprawki lub uwagi będzie uważał, że protokół został przyjęty.

 

 

Do pkt. 4.

Informację o realizacji wniosków z poprzedniej sesji przedstawił Wójt Gminy. Do przedstawionej informacji radni nie wnieśli uwag. 

Informacja ta stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Do pkt. 5

W tym punkcie niżej wymienieni radni zgłosili wnioski i zapytania w sprawach :

Radny wsi Grabowiec - Szymaniuk Grzegorz
z
głosił wniosek o naprawienie oświetlenia ulicznego w m. Grabowiec przy posesji nr 50 i 52. (dwie lampy uliczne są niesprawne).

Drugi wniosek dotyczył potrzeby wcześniejszego zapalania oświetlenia ulicznego. Zaproponował godz. 1900. ponieważ zmrok zapada wcześniej i oświetlenie jest niezbędne gdyż rolnicy w tych godzinach odwożą mleko do punktu skupu.

W kolejnym wniosku zwrócił się o naprawienie odcinka drogi Grabowiec – Dubicze Cerkiewne na odcinku naprzeciwko posesji Pana Jakubowskiego. Stwierdził, że ten odcinek drogi jest w bardzo złym stanie technicznym.

Radny wsi Istok – Mikołaj Guryn
z
głosił , że przy posesji nr 2 w m. Istoku również jest niesprawne oświetlenie uliczne.

Radna wsi Grabowiec – Szymaniak Irena
p
oinformowała, że w m. Grabowiec pojemnik gminny na śmieci ustawiony od strony Jelonki jest zapełniony. Zwróciła się z prośbą o opróżnienie pojemnika,wnioskowała też o obcięcie gałęzi wystających z posesji Pana Krawczyka na drogę polną w m. Grabowiec. Gałęzi te przeszkadzają użytkownikom drogi.

Radny wsi Bobinka – Boguń Wiktor
z
głosił wniosek o odkrzaczenie drogi w Bobince w stronę granicy oraz o naprawienie odcinka drogi na Krągłym.

Radny wsi Witowo – Korch Wieczysław
w
nioskował o oczyszczenie przepustu na kanale Koryciski -Istok na drodze do Pasiecznik Małych. Dodał, że wniosek jest zgłaszany po raz kolejny .Zdaniem radnego wniosek ten należy jeszcze raz przesłać do załatwienia przez WZM i UW w Białymstoku.

W drugim wniosku poinformował, że odcinek drogi powiatowej Witowo – Długi Bród, wiosną tego roku był odkrzaczony przez Zarząd Dróg Powiatowych w Hajnówce. Obecnie ten odcinek drogi znowu jest porośnięty akacją. Zwrócił się o realizację tego wniosku, dodał, że najlepszym rozwiązaniem byłoby spryskanie poboczy na w/w odcinku drogi środkiem chemicznym .

Radny wsi Dubicze Cerkiewne – Czykwin Mikołaj
z
głosił kilka wniosków dotyczących jak niżej:
1. terminu remontu GOKSiR w Dubiczach Cerkiewnych
2. terminu remontu Ośrodka Zdrowia w Dubiczach Cerkiewnych
3. dokończenia ulicy w m. Dubicze Cerkiewne z obu stron od Tofiłowiec i od skrzyżowania w stronę budynku lecznicy w m. Dubicze Cerkiewne.
4. zaproponował zaprosić na sesję Marszałka Województwa w celu przedstawienia
problemów z jakimi boryka się gmina.

Radny wsi Tofiłowce – Jan Żak
p
oinformował, że przy wjeździe do Tofiłowiec skręcając w kierunku na Rutkę (skrzyżowanie z drogą gminną) potrzeba jest uzupełnienia asfaltu o pow. ok. 2m2

Na drodze polnej nr 484 za skrzyżowaniem z drogą o nr. 476/519 uszkodzony jest przepust( pęknięte dwa kręgi)

W kolejnym wniosku poinformował, że latem tego roku powstały dwa nowe gniazda bocianie na slupie nr 3 i 8. Zwrócił się z prośbą o poinformowanie Zakładu Energetycznego w Bielsku Podlaskim o podjecie kroków zmierzających do zamontowania konstrukcji stalowych do podtrzymywania gniazd..

