protokół Nr X/07

Protokół Nr X/07

z obrad  Sesji  Rady Gminy Dubicze Cerkiewne,
która odbyła się  w dniu  31 października  

2007r w sali Urzędu Stanu Cywilnegow Dubiczach Cerkiewnych .

 

Obradom Sesji przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk

Stan rady – 15
Obecnych- 13radnych.

Radni Rady Gminy obecni na sesji :

1.   Karpiuk Jerzy
2.   Berezniak Władysław
3.   Czykwin Mikołaj
4.   Guryn Mikołaj
5.   Korch Wieczysław
6.   Szymaniuk Grzegorz
7.   Szymaniuk Irena
8.   Troc Aleksy
9.   Żak Jan
10. Oksentiuk Nina
11. Karpiuk Andrzej
12. Boguń Wiktor
13. Holonko Mikołaj

Radni Rady Gminy nieobecni na sesji :

1. Kazimieruk Andrzej

2. Jakoniuk Włodzimierz

Ponadto w sesji udział wzięli :

1. Anatol Pawłowski  - Wójt Gminy Dubicze Cerkiewne
2. Mikołaj Ławrynowicz - Sekretarz Gminy Dubicze Cerkiewne
3. Anna Kulik - Skarbnik Gminy
4. Leon Małaszewski - Radny Powiatu Hajnowskiego
5. Aleksy Siemieniuk - Prezes Koła Łowieckiego „Puszcza” w Białowieży
6. Mikołaj Szelest - Łowczy
7. Robert Igański - Placówka Straży Granicznej w Dubiczach Cerkiewnych

Do pkt. 1

 

     Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Karpiuk o godz. 1000 otworzył X zwyczajną Sesję Rady Gminy, powitał gości zaproszonych i   radnych, a następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na ogólną liczbę 15 radnych na sali obrad jest 13 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał Rady.

 Listy obecności radnych i pozostałych osób uczestniczących w obradach w załączeniu do protokołu (załączniki Nr 1i 2).

Do pkt 2

 

       Przewodniczący obrad  przedstawił porządek obrad, do którego nie zgłoszono propozycji wprowadzenia zmian.

Rada Gminy jednogłośnie ( 13 głosów „za” ) przyjęła proponowany porządek obrad w brzmieniu zaproponowanym przez Przewodniczącego Rady.

 Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad został zatwierdzony jednogłośnie i przedstawia się następująco:

1.   Otwarcie sesji.
2.   Przyjęcie porządku obrad.
3.   Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4.   Realizacja wniosków z poprzedniej sesji.
5.   Interpelacje i zapytania radnych.
6.   Podjęcie uchwał w sprawie:

       1) zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki  
          Wodnej w Białymstoku na budowę 5 przydomowych oczyszczalni ścieków;
      2) zmian w budżecie gminy na rok 2007;
      3) inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.

7. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
8. Sprawy różne.
9. Zamknięcie X Sesji Rady Gminy.

Do pkt.3.

       Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z IX Sesji znajduje się na stoliku protokolanta. Stwierdził, że jeżeli do końca sesji nie zostaną zgłoszone poprawki lub uwagi uważam, że protokół został przyjęty.

Do pkt. 4

Informację o realizacji wniosków z poprzedniej sesji przedstawił Sekretarz Gminy. Do przedstawionej informacji radni nie wnieśli uwag. 

Informacja ta stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

       Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że w związku z zgłoszonym przez radnego wsi Koryciski na poprzedniej sesji wnioskiem   w sprawie szkód wyrządzanych przez zwierzynę leśną na polach uprawnych rolników, na obrady dzisiejszej sesji zaproszono Prezesa Koła Łowieckiego „Puszcza” w Białowieży Pana Aleksego Siemieniuk w celu wyjaśnienia tej kwestii przysługujących rolnikom odszkodowań z tego tytułu

          Po zabraniu głosu Pan Siemieniuk podziękował za zaproszenie na obrady naszej sesji i stwierdził, że jednym z zadań zarządcy obwodów łowieckich jest współpraca   z samorządami. Nawiązując do wniosku radnego potwierdził jego zasadność i podkreśli że, największe szkody wyrządzane są przez dziki.

