Protokół XI/07 z obrad sesji Rady Gminy D.C. z 30 listopada 2007

Protokół Nr XI/07

z obrad  Sesji  Rady Gminy Dubicze Cerkiewne,
która odbyła się  w dniu  30 listopada   2007r
w sali Urzędu Stanu Cywilnego
w Dubiczach Cerkiewnych .
 

 

Obradom Sesji przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk

 

 

 

Stan rady – 15 radnych

 

Obecnych –14 radnych.

 
 

Radni Rady Gminy obecni na sesji :

 

 

 

1. Karpiuk Jerzy

2. Czykwin Mikołaj

3. Guryn Mikołaj

4. Korch Wieczysław

5. Szymaniuk Grzegorz

6. Szymaniuk Irena

7. Troc Aleksy

8. Żak Jan

9. Oksentiuk Nina

10. Karpiuk Andrzej

11. Berezniak Władysław

12. Boguń Wiktor

13. Holonko Mikołaj

14. Jakoniuk Włodzimierz

 

 

 

Radni Rady Gminy nieobecni na sesji :

  

1. Kazimieruk Andrzej

 

 

 

Ponadto w sesji udział wzięli :

 

1. Anatol Pawłowski – Wójt Gminy Dubicze Cerkiewne 

2. Mikołaj Ławrynowicz - Sekretarz Gminy Dubicze Cerkiewne

3. Anna Kulik - Skarbnik Gminy 

4. Leon Małaszewski – Radny Powiatu Hajnowskiego

5. Jan Niczyporuk – Komendant Placówki Straży Granicznej w Dubiczach Cerkiewnych

6. Jerzy Kułaj - Młodszy aspirant Posterunku Policji w Kleszczelach

 

 

 

 

 

Do pkt. 1

 

Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Karpiuk o godz. 1000 otworzył XI zwyczajną Sesję Rady Gminy, powitał gości zaproszonych i radnych, a następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na ogólną liczbę 15 radnych na sali obrad jest 14 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał Rady.

Listy obecności radnych i pozostałych osób uczestniczących w obradach w załączeniu do protokołu (załączniki Nr 1,2 i 3).

 

Do pkt 2

W kolejnym punkcie obrad przewodniczący przedstawił porządek obrad i zwrócił się z zapytaniem, czy radni mają propozycje jego zmiany lub uzupełnienia. Radni nie wnieśli żadnych zmian. Przewodniczący Rady zaproponował rozszerzyć porządek obrad w punkcie 6 o ppkt.9 podjęcie uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Powiatu Hajnowskiego.

Rada Gminy jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) przyjęła zaproponowane zmiany do porządku obrad przez Przewodniczącego Rady a następnie w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła całość porządku obrad XI Sesji Rady Gminy w brzmieniu zaproponowanym przez Przewodniczącego Rady a oto treść:

1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Realizacja wniosków z poprzedniej sesji.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Podjęcie uchwał w sprawie:
1) obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego.
2) określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości .
3) zwolnień w podatku od nieruchomości.
4) wysokości stawek podatku od środków transportowych.
5) określenia zasad ustalania i poboru opłaty targowej.
6) przedłużenia taryfy opłat na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i za zbiorowe odprowadzenie ścieków
na terenie gminy Dubicze Cerkiewne.
7) zawiadomienia Sekretarza Gminy Dubicze Cerkiewne o obowiązku złożenia oświadczenia
lustracyjnego oraz określenia trybu postępowania przy składaniu tych oświadczeń.
8) zmian w budżecie gminy na 2007r,
9) udzielenie dotacji celowej dla Powiatu Hajnowskiego.
7. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
8. Sprawy różne.
9. Zamknięcie XI Sesji Rady Gminy.

 

 

Do pkt.3.

 

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z X Sesji znajduje się na stoliku protokolanta. Stwierdził, że jeżeli do końca sesji nie zostaną zgłoszone poprawki lub uwagi uważam, że protokół został przyjęty.