Radny wsi Jagodniki – Holonko Mikołaj

również poinformował o gnieździe bocianim na posesji Państwa Niewiadomskich w Jagodnikach. Zdaniem radnego także należy zainstalować konstrukcję podtrzymującą gniazdo.

W drugim wniosku zwrócił się z wnioskiem o naprawę drogi „ Morgowaja”poprzez nawiezienie żwiru na odcinku 1 km.

Radny wsi Dubicze Cerkiewne – Włodzimierz Jakoniuk

Radny powrócił do sprawy ułożenia chodników na ulicy w m. Dubicze Cerkiewne przez powiat. Stwierdził, że na jednej z sesji rady gminy ten problem był już poruszany. Padała propozycja aby Zarząd Dróg Powiatowych zabezpieczy płytki chodnikowe zaś gmina we własnym zakresie je ułoży. W związku z powyższym zapytał czy ta sprawa jest nadal aktualna.

Radny wsi Werstok – Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk
p
oinformował, że na drodze w m. Werstok przy skrzyżowaniu z drogą powiatową tzn. na ulicy w Werstoku przed cerkwią w odległości od skrzyżowania ok. 10 występuje niebezpieczne zagłębienie ( zapadlina w asfalcie) i wnioskował o usunięcie usterki.

Do pkt. 6

Wprowadzenia do tego punktu dokonał Sekretarz Gminy. Poinformował, że w naszej sesji uczestniczy Pan Kowalski z Fundacji Wspomagania Wsi oraz Pani Sawczuk Elena posiadająca obywatelstwo Republiki Białoruś ale od 10 lat zamieszkuje w Hajnówce. Chcą oni przedstawić radnym wstępną koncepcję zagospodarowania budynku po byłej lecznicy weterynaryjnej w Dubiczach Cerkiewnych z zamiarem prowadzenia usług leczniczych metodami niekonwencjonalnymi.

 

Przedstawiciel Fundacji Wspomagania Wsi po zabraniu głosu przytoczył kilka zdań czym się zajmuje Fundacja. Stwierdził, że misją Fundacji jest wspieranie inicjatyw gospodarczych, społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi i małych miast. FWW prowadzi szereg projektów poświęconych rozwojowi obszarów wiejskich. Priorytetem Fundacji jest pomoc osobom, które chcą utworzyć bądź rozwijać pozarolniczą działalność gospodarczą.

 

Dalej nadmienił, że fundacja w powiecie hajnowskim zajmuje się agroturystyką szczególnie w Białowieży i Narewce. Natomiast na terenie gminy Dubicze Cerkiewne magnesem jest zalew na rzece Orlanka, który w okresie letnim przyciąga turystów. Dlatego też można byłoby zaoferować turystom usługi lecznictwa metodami niekonwencjonalnymi. Budynek po byłej lecznicy w Dubiczach Cerkiewnych mógłby być wykorzystany na ten cel. Środki finansowe na przystosowanie tego budynku do prowadzenia działalności gospodarczej można pozyskać m.in. od Lokalnej Grupy Działania „Puszcza Białowieska” liczy też na środki własne gminy. W związku z tym ,że Gmina jako osoba prawna nie może prowadzić działalności gospodarczej tym problemem wg jego wypowiedzi powinna się zająć prowadząca działalność na terenie gminy Nieformalna Grupa Kobiet „ Zadra” pod warunkiem ,że przekształci się w stowarzyszenie.