 Poinformował, że każde zgłoszenie rolnika o wyrządzonych szkodach na polach uprawnych jest dokładnie badane i w miarę możliwości szkody są szybko likwidowane. Zgłoszenie szkód przez poszkodowanego powinno być złożone na piśmie, w terminie 7 dni od jej powstania. Dzierżawca lub zarządca obwodu powiadamia poszkodowanego o terminie oględzin lub szacowania szkody - może   to zrobić telefonicznie. Przytoczył art. 47 ustawy prawa łowieckiego, który mówi, że właściciele lub posiadacze gruntów rolnych i leśnych powinni, zgodnie z potrzebami, współdziałać z dzierżawcami i zarządcami obwodów łowieckich w zabezpieczaniu gruntów przed szkodami w uprawach i płodach rolnych przez dziki, łosie, jelenie, daniele i sarny oraz powstałych w trakcie polowania. W przypadku gdy pomiędzy właścicielem lub posiadaczem gruntu a dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego powstał spór o wysokość wynagrodzenia za szkody strony mogą zwrócić się do właściwego ze względu na miejsce powstałej szkody organu gminy w celu mediacji dla polubownego rozstrzygnięcia sporu.

 Następnie wymienił przypadki kiedy odszkodowanie za wyrządzone szkody rolnikowi nie przysługuje .

Odszkodowanie nie przysługuje w następujących przypadkach:

1)osobom, którym przydzielono grunty stanowiące własność Skarbu Państwa jako deputaty rolne na gruntach leśnych,
2)posiadaczom uszkodzonych upraw lub płodów rolnych, którzy nie dokonali ich sprzętu w terminie odbiegającym więcej niż 14 dni od zakończenia okresu zbioru tego gatunku roślin w danym regionie, określonego przez wojewodę,
3)posiadaczom uszkodzonych upraw lub plonów rolnych, którzy nie wyrazili zgody na budowę przez dzierżawcę lub zarządcę obwodu łowieckiego urządzeń lub wykonywanie zabiegów zapobiegających szkodom,
4)za szkody nie przekraczające wartości 100 kg żyta w przeliczeniu na 1 hektar uprawy,
5)za szkody powstałe w płodach złożonych w sterty, stogi i kopce, w bezpośrednim sąsiedztwie lasu,
6)za szkody w uprawach rolnych założonych z rażącym naruszeniem zasad agrotechnicznych.

       Przedłużając swą wypowiedź poinformował , że oględzin i szacowania szkód a także ustalania wysokości odszkodowania dokonują przedstawiciele zarządcy lub dzierżawcy obwodu łowieckiego. Na żądanie strony w oględzinach, szacowaniu szkód oraz ustalaniu wysokości odszkodowania uczestniczy przedstawiciel właściwej terytorialnie izby rolniczej.

Zaznaczył też, że gospodarka łowiecka prowadzona jest na zasadach określonych w ustawie w oparciu o roczne plany łowieckie ustalane przez dzierżawców obwodów łowieckich, opiniowane przez wójta i zatwierdzane przez nadleśniczego państwowego gospodarstwa leśnego lasy państwowe, a w obwodach nie wydzierżawionych ustalane przez zarządców tych obwodów i zatwierdzane przez dyrektora regionalnej dyrekcji państwowego gospodarstwa leśnego lasy państwowe, wieloletnie łowieckie plany hodowlane uwzględniające zasadę optymalnego gospodarowania populacjami zwierząt łownych oraz ochrony lasu przed szkodami wyrządzonymi przez te zwierzęta, które sporządzają dla sąsiadujących ze sobą obwodów łowieckich o zbliżonych warunkach przyrodniczych (rejony hodowlane) dyrektorzy regionalnych dyrekcji państwowego gospodarstwa leśnego lasy państwowe w porozumieniu z wojewodami i polskim związkiem łowieckim. Po tym przedstawił najważniejsze zadania polskiego związku łowieckiego, do których należy w szczególności:

         1)   prowadzenie gospodarki łowieckiej,

  2)   troska o rozwój łowiectwa i współdziałanie z administracją rządową i samorządową, jednostkami organizacyjnymi państwowego            gospodarstwa leśnego lasy państwowe i parkami narodowymi oraz organizacjami społecznymi w ochronie środowiska                         przyrodniczego, w zachowaniu i rozwoju populacji zwierząt łownych i innych zwierząt dziko żyjących,

  3)   pielęgnowanie historycznych wartości kultury materialnej i duchowej łowiectwa.

