Protokol z obrad nr XIII-08

Protokół Nr XIIl/08 

 z obrad Sesji Rady Gminy Dubicze Cerkiewne,

która odbyła się w dniu 14 marca 2008 rok

w świetlicy szkolnej Zespołu Szkół

w Dubiczach Cerkiewnych.

 

Obradom Sesji przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy - Jerzy Karpiuk

Stan rady - 15 radnych Obecnych -14 radnych.

Radni Rady Gminy obecni na sesji

    1.Berezniak Władysław

    2.Czykwin Mikołaj

    3.Guryn Mikołaj

    4.Korch Wieczysław

    5.Szymaniuk Grzegorz

    6.Szymaniuk Irena

    7.Troć Aleksy

    8.Żak Jan

    9.Oksentiuk Nina

    10.Karpiuk Andrzej

    11.Karpiuk Jerzy

    12.Boguń Wiktor

    13.Holonko Mikołaj

    14.Jakoniuk Włodzimierz

 

Radni Rady Gminy nieobecni na sesji

 1. Kazimieruk Andrzej

 

Ponadto w sesji udział wzięli:

 1.Anatol Pawłowski - Wójt Gminy Dubicze Cerkiewne

2.Anna Kulik - Skarbnik Gminy

3.Leon Małaszewski - Radny Powiatu Hajnowskiego

4.Jan Niczyporuk - Komendant Placówki Straży Granicznej w Dubiczach Cerkiewnych

5.Mariusz Miniuk - Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Hajnówce

6.Renata Wasiluk -Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Hajnówce

7.Mikołaj Janowski - Radny Sejmiku Województwa Podlaskiego

8.Jerzy Wasiluk - ARiMR Hajnówka

9.Beata Turyk - ARiMR Hajnówka

10. Anna Niestieruk - Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Hajnówce

Do pkt 1

Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Karpiuk o godz. 1015 otworzył XIII zwyczajną Sesję Rady Gminy, powitał radnych i zaproszonych gości, a następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na ogólną liczbę 15 radnych na sali obrad jest 14 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał Rady.

Listy obecności radnych i pozostałych osób uczestniczących w obradach w załączeniu do protokołu (załączniki Nr 1,2 i 3).

Do pkt 2 Przewodniczący obrad przedstawił porządek obrad, do którego wniesiono propozycję wykreślenia podjęcia uchwały w sprawie nieodpłatnego przekazania działki gminnej na powiększenie cmentarza parafialnego we wsi Witowo. Rada jednogłośnie (14głosów „za" ) przyjęła proponowany porządek obrad w brzmieniu zaproponowanym przez Przewodniczącego, po uwzględnieniu zmian, a mianowicie:

1.Otwarcie sesji.

    2.Przyjęcie porządku obrad.

    3.Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

    4.Realizacja wniosków z poprzedniej sesji.

    5.Interpelacje i zapytania radnych.

    6.Przedstawienie przez przedstawiciela ARiMR w Hajnówce zasad wypełniania

    wniosków o dopłaty obszarowe na rok 2008

    7.Informacja Powiatowego Lekarza Weterynarii w Hajnówce na temat zwalczania

    choroby Aujeszkyego u świń.

    8.Podjęcie uchwał w sprawie:

 

  1. zmian w budżecie gminy na rok 2008
  2. przyjęcia sprawozdań finansowych instytucji kultury za rok 2007- udzielenia dotacji celowej dla Powiatu Hajnowskiego
  3. przyjęcia „Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2008 rok"
  4. przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2008 rok
  5. zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Dubicze Cerkiewne na lata 2006-2013
  6. nieodpłatnego przejęcia od Agencji Nieruchomości Rolnej dróg gminnych położonych na terenie gminy Dubicze Cerkiewne.
  1. ustalenia zasad korzystania ze stołówki zorganizowanej w Zespole Szkół w Dubiczach Cerkiewnych, którego organem prowadzącym jest Gmina Dubicze Cerkiewne.
  2. regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Dubicze Cerkiewne.
  1. Przyjęcie informacji Wójta Gminy z realizacji uchwał Rady Gminy w roku
    2007.

   10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

  1. Sprawy różne.
  2. Zamknięcie XIII Sesji Rady Gminy.

Do pkt 3

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z XII Sesji znajduje się na stoliku protokolanta. Stwierdził, że jeżeli do końca sesji nie zostaną zgłoszone poprawki lub uwagi uważam, że protokół został przyjęty. Do pkt 4

Informację o realizacji wniosków z poprzedniej sesji przedstawił Wójt Gminy. Do przedstawionej informacji radni nie wnieśli uwag.