 

Do pkt. 4

 

Informację o realizacji wniosków z poprzedniej sesji przedstawił Wójt Gminy. Do przedstawionej informacji radni nie wnieśli uwag.

Informacja ta stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

 

 

Do pkt. 5

 

W tym punkcie niżej wymienieni radni zgłosili wnioski i interpelacje w sprawach :

Irena Szymaniak – Radna wsi Grabowiec

W swoim wniosku zwróciła się o ujęcie do budżetu gminy na 2008r. budowy drogi gminnej z Grabowca do Dubicz Cerkiewnych. Dodała, że zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami droga ta miała być ujęta do realizacji na 2008r.

 

Władysław Berezniak – radny wsi Czechy Orlańskie

Nawiązał do sprawy odśnieżania dróg gminnych. Stwierdził, że odcinek drogi Czechy Orlańskie – Stacja PKP Witowo nie był odśnieżony.

 

Mikołaj Holonko – Radny wsi Jagodniki

Zwrócił się z prośbą o zamontowanie lampy ulicznej w m. Jagodniki od strony Starego Kornina w miejscu gdzie zatrzymuje się autobus szkolny. Szczególnie w okresie jesiennym oświetlenie tego odcinka ulicy jest niezbędne. Dodał, że jest to słup nr 7.

 

Wiktor Boguń – Radny wsi Starzyna

Wnioskował o naprawę odcinka drogi z Górnego Grodu w kierunku Klakowa

Drugi wniosek dotyczył zamontowania lampy ulicznej w m. Bobinka obok posesji Pana Kuchty

Wieczysław Korch – Radny wsi Witowo.

Zwrócił się o udostępnienie materiału ( desek, kantówek) na wykonanie kilku ławek do świetlicy wiejskiej w Witowie. Radny zobowiązał się, że mieszkańcy wykonają ławki we własnym zakresie.

 

Jerzy Karpiuk – Przewodniczący Rady Gminy

Wnioskował o odkrzaczenie drogi powiatowej na całej długości od m. Dubicze Cerkiewne do Wojnówki. W drugim wniosku zgłosił potrzebę remontu remizo-świetlicy w Werstoku ( wymiana stolarki, tynki zewnętrzne, remont wewnątrz budynku)

 

Aleksy Troc – Radny wsi Koryciski

Zwrócił się o odnowienie stolarki okiennej i drzwiowej w świetlicy wiejskiej w m. Koryciski.

 

Andrzej Karpiuk – Radny wsi Długi Bród

Wnioskował o zamontowanie lampy ulicznej na skrzyżowaniu ulicy z droga powiatową w m. Długi Bród. Dodał, że lampę uliczną posiada i może ją udostępnić bezpłatnie.

 

Przewodniczący Rady Gminy zobowiązał Wójta Gminy do udzielenia odpowiedzi na interpelacje i zapytania w miarę możliwości w pkt. 7 porządku obrad.

 

 

Do pkt. 6.

 

1) Rozpoczynając realizacje tego punktu, Przewodniczący Rady Gminy oddał głos Panu Wieczysławowi Korch – Przewodniczącemu Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy. Radny Korch poinformował, że komisja na posiedzeniu zajmowała się sprawą obniżenia ceny skupu żyta przyjmowanego do celów wymiaru podatku rolnego na 2008r. i wnioskuje do Rady Gminy o obniżenie ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego do kwoty 50zł/ za 1 kwintal.

W dyskusji głos zabrali;

Radny Boguń stwierdził, że jego zdaniem należało obniżyć więcej. Kwota 50 zł jest za wysoka. Pomimo to swojej propozycji nie zgłosił do przegłosowania.

Wójt Gminy stwierdził, że obniżenie ceny skupu żyta do podatku rolnego ma wpływ na wysokość otrzymywanej subwencji przez gminę. Ministerstwo Finansów przyjmuje założenie, że jeżeli rada gminy obniża podatki tzn. że ma dochody w wysokości zapewniającej zabezpieczenie planowanych wydatków budżetowych i, czyli tym samym potwierdza ,że stać radę na zastosowanie obniżek.