W dyskusji głos zabrali:

 Radny Troc zapytał jak wygląda szacowanie szkód na łąkach.

Pan Siemieniuk wyjaśnił, że uzależnione jest od wielu czynników a wysokość odszkodowania za szkody w łąkach ustala się ustalając wartość utraconej masy zielonej lub siana w danym sezonie wegetacyjnym i dodając do tego koszty doprowadzenia uszkodzonej powierzchni do stanu pierwotnego. Koszty te wylicza się na podstawie aktualnych cen prac agrotechnicznych oraz wartości niezbędnych do wysiania nasion.

Radny Guryn nawiązał do zaistniałej szkody, która jest zgłoszona myśliwemu, jaka powinna być dalsza procedura?.

Stwierdził, że szkoda powinna być zgłaszana najlepiej na piśmie na adres koła. W wypadku zgłoszenia myśliwemu jest on zobowiązany poinformować i zawiadomić koło, które następnie kontaktuje się z łowczym. Ostateczne szacowanie dokonuje się w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia szkody i podlegają mu straty ilościowe i jakościowe powstałe w wyniku uszkodzenia, zniszczenia uprawy i płodów rolnych i dokonuje się go najpóźniej na dzień przed sprzętem uszkodzonej lub zniszczonej uprawy . Wypłaty odszkodowań dokonują dzierżawcy lub zarządcy obwodów łowieckich w terminie 30 dni od dnia sporządzenia protokółu ostatecznego szacowania szkody.

Ponadto nadmienił, że art. 50 ust 1 i 2 prawa łowieckiego stanowi, że skarb państwa odpowiada za szkody wyrządzone przez zwierzęta objęte całoroczną ochroną. (np. żubry, niedźwiedzie i wilki). Za szkody wyrządzone w obwodach łowieckich leśnych odszkodowania wypłaca PGL lasy Państwowe ze środków budżetu państwa.
Ze względu, że nie było więcej pytań i uwag dotyczących odszkodowań, Przewodniczący Rady Gminy podziękował Panu Siemieniukowi za przedstawienie wyjaśnień związanych z poruszanym tematem. Po tym Pan Siemieniuk opuścił salę obrad.


Do pkt. 5

W tym punkcie niżej wymienieni radni zgłosili wnioski i interpelacje w sprawach :

Radny wsi Koryciski - Aleksy Troc

1) nawiązał do poligonu położonego nieopodal wsi Koryciski. Stwierdził, że w ostatnim okresie na poligonie nasiliły się   wybuchy podczas detonowania niewypałów. W budynkach mieszkalnych ruszają się żyrandole, pękają ściany , wybuchy stają się coraz bardziej uciążliwe dla mieszkańców okolicznych wsi. Zwrócił się o interwencję w tej sprawie.

Radny wsi Grabowiec – Szymaniuk Grzegorz

2)Wnioskował o uporządkowanie nieruchomości gminnej w m. Grabowiec położonej przy drodze gminnej w kierunku przystanku PKS (była nieruchomość po P. Tofiluk)

3).Następnie zapytał czy nieruchomość położona (za stodołą posesji Pana Ruty w ) w m. Grabowiec tzw. „magazin” została sprzedana.

Radny wsi Jagodniki - Mikołaj Holonko

12) Ponowił swój wniosek z poprzedniej sesji dot. naprawienia przepustu na drodze wojewódzkiej Hajnówka – Kleszczele w m. Jagodniki na zakręcie nieopodal granicy z gminą Hajnówka (jadąc z Dubicz Cerkiewnych jest po lewej stronie).