Następnie głos zabrała Pani Sawczuk, która nadmieniła, że od 11 lat pracuje w okolicach Hajnówki jako masażystka. Obecnie zamierza rozszerzyć swoje usługi i zająć się niekonwencjonalnymi metodami leczenia ze świadczeniem usług masażu i tu wymieniła masaże jakie można świadczyć: linijny, klasyczny, manualny. Można dodać zabiegi połączone z wodą tzw. akwaterapia, która, polega na zewnętrznym stosowaniu wody w różnych postaciach, beczki dębowe, borowina, kreda i glina oraz ziołolecznictwa z wykorzystaniem wykorzystaniem różnego rodzaju ziół oraz czosnku,miodu, wosku pszczelego.

Wszystkie te wymienione metody można zastosować poprzez utworzenie ośrodka leczenia metodami naturalnymi w tym szkolenia młodych ludzi z zakresu techniki wykonywania masażu. Wpłynie to na wzrost ruchu turystycznego, rozwój agroturystyki i powstanie nowych miejsc pracy.

Do przedstawionego tematu w dyskusji głos zabrali:

Radny Czykwin po zabraniu głosu stwierdził, że popiera przedstawioną propozycję i jest za przekazaniem budynku na ten cel. Dodał, że w obecnym czasie coraz więcej ludzi choruje i poszukuje różnych metod leczenia. Zdaniem radnego, Rada na pewno wesprze finansowo to przedsięwzięcie.

Wójt Gminy poinformował, że ze względu na powstałą koncepcję zagospodarowania budynku po byłej lecznicy weterynaryjnej w Dubiczach Cerkiewnych, zaproszono osoby które zamierzają ten budynek zagospodarować, w celu przedstawienia Radzie zamierzeń w tym kierunku. Podkreślił, że wstępnie dokonano oględzin pomieszczeń w budynku lecznicy , które jak najbardziej odpowiadają zainteresowanym.,zaznaczył, że dyskutowano też o jego modernizacji. Potwierdził, że faktycznie ten budynek jest niewykorzystany a obecnie służy jako magazyn. Jednak najważniejszą sprawą są finanse na ten cel i z jakich źródeł je można pozyskać. Z chwilą przedstawienia przez zainteresowanych konkretnej koncepcji zagospodarowania budynku dla Rady Gminy, trzeba będzie sporządzić projekt modernizacji budynku, następnie ustalić sposób dysponowania lokalem. Dodał, że obecna na naszej sesji Pani Elena będzie służyć pomocą przy opracowywaniu projektu modernizacji i ewentualnej przebudowy budynku. Kończąc zaznaczył, że przedstawiciele Fundacji Wspomagania Wsi wraz z Panią Eleną w najbliższym czasie szczegółowo przedstawią swoje zamiary związane z podjęciem decyzji w tej sprawie.

Pan Kowalski - przedstawiciel Fundacji Wspomagania Wsi zadeklarował pomoc fundacji w realizacji projektu. Dodał, że beneficjentem może być gmina lub stowarzyszenie. Kończąc dodał, że utworzenie w gminie Dubicze Cerkiewne ośrodka świadczenia usług masażu i odnowy biologicznej z wykorzystaniem ziół jest pomysłem nowym i dlatego projekt ten ma szansę otrzymać środki na jego realizację.

Ze względu, że innych głosów w dyskusji nie było, Przewodniczący Rady Gminy, zamknął dyskusję w tym temacie. Stwierdził, że przedstawiona propozycja zagospodarowania budynku po byłej lecznicy została wstępnie zaakceptowana przez Radę Gminy.

 

Do pkt. 7.