Radny Żak zabierając głos w dyskusji sugerował przyjęcie kwoty 45zł/1q. ponieważ kwota ta była przyjęta do projektu budżetu gminy na 2008r.

Radny Czykwin zapytał o różnicę w stosunku do 2007r.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że jeżeli zostanie przyjęta kwota 50 zł/1q to w stosunku do ubiegłego roku różnica wynosi 16,20zł/1q.

Radny Żak zabierając ponownie głos w dyskusji zaproponował Radzie przyjęcie stawek maksymalnych pod warunkiem, że władze gminy złożą zapewnienie o zrealizowaniu wszystkich zaplanowanych dróg na 2008 rok.

Wójt Gminy wyjaśnił, że takiego zapewnienia nie może złożyć, ponieważ środki te mogą być przeznaczone na inne ważne przedsięwzięcia realizowane przez gminę jak: budowa oczyszczalni ścieków, oświetlenie uliczne, ogrzewanie GOZ , dowożenie dzieci itp. Dodał, że środków tych nie da się znaczyć.

W nawiązaniu do dyskusji, Przewodniczący Rady, poddał pod głosowanie wnioski dotyczące obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego:

Wniosek 1 – propozycja komisji obniżenia do 50zł/1q

Wniosek 2- propozycja radnego Żaka obniżenie do kwoty 45zł/1q

Rada Gminy w głosowaniu jawnym za wnioskiem komisji oddała 10 głosów , za wnioskiem radnego Żaka oddano 1 głos i wstrzymało się od głosu – 3 radnych.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że większością głosów Rada Gminy przyjęła wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy i po odczytaniu projektu uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego.

Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie powzięła

 

Uchwałę nr XI/45/07

(w załączeniu)

 

w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego.

 

 

2). Przechodząc do kolejnego punktu porządku obrad, Przewodniczący Rady Gminy ponownie udzielił głosu Panu Przewodniczącemu Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy, który przedstawił stawki podatku od nieruchomości na 2008r. wypracowane przez komisję

W dyskusji do przedstawionych stawek głos zabrali:

Radny Troc nawiązując do stawek podatku od nieruchomości z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej zapytał czy Komisja Rozwoju Gospodarczego Gminy interesowała się jak w sąsiednich gminach wygląda podatek od nieruchomości z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Zdaniem radnego stawka od działalności gospodarczej ustalona przez naszą komisję została minimalnie obniżona w stosunku do obniżenia ceny żyta.

Pani Skarbnik przedstawiła stawki podatku od nieruchomości z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej uchwalone w sąsiednich gminach jak niżej:

Kleszczele wynosi 16,990zł

Czeremcha wynosi 17,20zł

Hajnówka gmina wynosi – 14,14zł

Czyże wynosi 12,00zł.

Innych głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek komisji dotyczący stawek podatku od nieruchomości na 2008r.

Rada Gminy w głosowaniu jawnym za wnioskiem komisji oddała 14 głosów .

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie przyjęła wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie podatku od nieruchomości na 2008r.

Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie powzięła

 

Uchwałę nr XI/46/07

(w załączeniu)

w sprawie podatku od nieruchomości.

 

 

3)W kolejnym punkcie obrad głos zabrał Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy. Stwierdził, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości na budynki i grunty stanowiące własność gminy oraz budynki i grunty stanowiące własność lub będące w posiadaniu lub trwałym zarządzie instytucji kultury oraz gminnych jednostek budżetowych.

W dyskusji głos zabrali:

Radny Troc zapytał czy skutki zwolnień w podatku od nieruchomości mają również wpływ na wysokość przyznawanej subwencji gminie. Zdaniem radnego może korzystniej dla gminy byłoby nie zwalniać jednostek z podatku od nieruchomości. Zaproponował przeprowadzenie kalkulacji w tym zakresie i wybrać wariant najkorzystniejszy dla gminy.