Radny wsi Rutka i Dubicze Cerkiewne – Mikołaj Czykwin

Podziękował w imieniu swoim i imieniu mieszkańców wsi Rutka za wykonanie odbudowy rowu    odwadniającego drogę powiatową będącą równocześnie ulicą wsi Rutka.

Następnie zwrócił się o nadanie numeru nieruchomości w m. Rutka lub oznakowanie ulicy ponieważ są trudności ze zlokalizowaniem tej posesji .

Drugi wniosek zgłoszony przez radnego dotyczył doraźnego remontu odcinka drogi wraz z nawiezieniem w kierunku ur. Kniażyna.

Radny wsi Zabagonie – Andrzej Karpiuk

 15)Wnioskował o miejscowe nawiezienie odcinka drogi w Zabagoniu..

 

Radny wsi Tofiłowce – Jan Żak

Wnioskował o odmulenie studzienki (czwartej) na ulicy w m. Tofiłowce. W dalszej wypowiedzi stwierdził, że w m. Tofiłowce nie wykonano naprawy doraźnej żadnej drogi a już zbliża się zima. Wiosną były odkładane prace na jesień. Ponadto zaplanowane asfaltowanie dróg gminnych też nie zostało wykonane.

 

Radna wsi Stary Kornin – Nina Oksentiuk

Punktowe nawożenie drogi obok Punktu Skupu Mleka w Starym Korninie i w ur. „Brod”

Radny wsi Czechy Orlańskie – Władysław Berezniak

Wniosek swój skierował do radnego powiatu w sprawie remontu ulicy w m. Czechy Orlańskie.
 
 
 
Radny wsi Koryciski – Aleksy Troc

Nawiązał do zgłaszanych wniosków przez radnych w sprawie punktowego nawożenia dróg. Stwierdził, że podczas realizacji   przez gminę wniosków należy rozpatrzyć nawożenie w każdej wsi po kilka odcinków dróg a nie tylko w   wsiach, w których zgłosili radni. Ponieważ w każdej wsi są drogi wymagające wyrównania wraz z nawiezieniem.

W tym momencie na salę obrad wszedł Wójt Gminy, który ze względu na inne ważne sprawy służbowe nie mógł uczestniczyć od początku obrad sesji .

Do pkt. 6

 

 1) Ten punkt porządku obrad zrealizował Wójt Gminy. Stwierdził, że w związku z powstałą koncepcją wybudowania pilotażowo   kilku przydomowych oczyszczalni ścieków, rozpoczęto działania w kierunku pozyskania Wykonawcy tego rodzaju zadania. Zgłosiła się m.in. „HYDROBUD”z Łomży, która przedłożyła ofertę budowy  przydomowych oczyszczalni ścieków( trzykomorowych.) Zorganizowano spotkanie, w którym wzięli udział sołtysi i radni oraz inne osoby zainteresowane budową oczyszczalni. Firma ta zademonstrowała funkcjonowanie takiej przydomowej oczyszczalni ścieków na modelu . Z tą firmą zostało zawarte wstępnie porozumienie na wykonanie 5 projektów na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Koszt budowy 5 przydomowych oczyszczalni ma wynieść około 45 871 zł tj jedna oczyszczalnia wyniesie ok.9 174zł brutto plus koszt jednego projektu 300zł. Ogółem koszt jednej oczyszczalni wraz z projektem technicznym   będzie się wahał w granicy 93474zł. Nadmienił, że kilku naszych radnych odwiedziło gminę Przesmyki w woj. siedleckim celem zapoznania się z technologiią i funkcjonowaniem   przydomowych oczyszczalni ścieków .   W gminie Przesmyki już funkcjonują od kilku lat tego typu przydomowe oczyszczalnie ścieków. Następnie stwierdził, że kilka dni później otrzymano ofertę firmy „BIOCLAR- SZKILNIK Sp z. o.o. w Zapolicach” produkującą oczyszcalnie ścieków działające w tej samej technologii lecz częściowo unowocześnione. Koszt zakupu takiej oczyszczalni wynosi ok. 9 tys. zł netto. Natomiast wykop pod oczyszczalnię i urządzenia towarzyszące wraz z zabezpieczeniem  kamieni polnych , które są niezbędne   do wykonania kanału rozsączającego, wykona   właściciel już we własnym zakresie jako wkład własny. W związku z powyższym powstaje pytanie czy wybudować oczyszczalnie jednej firmy czy skorzystać z usług obu firm . O podjęcie właściwej decyzji w tej sprawie zapytał radę Wójt Gminy?