W tym punkcie, Przewodniczący Rady Gminy, oddał głos Panu Dyrektorowi Instytutu Ekologii Stosowanej z woj. Lubuskiego, który poinformował, że Instytut od kilkunastu lat zajmuje się tematyką gospodarki ściekowej na terenach wiejskich. Zadaniem Instytutu jest stworzenie technologii naturalnych oczyszczalni ścieków, pozwalających w sposób prosty i tani usuwać ścieki bytowo-gospodarcze z gospodarstw rolnych i nie tylko. Dalej stwierdził, że prostota technicznych rozwiązań zastosowanych w naturalnej oczyszczalni ścieków przekłada się na jej nieskomplikowaną budowę, polegającą na budowie osadnika gnilnego, przepompowni ścieków, filtra roślinnego oraz stawu denitryfikacyjnego. Dodał, że osadnik pełni funkcję wstępnego mechanicznego oczyszczania ścieków. Przepompownia zapewnia tłoczenie ścieków na filtr roślinny. Jest to główny element oczyszczalni. Filtr odizolowany jest od podłoża folią a staw stanowi element doczyszczający oraz umożliwia odprowadzanie ścieków do gruntu. Staw może być miejscem bytowania różnych gatunków ryb i roślinności. Przy tym wymienił zalety naturalnej oczyszczalni ścieków jak: łatwość budowy, niskie koszty inwestycyjne, mała powierzchnia, łatwość w eksploatacji, znikome koszty eksploatacji oraz pozytywny wpływ na środowisko przyrodnicze.

Poinformował, że zakupując projekt techniczny , którego koszt wynosi 20 700zł brutto może być wielokrotnie powielany i wykorzystywany do użytku przy budowie oczyszczalni. Dodał, że koszty eksploatacyjne proponowanych oczyszczalni wiążą się tylko z kosztami energii elektrycznej, koniecznej do zasilania pompy a utrzymanie polega przede wszystkim na kontroli pracy pompy, koszeniu trawy i opróżnianiu osadnika gnilnego (średnio co 4 lata.). Koszty materiałów niezbędnych do budowy oczyszczalni wynoszą ok. 3000zł a w przypadku, gdy istniejący osadnik jest szczelny i można go wykorzystać to koszty wynoszą ok. 2500zł. Przytoczył dla przykładu, że w woj. podlaskim w samej gminie Jeleniewo wybudowano blisko 50 takich oczyszczalni. W gminie Narewka również tej technologii funkcjonują oczyszczalnie. Obecnie planuje się budowę oczyszczalni w Białowieży - około 70 gospodarstw.

W sprawie uwarunkowań prawnych zaznaczył, że znowelizowane Prawo budowlane dopuściło budowę przydomowych oczyszczalni bez konieczności ubiegania się o pozwolenie na budowę. Gotową dokumentację oczyszczalni przydomowej należy zgłosić w Urzędzie Gminy, a następnie w Starostwie Powiatowym. Po 30 dniach inwestor może rozpocząć budowę. Kończąc podkreślił, że zaletą oczyszczalni jest nie tylko wygląd ale przede wszystkim sprawność oczyszczania.

W dyskusji głos zabrali:

Wójt Gminy zabierając głos w dyskusji zapytał czy warunki terenowe mają wpływ na funkcjonowanie oczyszczalni przydomowych.

Przedstawiciel Instytutu odpowiadając na pytanie stwierdził, że generalnie nie, ale problem może pojawić się przy wysokim poziomie wody gruntowej i przy nieszczelnym osadniku może to powodować wypływanie wody. W takim wypadku należy uszczelnić osadnik lub wybudować nowy.

Dalej Wójt Gminy stwierdził, że takie oczyszczalnie funkcjonuję w naszym powiecie w gminie Narewka. Zorganizowano mieszkańcom naszej gminy wyjazd do gminy Narewka w celu bezpośredniego zapoznania się z zasadami funkcjonowania oczyszczalni i zebrania opinii od użytkowników oczyszczalni.

Radny Żak nawiązał do sprawy zakupu dokumentacji. Zapytał czy faktycznie 1 egz. może być wykorzystany do wielokrotnego użytku.

Radny Korch zapytał czy powierzchnia oczka ma wpływ na funkcjonowanie oczyszczalni, czy może być dowolna oraz jaki jest sposób aby woda w stawie była czysta bez roślinności. Ponieważ bardzo często na powierzchni wody pływa rzęsa wodna lub zakwitają glony.

Pan Halicki odpowiadając na powyższe zapytania potwierdził, że wystarczy zakupić jeden projekt techniczny, który będzie wykorzystany do wielokrotnego powielania. Natomiast w sprawie oczka wodnego wyjaśnił, że w dokumentacji zostało zaplanowane oczko o pow. 12m2 . Dodał, że do oczka wodnego należy wstawić fontannę, która będzie rozpychać rzęsy i inna roślinność w oczku.