Wójt Gminy zaproponował w tym roku przyjąć uchwałę w przedstawionej wersji. Natomiast na przyszły rok dokona kalkulacji i przedstawi Radzie. Dodał też, że wszystkie gminy podejmują uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości.

Innych głosów w dyskusji nie było.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości na 2008r.

Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie powzięła

 

Uchwałę nr XI/47/07

(w załączeniu)

w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości.

 

 

4) Stawki podatku od środków transportowych na 2008r.zaopiniowane przez komisję również przedstawił Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy.

Ze względu, że głosów w dyskusji nie było Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie podatku od środków transportowych na 2008r.

Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie powzięła

 

Uchwałę nr XI/48/07

(w załączeniu)

w sprawie podatku od środków transportowych na 2008r.

 

5) Następny projekt uchwały dotyczył przedłużenia taryfy opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy.

Wyjaśnień do projektu uchwały udzielił Wójt Gminy. Stwierdził, że Prezes Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji złożył wniosek o przedłużenie taryfy obowiązującej w 2007r. na następny okres tj. od 1.01.2008r. do 31.12. 2008r. Wniosek ten uzasadnił, że utrzymanie opłaty za wodę na poziomie roku 2007 jest związane z wzrostem sprzedaży, jak również utrzymaniem kosztów na poziomie 2007r. Wzrost sprzedaży pozwolił otrzymać niewielką dodatnią akumulację finansową na tej działalności. Wójt Gminy dodał, że gmina Dubicze Cerkiewne i Hajnówka wspólnie partycypowały w kosztach remontu hydroforni w Starym Korninie i być może to również miało wpływ na nie podwyższanie ceny za wodę.

W dyskusji głos zabrał radny Starzyny, który poinformował, że hydrant w Starzynie jest niesprawny prawdopodobnie zawór jest zakręcony. Dodał, że tę sprawę zgłaszał rok temu na obradach naszej sesji jak był obecny Pan Prezes Aleksiejuk.

 

Ze względu, że innych głosów w dyskusji nie było, Przewodniczący obrad,  poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.


W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za” , przeciw – 0, wstrzymało się od głosu – 0) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:

Uchwałę Nr XI/49/07

(w załączeniu)

 

w sprawie przedłużenia taryfy opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy.

 

Przewodniczący Rady Gminy ogłosił 10 minutową przerwę.

 

 

Po wznowieniu obrad Przewodniczący Rady Gminy oddał głos Komendantowi Placówki Straży Granicznej w Dubiczach Cerkiewnych Panu Janowi Niczyporuk , który zwrócił się do radnych o pytania lub uwagi związane z funkcjonowaniem Placówki Straży Granicznej w Dubiczach Cerkiewnych.

 

Radny Mikołaj Czykwin po zabraniu głosu podziękował Komendantowi Straży Granicznej za dobrą pracę funkcjonariuszy Placówki.

Pan Komendant w swojej wypowiedzi nawiązał do sprawy wejścia Polski do Strefy Schengen co oznacza m.in. zniesienie kontroli paszportowych na granicy z Niemcami, Słowacją, Czechami i Litwą. Natomiast będą one bardziej szczegółowe na granicy zewnętrznej - z Rosją, Białorusią i Ukrainą - wszystko po to, by zapobiegać nielegalnej imigracji i przemytowi. Zniesienie kontroli na granicy z państwami Schengen nie oznacza, że formalnie przestanie ona istnieć. Będzie można przekraczać niemal w dowolnym miejscu, co będzie ułatwieniem . Strażnicy graniczni z przejść przeniosą się na trasy międzynarodowe i dojazdowe do granicy. Pojawią się też tzw. grupy mobilne - zespoły patrolowo-interwencyjne, których zadaniem będzie sprawdzanie dokumentów, legalności pobytu cudzoziemców oraz zapobieganie przemytowi. Na przejściach przyszłej zewnętrznej granicy Polski - z Rosją, Ukrainą, Białorusią - kontrole wjazdowe będą bardziej skrupulatne. Dla Polaków, którzy będą wyjeżdżać na Wschód sytuacja dużo się nie zmieni. Jednak Ukraińcy, Rosjanie i Białorusini będą musieli liczyć ze wzrostem kosztów wiz oraz dodatkowymi utrudnieniami. Obywatelom Białorusi, wiza schengenowska będzie kosztować 60 euro, natomiast dla Rosjan i Ukraińców 35 euro. Na wschodnich odcinkach granicy będą również obowiązywać dwustronne umowy o tzw. małym ruchu granicznym. Dzięki temu, obywatele tych krajów będą mogli poruszać się na obszarze do 30 kilometrów w głąb Polski bez konieczności posiadania wizy "schengenowskiej". Kończąc Komendant Placówki podziękował za pośrednictwem radnych mieszkańcom gminy za dotychczasowa współpracę i zrozumienie.