Wójt Gminy także dodał, że Prezes firmy z Łomży zapewniał, że technologia ich oczyszczalni jest prosta w użyciu, i charakteryzuje się wysoką jakością oczyszczonej wody oraz jest prosta w obsłudze i niskie są koszty jej eksploatacji. Natomiast wg zapewnień wykonawcy z Zapolic oferowane oczyszczalnie choć pracują w tej samej technologii są bardziej nowoczesne.

W dyskusji głos zabrali:

 Radna wsi Stary Kornin stwierdziła, że należy skorzystać z dwóch firm. Dodała, że jest radną i bardzo dobrze się składa, że u niej będzie budowana oczyszczalnia.  

Przewodniczący Rady zasygnalizował o występujących już protestach, z powodu tego że radni sobie budują przydomowe oczyszczalnie ścieków.

W uzupełnieniu Sekretarz Gminy dodał, że jeden z   mieszkanieców wsi Tofiłowce   wyraził swoje niezadowolenie w sprawie budowy oczyszczalni tylko dla radnych i że on nic nie wiedział o zamiarze budowy oczyszczalni przydomowych na terenie gminy.

 Radny wsi Tofiłowiec po zabraniu głosu stwierdził, że wcześniej były ustalenia w sprawie opracowania koncepcji gospodarki ściekowej w gminie. Koncepcja została opracowana a środki wydane za   jej opracowanie , jednak jej założeń się nie realizuje to znaczy że środki finansowe zostały „wyrzucone w błoto”

           Wójt Gminy ustosunkowując się do wypowiedzi radnego stwierdził, że środki wydatkowane na koncepcję nie są wcale wyrzucone, ponieważ trzeba było od czegoś zacząć a opracowana koncepcja określiła kierunki działania w tym zakresie. Wójt Gminy przedłużając swą wypowiedź stwierdził, że faktycznie eksperymentalne wybudowanie oczyszczalnie zostało zaplanowane    u sołtysów i radnych. Każdy chętny będzie partycypował w kosztach budowy w wysokości 2 000zł oraz we własnym zakresie musi wykonać wykop i zabezpieczyć kamienie polne , które są niezbędne przy budowie oczyszczalni. Pozostałe środki    w wysokości około 75% kosztu budowy zostaną pokryte z budżetu gminy.

Radna Oksentiuk po zabraniu głosu stwierdziła, że wszyscy mieszkańcy wiedzieli o spotkaniu ponieważ zostali powiadomieni sołtysi i radni a obowiązkiem sołtysa jest powiadomienie swoich mieszkańców.

Radny Troc dodał, że nie zamierza wśród mieszkańców wsi szukać   chętnych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków ponieważ nie wie jak funkcjonują i czy ta technologia oczyszczania” zda egzamin” na naszym terenie. Po wybudowaniu przydomowej oczyszczalni ścieków w swoim gospodarstwie i sprawdzeniu jej w użytkowaniu  będzie mógł mieszkańcom wsi polecić jej budowę.

Wójt Gminy dodał, że zgodnie z opracowaną koncepcją wieś Grabowiec i Tofiłowce   zostaną podłączone do zbiorczej oczyszczalni ścieków w Dubiczach Cerkiewnych. Miejscowości te może być podłączona bez rozbudowy funkcjonującej oczyszczalni ścieków w Dubiczach Cerkiewnych. Wstępnie zakłada się, że wkład własny wyniesie około 3 tys.zł od każdego gospodarstwa. Dalej nadmienił, że budowane przydomowe oczyszczalnie ścieków będą stanowić własność gminy i zostaną przekazane dla osób prywatnych nieodpłatnie w formie   umowy-użyczenia .