W dalszej części dyskusji powrócono do sprawy badania wody w istniejących już oczyszczalniach przydomowych na terenie gminy. Wójt Gminy stwierdził, że przeprowadzono po raz drugi badania wody w oczyszczalniach i wyniki uległy poprawie. Z pięciu oczyszczalni przydomowych w 3 osiągnięty został efekt ekologiczny. Dodał też woda musi być przefiltrowana przed oddaniem do badania - należy wodę z oczyszczalni przesączyć przez sączek i dopiero oddać do badania. Pan Halicki dodał, że jest rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, które reguluje te sprawy.

Wójt Gminy odnosząc się do dyskutowanej sprawy stwierdził, że na dzisiejszej sesji należy podjąć decyzję w sprawie zakupu dokumentacji technicznej na oczyszczalnie przydomowe. Chęć wybudowania takiej oczyszczalni złożyło już dwóch mieszkańców naszej gminy Pan Romaniuk z Werstoku i Pan Dmitruk z Tofiłowiec. Koszt wybudowania oczyszczalni wynosi 3000zł (materiał i rośliny). Wójt Gminy zaproponował pokryć koszty budowy oczyszczalni ze środków gminy tym osobom w wys.. 50%.

Pan Halicki stwierdził, że na budowę dwóch oczyszczalni zostaną poświęcone 3 dni. Można zaprosić zainteresowanych mieszkańców gminy w celu zorientowania się na miejscu jak wygląda budowa takich oczyszczalni krok po kroku.

Wójt Gminy poinformował też, że Instytut Ekologii Stosowanej może opracować realny program gospodarki wodno- ściekowej na terenie naszej gminy, który będzie niezbędny podczas ubiegania się o dofinansowanie realizacji oczyszczalni ze środków Unii Europejskiej.. Zasugerował też aby nie rozbudowywać oczyszczalni w Dubiczach Cerkiewnych a tylko podłączyć Grabowiec i Tofiłowce. Natomiast w pozostałych wsiach przyjąć technologię którą proponuje Instytut Ekologii Stosowanej.

Przewodniczący Rady Gminy zaproponował dokonanie rozeznania w terenie o ilości osób chętnych wybudowania takich oczyszczalni. Przedłużając swą wypowiedź zapytał czy jest możliwość wybudowania jednej oczyszczalni na całą wieś.

Radny Korch wnioskował o zakup projektu technicznego tego typu oczyszczalni z możliwością wielokrotnego powielania.

Wójt Gminy po zabraniu głosu przedstawił wstępną propozycje wykonania takiej oczyszczalni np. w m. Jagodniki. Jest działka, którą można byłoby przeznaczyć na budowę oczyszczalni wraz z zagospodarowaniem. Instytut Ekologii Stosowanej wykonałby projekt techniczny takiej oczyszczalni.

Radna wsi Stary Kornin, po zabraniu głosu stwierdziła, że pierwsza propozycja budowy oczyszczalni wyszła od mieszkańców Starego Kornina. Natomiast mieszkańcy wsi Jagodniki zgłosiły się później. Wnioskowała za budową oczyszczalni w m. Stary Kornin, dodała, że w Starym Korninie można ją zlokalizować na działce parafialnej przy budynku byłej szkoły podstawowej.

Radny Żak zapytał co będzie z planami, które wcześniej zostały ustalone w tym zakresie. Zdaniem radnego uchwalone zadania należy realizować lub podjąć decyzję o rezygnacji. Dodał, że z chwilą przystąpienia do realizacji oczyszczalni przydomowych należałoby zająć stanowisko, że Rada Gminy odstępuje od budowy kanalizacji zbiorczej.