 

Wójt Gminy w uzupełnieniu wypowiedzi Komendanta poinformował o spotkaniu rocznym komendantów Placówek Straży Granicznej z terenu „od Mielnika po Wiżajny”, które odbyło się w Dubiczach Cerkiewnych. W spotkaniu uczestniczyli starostowie i Wójtowie gmin, gdzie funkcjonują placówki straży granicznej.

 

Przewodniczący Rady podziękował Komendantowi za udział w sesji. Ze względu na inne ważne sprawy służbowe Komendant nie mógł uczestniczyć w dalszych obradach sesji.

 

6) Przewodniczący Rady Gminy przedstawił dalszy projekt uchwały w sprawie stawek opłaty targowej. Przewodniczący Komisji stwierdził, że komisja zaopiniowała pozytywnie stawkę obowiązującą dotychczas. Do przedstawionego projektu nie zgłoszono uwag. Przewodniczący obrad  poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

 W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za” , przeciw – 0, wstrzymało się od głosu – 0) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwałę Nr XI/49/07

(w załączeniu)

 

w sprawie stawek opłaty targowej.

 

7) Sekretarz Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie zawiadomienia Sekretarza Gminy Dubicze Cerkiewne o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego oraz określenia trybu postępowania przy składaniu tych oświadczeń. Poinformował, że Trybunał Konstytucyjny zakwestionował ustawę o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa w latach 1944-1990 oraz treści tych dokumentów. Ponadto uznał wzór oświadczenia za niekonstytucyjny. Nowelizacja tej ustawy nakłada obowiązek złożenia nowego oświadczenia lustracyjnego w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia powiadomienia. Zgodnie z przepisami Rada Gminy w formie uchwały zawiadamiania sekretarza o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego. Do przedstawionego projektu nie zgłoszono uwag.

Przewodniczący obrad  poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwałę Nr XI/51/07
(w załączeniu)

w sprawie zawiadomienia Sekretarza Gminy Dubicze Cerkiewne o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego oraz określenia trybu postępowania przy składaniu tych oświadczeń.

 

8) Skrabnik Gminy przedstawiła kolejny projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r. wraz z objaśnieniami do tej uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się od głosu – 0.

Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada jednogłośnie powzięła uchwałę o treści

 

UCHWAŁĘ Nr XI/52/07

(w załączeniu)

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r.

 

Wójt Gminy po zabraniu głosu nawiązał do podjętej uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy. Poinformował, że gmina przystąpiła do programu wdrażanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2007.„Uczeń na wsi” i złożyła wniosek o dofinansowanie zakupu mikrobusu (pojazd 9-osobowy) do przewozu osób niepełnosprawnych. Program pozwala dofinansować 90 procent zakupu mikrobusu. Jednym z wymogów jest posiadanie przez minimum 6 osób niepełnosprawności, posiadających ważne orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, pobierających naukę w szkole podstawowej, gimnazjum i mające stałe zameldowanie na terenie gminy. Wójt Gminy podkreślił, że nie podano dokładnego terminu rozpatrzenia wniosku. Możliwym jest, że realizacja będzie pod sam koniec 2007r. lub w 2008r. W celu zabezpieczenia środków aby móc realizować zamierzony projekt dokonano zmiany w budżecie zwiększając plan dochodów i wydatków o kwotę 99 000zł jako dofinansowanie z PFRON i 11 000zł jako środki własne na ten cel. Dodał, też że taki samochód jest bardzo potrzebny gminie dla uczniów m.in. na różne wyjazdy sportowe, występy muzyczne itp. oraz do przewozu osób starszych.