Informacja ta stanowi załącznik Nr 4 do protokołu. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że informacja o realizacji wniosków została przyjęta przez radnych.

Do pkt 5

W tym punkcie niżej wymienieni radni zgłosili wnioski i interpelacje w sprawach :

1. Grzegorz Szymaniuk - radny wsi Grabowiec

Założenie podwyższenia na gniazdo bocianie na słupie energetycznym we wsi Grabowiec przy świetlicy wiejskiej. Równanie drogi powiatowej Grabowiec-Rutka.

2. Wieczysław Korch - radny wsi Witowo

Zaproponował zmianę pojemników na śmieci na szczelniejsze, gdyż obecnie wystawione są nieszczelne.

3. Władysław Berezniak - radny wsi Czechy Orlańskie

Doraźna naprawa drogi powiatowej przy posesji Nesteruk Piotr (koniec wsi wjazd na

asfalt).

Przeniesienie płotu na drodze gminnej przy posesji Bondaruk, Wasiluk i Samosiuk.

Prośba o dofinansowanie drogi powiatowej w miejscowości Czechy Orlańskie.

4. Mikołaj Holonko - radny wsi Jagodniki

Budowa kanalizacji, mieszkańcy wsi proponują również swój udział.

5. Mikołaj Guryn - radny wsi Istok

Dokończenie odkrzaczania drogi w obrębie miejscowości Istok

6. Jan Żak - radny wsi Tofiłowce
Wyrównanie drogi gminnej w uroczysku „Siółko"

Oświetlenie części ulicy Tofiłowce przy posesji JanKulik i Piotr Kulik

Naprawa drogi gminnej w miejscowości Tofiłowce ponieważ droga w tej części miejscowości (Siółko) w zasadzie nie jest przejezdna.

7. Mikołaj Czykwin - rady wsi Dubicze Cerkiewne

Poparł wniosek swego przedmówcy stwierdzając iż drogę w miejscowości Tofiłowce należałoby wykonać w pierwszej kolejności.

8. Wiktor Boguń - radny wsi Starzyna

Przypomniał o naprawie i wyrównaniu drogi z miejscowości Starzyna w kierunku Bobinki.

9. Jerzy Karpiuk - radny wsi Wojnówka

Naprawa drogi gruntowej w miejscowości Werstok i Wojnówka Wyrównanie wszystkich dróg gminnych.

 

Przewodniczący Rady Gminy zobowiązał Wójta Gminy do udzielenia odpowiedzi na zgłoszone zapytania i interpelacje w miarę możliwości w pkt. 10 dzisiejszego porządku obrad.

Przewodniczący Rady poinformował, że nastąpi przesunięcie w porządku obrad i głos zabierze przedstawiciel Powiatowego Inspektora Weterynarii Pan Mariusz Miniuk. Przedstawiciel Powiatowego Inspektora Weterynarii w Hajnówce. Pan Mariusz Miniuk poinformował iż w 2008 roku rozpoczął się kilkuletni program zwalczania choroby Aujeszkyego u świń w Polsce. Koszty tej akcji w całości finansuje budżet państwa, a hodowcy mają obowiązek zgłosić do Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Hajnówce prowadzoną hodowlę trzody chlewnej. Lekarze weterynarii w ramach tego programu będą pobierać w każdym gospodarstwie do badań krew od części hodowanych świń.

Do krajów wolnych od choroby Aujeszkyego można eksportować wieprzowinę i żywe świnie ale tylko z państw też wolnych od tej choroby, co będzie miało wpływ na cenę żywca wieprzowego.

Trzoda chlewna z gospodarstw niezbadanych będzie skupowana po niższej cenie za kg żywca.

Radni zapytali czy choroba jest groźna dla ludzi i jakie są objawy tej choroby. Lekarz weterynarii poinformował że choroba nie jest groźna dla ludzi, nie występują też wyraźne objawy chorobowe, a choroba ta jest groźna przede wszystkim dla trzody chlewnej.

Pan Leon Małaszewski podziękował za udział w sesji Rady Gminy.

Do pkt 6

W punkcie 6 głos zabrali pracownicy z Powiatowego Biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz pracownik Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w Hajnówce przedstawili oni ogólne warunki wypełniania wniosków o przyznanie płatności obszarowej i pomoc finansową z tytułu wspierania gospodarowania na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW). Poinformowali o terminach składania wniosków tj. od dnia 15 marca 2008r - do 15 maja 2008r (wnioski można też składać jeszcze przez 25 dni kalendarzowych po 15 maja 2008r. tj. do 9 czerwca 2008 roku z tym, że należna kwota płatności zostanie pomniejszona o 1% za każdy dzień roboczy opóźnienia).