W tym momencie głos zabrał Pan Halicki, który nawiązał do wypowiedzi radnego Żaka. Stwierdził, że nikt nie przewidział, nawet gmina, jakie będzie można pozyskać środki z zewnątrz na realizację oczyszczalni przydomowych. Dodał, że w obecnej sytuacji na realizowanie zadań przyjętych kilka lat wstecz trzeba byłoby czekać kilkanaście lat. W zakresie gospodarki ściekami nastąpił duży postęp, wchodzi wiele nowości na realizację których można pozyskać środki unijne i należy zrobić wszystko aby te środki móc wykorzystać. Dlatego też trzeba iść z postępem.

Przewodniczący Rady Gminy, aby nie przedłużać dyskusji, poddał pod głosowanie wniosek radnego Korcha zapytując, kto z radnych jest za dokonaniem zakupu projektu technicznego Instytut Ekologii Stosowanej

Podczas głosowania salę obrad opuścił radny Boguń. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych.

Rada Gminy w głosowaniu jawnym, w obecności 12 radnych, stosunkiem głosów: za -12; przeciw-0; wstrzymało się-0 przyjęła wniosek radnego Korcha.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Rada Gminy, jednogłośnie zdecydowała o zakupie projektu technicznego na budowę oczyszczalni Instytutu Ekologii Stosowanej.

Radny Żak zabierając ponownie głos w dyskusji wnioskował wstrzymanie innych inwestycji w zakresie kanalizowania gminy i zaproponował realizację tylko przydomowych oczyszczalni.

Radni poparli propozycję Żaka i proponują w pierwszej kolejności budowę oczyszczalni przydomowych natomiast sprawę budowy oczyszczalni lokalnych dla całej wsi pozostawić na termin późniejszy.

Do pkt. 8

Omówienia tego punktu dokonał Wójt Gminy. Na początku zaznaczył, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu gminy za I półrocze 2008r. wydając w tej sprawie opinię. Opinia stanowi załącznik do protokołu.

Dalej stwierdził, że uchwalony przez Radę Gminy w dniu 29 grudnia 2007 roku budżet na 2008 r. po stronie dochodów wynosił 7 333 382 zł, a po stronie wydatków 7 402 123 zł. Dochody budżetu w kwocie 109 200 zł przeznaczono na spłatę kredytów długoterminowych. Źródłem finansowania deficytu w kwocie 320 420 zł są wolne środki w kwocie 429 620 zł. Po wprowadzonych zmianach budżet po stronie dochodów wyniósł 5 989 098 zł a po stronie wydatków 6 309 518 zł. Dochody budżetu gminy za okres I półrocza 2008 r. wykonano w 43,04 %, tj. na plan 5 989 098 zł wykonano 2 577 704,66 zł. Wydatki budżetu gminy za okres I półrocza 2008 roku wykonano w 31,65 %, tj na plan 6 309 518 wykonano 1 996 896,95 zł.

Przedstawiając informację o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2008 roku należy stwierdzić, że dochody własne zostały wykonane w 59,47%. Wykonanie poszczególnych dochodów własnych jest zróżnicowane i waha się od 0,00 % (wpływy z opłaty targowej – dochód ten wpłynął w III kwartale tego roku w związku z opłatą pobraną od handlujących na imprezie masowej ,,Na Iwana na Kupała”) do 96,48 % (wpływy ze sprzedaży gruntów gminnych). Udziały gminy w podatku stanowiącym dochód budżetu państwa wykonano w 46,77 %. Do wykonania planu brakuje na I półrocze 2008 roku 17 703,00 zł. Spowodowane to jest opóźnieniem w przekazaniu podatku przez Urząd Skarbowy.

Dotacje celowe na finansowanie zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem. Szczegółowa informacja została złożona do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.

Wydatki budżetowe zostały wykonane w 31,65 %. Wykonanie wydatków w poszczególnych działach jest zróżnicowane od 6,88 % (Różne rozliczenia), 9,78 % (Gospodarka komunalna i ochrona środowiska) do 62,23 % (Gospodarka mieszkaniowa) i 62,13 % (Edukacyjna opieka wychowawcza). Niska realizacja planu wydatków w niektórych działach spowodowane jest nie wykonaniem inwestycji zaplanowanych do realizacji ze środków pochodzących z funduszy unijnych.