 

9) Wyjaśnień do kolejnego projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji dla powiatu hajnowskiego udzieliła Maria Pietryczuk – kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Wyjaśniła, że kwota 350 zł ma być przeznaczona na wsparcie Warsztatu Terapii Zajęciowej w Hajnówce realizującego na terenie powiatu zadania w zakresie rehabilitacji osób niepełnosprawnych, w tym z terenu naszej gminy. Dodała, że z terenu naszej gminy jedna osoba uczęszcza na Warsztaty. Uczestnikami warsztatu są osoby niepełnosprawne z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności z terenu powiatu. Kwota dotacji wynika z proporcjonalnego sfinansowania stosownie do liczby osób niepełnosprawnych z naszej gminy i korzystających z usług Warsztatu. Dotacja ta jest związana ze zmianą sytuacji prawnej finansowania WTZ od 1 stycznia 2007r.

 

Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się od głosu – 0.

Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada jednogłośnie powzięła uchwałę o treści

 

UCHWAŁĘ Nr XI/53/07

(w załączeniu)

 

w sprawie przyznania dotacji dla powiatu hajnowskiego

 

 

 

Do pkt. 7.

 

Wójt Gminy odpowiadając na wniosek radnej wsi Grabowiec potwierdził ,że zgodnie z załącznikiem Nr 3 - zadania inwestycyjne w latach 2006 – 2008, do uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok przebudowa drogi Grabowiec – Dubicze Cerkiewne nie została ujęta do realizacji na 2008r.

Załącznik nr 3 stanowi załącznik do protokołu.

Wójt Gminy widzi potrzebę budowy drogi w m. Grabowiec ale ze względu na inne ważne zadania inwestycyjne zaplanowane na 2008r. drogę tę przełożono do realizacji na dalsze lata. Wybrano drogę Werstok – Wiluki ze względu na dowożenie tą drogą dzieci do szkoły autobusem szkolnym.

Stwierdził, że decyzję w sprawie ujęcia do projektu budżetu gminy na 2008r, przebudowy drogi Grabowiec – Dubicze Cerkiewne pozostawia Radzie. Po pozytywnej akceptacji przez Radę jedynym rozwiązaniem będzie zwiększenie w budżecie gminy na 2008r. planu dochodu w dziale „sprzedaż nieruchomości gminnych” ale tę decyzję musi zatwierdzić Rada Gminy.

Radny wsi Grabowiec po zabraniu głosu stwierdził, że o tę drogę walczy już trzecią kadencję. Natomiast radna Szymaniuk dodała, że wcześniejsze rozmowy i ustalenia na sesji związane z drogami dotyczyły przebudowy trzech dróg. Natomiast w przyjętym projekcie budżetu na 2008r. naszej drogi brak - została wyrzucona.

 

Wójt Gminy poinformował, że aby móc złożyć projekt na budowę drogi wcześniej należy opracować studium wykonalności na te drogi. Wyniesie to około 4 000zł ( netto) za każdy odcinek drogi przewidziany do realizacji przy dofinansowaniu funduszy unijnych. Zgodnie z projektem budżetu należy złożyć trzy projekty oddzielnie na każdą drogę. Przy tym nadmienił, że planowana inwestycja w 2007r. budowa linii wodociągowej Górny Gród – Nikiforowszczyna, Jakubowo i Piaski została przesunięta na 2008r.

Radni po dyskusji opowiedzieli się za zwiększeniem dochodu ze sprzedaży nieruchomości gminnych i przyjęcie do realizacji przebudowy drogi Grabowiec – Dubicze Cerkiewne na 2008r.