Po krótkiej dyskusji Przewodniczący Rady podziękował za udział i przekazanie cennych wskazówek.

Następnie głos zabrał Mikołaj Janowski radny Sejmiku Województwa Podlaskiego podziękował za zaproszenie i przedstawił sytuację polityczną Sejmiku i obecny skład Zarządu Województwa.

Podkreślił, że zawsze pamięta o ludziach którzy go wybrali i w miarę jego możliwości będzie wspierał naszą gminę i powiat hajnowski. Poinformował, że będąc członkiem Zarządu Województwa Podlaskiego starałem się pomagać w różnych sprawach, a największym obecnym problemem jest droga wojewódzka Jelonka - Hajnówka. Prosił żeby nikt się nie wstydził swojej małej ojczyzny z której pochodzi i gdzie są jego korzenie.

Wójt Gminy Anatol Pawłowski poinformował że dobra współpraca między Panem Mikołajem Janowskim, a Gminą Dubicze Cerkiewne w dużej mierze przyczyniła się do rozwiązania problemów melioracyjnych w miejscowościach: Koryciski, Jagodniki. Odmulono kanał w miejscowości Koryciski (ciek podstawowy) przez Wojewódzki Zarząd Melioracji Urządzeń Wodnych w Białymstoku co umożliwiło wykonanie odmulenia rowów melioracyjnych przez Gminną Spółkę

Wodną „NIWA" w Dubiczach Cerkiewnych i spowodowało poprawę gospodarki wodnej w tych miejscowościach.

Wójt podziękował za dotychczasową współpracę i życzył dalszej owocnej współpracy. Radni ze swojej strony również podziękowali za przybycie i współpracę.

Do pkt 8

Realizację tego punktu rozpoczął Wójt Gminy, który przypomniał zadania inwestycyjne zaplanowane na 2008 rok i poinformował radnych, że Gmina złoży projekty o dofinansowanie inwestycji.

W dyskusji głos zabrał radny wsi Tofiłowce Jan Żak, który zapytał czy zostanie wykonana droga w Tofiłowcach jeżeli nie dostaniemy dofinansowania ze środków unijnych. Wniosek poparli też sołtys i mieszkańcy wsi Tofiłowce, którzy uczestniczyli w sesji.

Wójt poinformował, że jeżeli Gmina nie otrzyma dofinansowania ze środków unijnych droga zostanie wykonana z własnych środków lub zostanie zaciągnięty kredyt.

Głos zabrał przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego Pan Korch Wieczysław, który poinformował, że komisja zaopiniowała pozytywnie projekty uchwał przedstawione na spotkaniu zgodnie z protokołem.

Następnie stanowisko Komisji Oświaty, Opieki Społecznej, Kultury, Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki przedstawił przewodniczący komisji Pan Mikołaj Guryn - stwierdził, że komisja przedstawione projekty uchwał zaopiniowała pozytywnie i nie wniosła żadnych uwag.

Następnie radni przystąpili do podejmowania uchwał.

Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008r. wraz z objaśnieniami.

Do przedstawionego projektu uchwały nie wniesiono żadnych uwag.

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw- 0, wstrzymał się od głosu -0.

Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada jednogłośnie powzięła

UCHWAŁĘ Nr XIII/62/08

(w załączeniu)

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008r.

Ponownie Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2007 rok.

Do przedstawionego projektu uchwały nie wniesiono żadnych uwag.

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw- 0, wstrzymał się od głosu -0.

 

Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada jednogłośnie powzięła

UCHWAŁĘ Nr XIII/63/08 (w załączeniu) w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2007 rok

W tym punkcie, Przewodniczący Rady Gminy, odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Powiatu Hąjnowskiego. Nie zgłoszono żadnych uwag do projektu uchwały.

W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0. Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła

Uchwałę Nr XIII/64/08 (w załączeniu)

w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Powiatu Hąjnowskiego

Kolejny projekt uchwały przedstawił Przewodniczący Rady Gminy w sprawie przyjęcia „Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2008 rok. Nie zgłoszono żadnych uwag do projektu uchwały.

W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0. Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła

Uchwałę Nr XIII/65/08 (w załączeniu)

w sprawie przyjęcia „Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2008 rok.

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2008 rok przedstawił Wójt Gminy.

 

Nie zgłoszono żadnych uwag do projektu uchwały.