W ciągu pierwszego półrocza 2008 roku gmina spłaciła zobowiązania wynikające z zaciągniętych pożyczek w latach ubiegłych w kwocie 54 600 zł. Spłata dotyczyła 3 pożyczek zaciągniętych w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku:

  • Budowa biologicznej oczyszczalni ścieków w systemie “BIOGEST” w Dubiczach Cerkiewnych w kwocie 28 600 zł,

  • Budowa II etapu kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami i przykanalikami w Dubiczach Cerkiewnych w kwocie 17 000 zł,

  • Budowa 5 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków w m. Stary Kornin, Zabagonie, Koryciński, Werstok, Istok w kwocie 9 000 zł

Zadłużenie na koniec 30.06.2008 r. wyniosło 517 956 zł.

Na koniec czerwca gmina miała założone 3 lokaty. Pierwsza to lokata terminowa 2 miesięczna o stałej stopie procentowej na kwotę 150 000 zł zawarta od 12 kwietnia 2006 r. , druga to lokata terminowa 3 dniowa o nazwie ,,Lokata weekendowa” zawarta 11 maja 2007 roku. Kwota lokaty weekendowej jest uzależniona od wielkości posiadanych środków na rachunku budżetu i na koniec czerwca wyniosła 195 000 zł oraz lokata negocjowana 6 – miesięczna założona 07.05.2008 r w wysokości 550 000 zł.

Mając na względzie wykonanie budżetu po stronie dochodów w 43,04 % a wydatków w 31,65 % Wójt Gminy wnioskował o przyjęcie informacji z realizacji budżetu za I półrocze 2008 roku.

Uwag i wniosków do przedstawionej informacji z wykonania budżetu za I półrocze 2008r. radni nie zgłosili. W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Gminy, stwierdził, że Rada przyjęła informację z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2008r.

Do pkt. 9.

Wyjaśnień do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy udzielił Wójt Gminy. Stwierdził, że zmiany w budżecie gminy na rok 2008 podyktowane są koniecznością dostosowania uchwały budżetowej do projektu budżetu zadania inwestycyjnego „ Remont budynku Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Dubiczach Cerkiewnych – II etap” o którego dofinansowanie Gmina Dubicze Cerkiewne będzie się ubiegać z RPO WP na lata 207-2013 Oś Priorytetowa VI . Rozwój Infrastruktury Społecznej, Działanie 6.3 Rozwój infrastruktury z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa historycznego i kulturowego. Jak poinformował Wójt Gminy – wniosek obecnie znajduje się w trakcie opracowania i zostanie złożony w Urzędzie Marszałkowskim w wymaganym terminie tj. w dniu 15 września 2008r do godz. 16.00. Wójt Gminy nadmienił, że koszty realizacji zadania są zabezpieczone w budżecie gminy na 2008r. Jednak ze względu na późny okres naboru wniosków przez Urząd Marszałkowski jego rzeczowa realizacja nie będzie możliwa w tym roku i jest przewidywana na rok 2009 co należy uwzględnić odpowiednimi zapisami w Dziale 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego ( zmniejszenie wydatków ) i w załącznikach Nr 3 i 4 do uchwały budżetowej. Na zakończenie omówienia projektu uchwały Wójt Gminy przedstawił inne propozycje zmian budżecie w zakresie dochodów i wydatków. Przedstawione objaśnienia stanowią załącznik do projektu uchwały.

Do przedstawionego projektu uchwały nie wniesiono żadnych uwag.

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw- 0, wstrzymał się od głosu -0.Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada jednogłośnie powzięła

UCHWAŁĘ Nr XIX/ 86 /08

(w załączeniu)

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008r.

Do pkt. 10

Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje udzielił Wójt Gminy.