 

W dalszej części spraw różnych poruszono sprawę odśnieżania dróg na terenie gminy . Pierwsze odśnieżanie tej zimy wykonał Pan Kułaj samochodem strażackim przystosowanym do odśnieżania.

Wójt Gminy stwierdził, że sprawa odśnieżania dróg wymaga porozumienia gminy z powiatem w zakresie wspólnego odśnieżania lub sposobu zrekompensowania koszów odśnieżania dróg powiatowych przez gminę. Ze względu na występowanie kilku zarządców dróg na terenie gminy sprawy te wymagają wspólnych uzgodnień. Ponieważ w celu dojechania do drogi gminnej należy poruszać się drogą powiatową, którą można byłoby zarazem odśnieżyć.

Radny Korch zaproponował przyjąć rozwiązanie wspólnego odśnieżania po połowie wspólnie z powiatem np. po granicy drogi wojewódzkiej Hajnówka – Kleszczele nie patrząc kto jest zarządcą dróg.

Wójt Gminy dodał, że została opracowana mapka jakie drogi gminne i w jakiej kolejności odśnieżać drogi w przyszłości.

Odpowiadając na wniosek radnego Korcha wyjaśnił, że wniosek ten zostanie przekazany Pani Dyrektor GOKSiR do realizacji.

Wniosek Przewodniczącego Rady dotyczący odkrzaczenia drogi powiatowej Dubicze Cerkiewne – Wojnówka na całej długości zostanie przesłany pismem do Zarządu Dróg Powiatowych w Hajnówce w celu realizacji. Ustosunkowując się do drugiego wniosku wyjaśnił, że zostanie on rozpatrzony na najbliższym posiedzeniu ZG OSP. Jest część środków finansowych, które będą rozdysponowane na poszczególne jednostki.

Wniosek radnego wsi Koryciski dotyczący wymiany okien i drzwi w budynku świetlicy wiejskiej jest w trakcie realizacji.

W sprawie wniosku radnego wsi Zabagonie i Starzyny wyjaśnił, że wnioski zostaną sprawdzone w terenie i w ramach dotychczasowej współpracy z ELTOREM rozpatrzy się możliwość ich zrealizowania.

 

W sprawach różnych Wójt Gminy zapoznał radnych z pismem Zakładu Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk w Białowieży w którym zapraszają do współpracy w ramach następujących działań projektu:

1) wprowadzenie korytarzy ekologicznych dla żubrów do planów zagospodarowania przestrzennego, 2)ochrony obszarów rolniczych dotkniętych oddziaływaniem żubra oraz kontrola osobników powodujących szkody,

3)dzierżawa łąk przeznaczonych dla żubrów,

4) konsultacje społeczne celów i działań projektów.

Pismo stanowi załącznik do protokołu.

 

W sprawach różnych Wójt Gminy przedstawił pismo Polskiego Towarzystwa Geograficznego Oddział Białostocki, w którym zwrócili się z prośbą o dofinansowanie 57 Zjazdu Polskiego Towarzystwa Geograficznego organizowanego w m-cu wrześniu 2008r. w Białowieży.

Radni nie zajęli żadnego stanowiska w sprawie dofinansowania organizacji zjazdu Geograficznego. Decyzje w tej sprawie pozostawiono Wójtowi Gnminy.

 

Radna wsi Stary Kornin nawiązała do ustawionych koszy na ulicy w m. Dubicze Cerkiewne. Wnioskowała o ustawienie takich koszy w innych miejscowościach gminy przy punktach skupu mleka, świetlicach wiejskich oraz przy cerkwiach.

 

W dalszej części spraw różnych głos zabrał radny Czykwin . Zwracając się do Przewodniczącego Rady zapytał dlaczego sołtysi nie byli zaproszeni na ostatnią sesję, na której została podjęta uchwała w sprawie inkasa za zobowiązania pieniężne. Stwierdził, że jego zdaniem sołtysi powinni uczestniczyć w tej sesji ponieważ podejmowana uchwała ich dotyczyła. Dodał że sołtysi za udział w sesji mają bardzo niskie wynagrodzenie i należałoby zwiększyć.