 

W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0. Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła

 

Uchwałę Nr XIII/66/08 (w załączeniu)

w sprawie uchwalenia „Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów

alkoholowych na 2008 r

Następny projekt uchwały przedstawił Wójt Gminy, a dotyczył on zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Dubicze Cerkiewne na lata 2006 -2013. Nie zgłoszono żadnych uwag do projektu uchwały.

W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.

Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła

Uchwałę Nr XIII/67/08 (w załączeniu)

zmieniającą uchwałę w sprawie zatwierdzenia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Dubicze Cerkiewne na lata 2006 - 2013

Pan Leon Małaszewski przedstawił projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości Skarbu Państwa na własność Gminy Dubicze Cerkiewne położonych w obrębie wsi Grabowiec i Jagodniki gm. Dubicze Cerkiewne.

Radni zapytali kto zapłaci za przekazanie notarialne dróg. Wójt Gminy poinformował że gmina, gdyż otrzyma nieruchomość na własność nieodpłatnie. Radni zobowiązali Wójta do negocjacji w sprawie płaty za akt notarialny. Nie zgłoszono żadnych uwag do projektu uchwały.

W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0. Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła

Uchwałę Nr XIII/67/08 (w załączeniu)

w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości Skarbu Państwa na własność Gminy Dubicze Cerkiewne położonych w obrębie wsi Grabowiec i Jagodniki gm. Dubicze Cerkiewne.

Wójt Gminy przedstawił projekt uchwały wraz z załącznikiem w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Dubicze Cerkiewne.

 

Nie zgłoszono żadnych uwag do projektu uchwały.

W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0. Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła

Uchwałę Nr XIII/69/08 (w załączeniu)

w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Dubicze Cerkiewne.

Kolejny projekt uchwały również przedstawił Wójt Gminy w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówki zorganizowanej w Zespole Szkół w Dubiczach Cerkiewnych, dla którego organem prowadzącym jest Gmina Dubicze Cerkiewne. Nie zgłoszono żadnych uwag do projektu uchwały.

W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0. Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła

Uchwałę Nr XIII/70/08 (w załączeniu)

w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówki zorganizowanej w Zespole Szkół w Dubiczach Cerkiewnych, dla którego organem prowadzącym jest Gmina Dubicze Cerkiewne.

Do pkt 9

Informację w sprawie realizacji w 2007r. uchwał przez Radę Gminy przedstawił Wójt Gminy Anatol Pawłowski (informacja stanowi załącznik do protokołu). Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.

Do pkt 10

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Wójt Gminy. Odpowiadając na wniosek radnego wsi Grabowiec poinformował, że wniosek zostanie przekazany do Zarządu Dróg Powiatowych. Wykonanie podwyższenia dla bociana w miejscowości Grabowiec

 

zostanie przekazanie do Zakładu Energetycznego. Dofinansowanie drogi powiatowej w miejscowości Czechy Orlańskie pozostawimy do rozpatrzenia po uzyskaniu ewentualnych środków unijnych. Budowa oczyszczalni ścieków Wójt uzależnił od posiadanych środków finansowych. Odkrzaczanie drogi w miejscowości Istok zostanie wykonane gdy gmina otrzyma pracowników interwencyjnych.

 

Równanie wszystkich dróg gminnych zostanie wykonane, gdy będą sprzyjające warunki atmosferyczne..

Do pkt 11

W sprawach różnych Wójt Gminy poinformował o wyjeździe do Siemianówki na szkolenie (wszyscy radni otrzymali zaproszenia) z Fundacji „Zielone Płuca Polski" i prosił o wzięcie udziału w szkoleniu.

Pani Nina Oksentowicz przypomniała o założeniu koszy na śmieci. Wójt poinformował że zostaną założone pod koniec kwietnia.

Głos zabrał Jan Niczyporuk Komendant Placówki Straży Granicznej w Dubiczach Cerkiewnych i poinformował, że prowadzone są na szczeblu rządowym rozmowy w sprawie ruchu przygranicznego tzw. strefa 50 km. Ponadto poinformował, że Straż Graniczna gotowa jest świadczyć wszelką możliwą pomoc mieszkańcom naszej gminy.

Do pkt 12

Przewodniczący Rady o godz. 152° zamknął obrady XIII sesji, dziękując radnym za aktywny udział w obradach.

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

Protokołowała:

Ludmiła Pietruczuk

Przewodniczący Rady

 Jerzy Karpiuk

 

Metryka strony

Udostępniający:

Wytwarzający/odpowiadający: Kamil Chraniuk

Wprowadzający: Kamil Chraniuk

Data wprowadzenia: 2008-05-14

Data modyfikacji: 2008-05-16

Opublikował: Kamil Chraniuk

Data publikacji: 2008-05-14