Odpowiadając na wniosek radnego wsi Grabowiec wyjaśnił, że Zakład Energetyczny zostanie powiadomiony o niesprawnym oświetleniu. Dodał, że dotyczy to również wniosku radnego wsi Istok. Gałęzie drzew zwisające na drogę w m. Grabowiec zostaną usunięte przez pracowników fizycznych urzędu gminy.

W sprawie naprawy wraz z nawiezieniem odcinka drogi z Grabowca do Dubicz Cerkiewnych przy posesji Pana Jakubowskiego wyjaśnił, że został złożony wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej budowy tej drogi. Jeżeli projekt zostanie zakwalifikowany , przejdzie wszystkie oceny to droga ta zostanie wykonana.

Wniosek radnego Bogunia dot. odkrzaczenia drogi z Bobinki w kierunku granicy państwa z Białorusią zostanie zrealizowany przez pracowników gospodarczych gminy.

Odpowiadając na wniosek radnego Korcha stwierdził, że wniosek dot. naprawy przepustu na drodze w kierunku Pasiecznik Małych zostanie ponownie przesłany do Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku z prośbą o realizację. Drugi wniosek radnego dotyczący odkrzaczeni poboczy drogi Witowo-Długi Bród powiatowej zostanie przesłany do Zarządu Dróg Powiatowych w Hajnówce w celu realizacji.

Wniosek radnego Żaka zostanie sprawdzony w terenie i następnie zostaną podjęte działania związane z naprawą. W sprawie uzupełnienia wyrw na drogach asfaltowych stwierdził, że trzeba będzie na ten cel zakupić emulsję w proszku i we własnym zakresie zrealizować wniosek.

Do pkt. 11.

W sprawach różnych, Wójt Gminy, przedstawił pismo Przewodniczącego Aktywu Społecznego, Politycznego i Związkowego woj. Podlaskiego , w którym zwracają się o pomoc finansową na rzecz Przewodniczącego Stowarzyszenia Bruszewskiego Kazimierza na założenie i wyposażenie biura w niezbędne akcesoria, z zatrudnieniem ochrony i pracowników. Stowarzyszenie to ma pomóc rolnikom i doprowadzić do opłacalności produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz promocji cukru w Cukrowni Łapy.

Radni nie zajęli stanowiska w tej sprawie.

Kolejne pismo wpłynęło z Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzka Stacja Pogotowia ratunkowego w Białymstoku o uwzględnienie w budżecie gminy na 2009r. środków na udzielenie pomocy finansowej na dofinansowanie zakupu nowych ambulansów wraz z wyposażeniem.

Radni po dyskusji postanowili rozpatrzyć prośbę w terminie późniejszym jak będzie uchwalany projekt budżetu gminy na 2009r.

Ponadto Wójt Gminy zasygnalizował o sprawie składowania odpadów komunalnych na naszym wysypisku śmieci. Poinformował, że Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Hajnówce zwróciło się z prośbą o umożliwienie składowania odpadów z miasta Hajnówki na naszym gminnym składowisku odpadów ale Gmina Dubicze Cerkiewne nie wyraziła zgody. Po tym PUK w Hajnówce wystąpiło z wnioskiem o lokalizację celu publicznego polegającego na budowie składowiska odpadów komunalnych w m. Czechy Orlańskie. Dodał, że lokalizacja składowiska przynosiłaby gminie dochody.

Radni nie zajęli stanowiska w tej sprawie.

Innych wypowiedzi w tym punkcie obrad nie zgłoszono.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady Gminy, podziękował radnym i osobom zaproszonym za udział w sesji, po czym o godz.1420 zamknął XIX Sesję Rady Gminy.

 

 

Protokołowała : Maria Pietryczuk

Przewodniczący Rady Gminy
Jerzy Karpiuk

Metryka strony

Udostępniający: Pietryczuk Maria

Wytwarzający/odpowiadający: Kamil Chraniuk

Wprowadzający: Kamil Chraniuk

Data wprowadzenia: 2008-10-28

Data modyfikacji: 2008-10-28

Opublikował: Kamil Chraniuk

Data publikacji: 2008-10-28