Przewodniczący Rady udzielając odpowiedzi poinformował, że sołtysi nie zostali zaproszeni na sesję ze względu na bardzo krótki termin zwołania sesji. Ta sesja była zwołana na telefon. Odnośnie podejmowanej uchwały wyjaśnił, że projekt uchwały był rozpatrywany na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy. Stawki wypracowane przez komisje zostały przyjęte przez Radę na sesji.

Sołtys wsi Tofiłowce po zabraniu głosu stwierdził, że sołtys ma więcej obowiązków niż radny a wynagrodzenie otrzymuje duże niższe od radnego. Dodał, że stawki za inkaso sołtysom zostały zaniżone i są duże rozbieżności pomiędzy poszczególnymi wsiami.

Kolejną sprawą przedstawioną w sprawach różnych był wniosek mieszkańców wsi Istok o ułożenie dywanika asfaltowego na ulicy w m. Istok.

Podanie Rady sołeckiej stanowi załącznik do protokołu.

W dyskusji do złożonego wniosku głos zabrali:

Radny powiatu Pan Leon Małaszewski wyjaśnił, że zgodnie z uchwalonym planem rozwoju lokalnego powiatu hajnowskiego na lata 2007-2013 przebudowa drogi powiatowej Istok – Witowo - Długi Bród (w tym dokumentacja) zaplanowana jest na lata 2007-2011. Poinformował, że powiat hajnowski na 2008r, zamierza złożyć tylko jeden projekt o środki unijne na wykonanie ulicy w Białowieży, której koszt wyniesie około 4 mln zł. Powiat składa jeden projekt aby mieć pewność, że zostanie zakwalifikowany do realizacji. Nadmienił, że mieszkańcy wsi Istok wnioskują tylko o uzupełnienie asfaltu na ulicy przebiegającej przez Istok. Wykonanie metodą utrwalania potrójnego wyniesie około 132 tys.zł. Na ułożenie dywanika asfaltowego nie wystarczy środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości w m. Istok. Zaproponował rozważenie partycypacji przez gminę w kosztach budowy drogi powiatowej. Gmina pokryje koszty zakupu kruszywa-materiału i to wyniesie około 35 tys zł. a pozostałe środki sfinansuje powiat. Jeżeli Rada zadecyduje to taki wydatek należałoby przyjąć do projektu budżetu gminy na 2008r.

W dyskusji mówiono, że mieszkańcy wsi Istok powinni też partycypować w kosztach budowy ulicy. Wstępnie proponowano po 300zł od gospodarstwa. Sołtys potwierdził, że mieszkańcy wsi powinni partycypować i obiecał porozmawiać z mieszkańcami wsi w zakresie dofinansowania do budowy ulicy w m. Istok.

Radni ustosunkowując się do sprawy sprzedaży nieruchomości mówili, że w ich miejscowościach też były sprzedawane nieruchomości, ale za uzyskane środki nie były inwestowane w danej wsi.

W trakcie dyskusji rozważano wiele propozycji związanych z przebudową ulicy w m. Istok ale nie zajęto żadnego stanowiska w tej sprawie.

Do pkt. 9

 

Uwag i poprawek do protokółu z X Sesji nie było, wobec czego protokół został przyjęty.

 

Przewodniczący Rady o godz. 1425 zamknął obrady XI Sesji, dziękując radnym za aktywny udział w obradach.

Na tym protokół zakończono i podpisano.

                                                                                                                     Przewodniczący Rady Gminy

 

 

 

                                                                                                                               Jerzy Karpiuk

Protokołowała:

 

Maria Pietryczuk

 

Metryka strony

Udostępniający:

Wytwarzający/odpowiadający: Kamil Chraniuk

Wprowadzający: Kamil Chraniuk

Data wprowadzenia: 2008-01-25

Data modyfikacji: 2008-05-16

Opublikował: Kamil Chraniuk

Data publikacji: 2008-01-25