W trakcie dyskusji radni potwierdzili potrzebę budowy oczyszczalni ścieków. Natomiast co do wyboru firmy były różne głosy.

W związku z przedłużającą się dyskusją, Przewodniczący Rady, poddał pod głosowanie wnioski:

Wniosek 1.- kto z radnych jest za budową oczyszczalni

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za wnioskiem głos oddało 13   radnych, przeciw- 0, wstrzymało się od głosu – 0.

Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada jednogłośnie opowiedziała się za budową oczyszczalni przydomowych.

Wniosek 2 – kto z radnych jest za podpisaniem umów na budowę oczyszczalni w dwóch firmach.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za wnioskiem oddało głos 8 radnych, wstrzymał się 1 głos.

Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada większością głosów   opowiedziała się za budową oczyszczalni przez dwie firmy. Dodał, że trzeci wniosek dot. budowy oczyszczalni ścieków przez jedną firmę stał się bezzasadny .

Ze względu, że innych głosów w dyskusji nie było, Przewodniczący Rady Gminy, odczytał przygotowany projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku na dofinansowanie zadania.

Uwag do projektu nie wniesiono.

 W glosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw- 0, wstrzymał się od głosu – 1.

Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada większością głosów powzięła
 

UCHWAŁĘ Nr X/43/07

(w załączeniu)

w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku na dofinansowanie zadania.

2). Drugi projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r. wraz z objaśnieniami przedstawiła Skarbnik Gminy Pani Anna Kulik.

Do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono uwag.

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych. przeciw- 0, wstrzymał się od głosu – 1.

 Przewodniczący Rady, w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada większością głosów powzięła

UCHWAŁĘ Nr X/44/07
(w załączeniu)
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r.

3) Kolejny projekt uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego również przedstawiła Pani Skarbnik. Wyjaśniła, że podjęcie nowej uchwały w tej sprawie było   zaleceniem z przeprowadzonej kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku. Uchwała w powyższej sprawie obowiązywała od 1996r.

Przewodniczący Rady Gminy dodał, że projekt tej uchwały był przedmiotem posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy , która zaopiniowała pozytywnie jej zminę i przedstawiła własne propozycje stawek.

W dyskusji głos zabrali:

 Radny Troc złożył wniosek o obniżenie o 1% wszystkim sołtysom w stosunku do ustalonej propozycji inkasa przez gminę. Zdaniem radnego wysokość inkasa wzrośnie w przyszłym roku ponieważ wzrasta cena zboża, która jest przyjmowana do obliczania podatku rolnego na przyszły rok.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wnioski:
·          radnego Troca o obniżenie o 1% propozycji ustalonej przez gminę
·          przyjęcie stawek wypracowanych przez Komisję Rozwoju Gospodarczego Gminy
·          przyjęcie propozycji ustalonej przez pracownika gminy. 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za wnioskiem radnego Troca oddało głos 4 radnych, za wnioskiem Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy   oddało głos 7 radnych, i za propozycją ustaloną przez pracownika gminy -2 głosy.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że większością głosów został przyjęty wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy.

Po tym odczytał projekt uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego leśnego .

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych. przeciw- 0, wstrzymało się od głosu – 0.

 Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada jednogłośnie powzięła

UCHWAŁĘ Nr X/45/07
(w załączeniu)

w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego leśnego .

Do pkt. 7

Wójt Gminy odpowiadając na wniosek radnego Szymaniuka wyjaśnił, że nieruchomość ta zostanie uporządkowana w najbliższym okresie. W sprawie drugiego wniosku stwierdził, że nieruchomość położona za stodołą w Pana Ruty nie została sprzedana i jest własnością miny Dubicze Cerkiewne.

W sprawie wniosku radnego wsi Dubicze Cerkiewne odnośnie nadania nazwy ulicy w m. Rutka zaproponował odstąpienie od nadania nazwy ulicy a rozwiązać ten problem poprzez nadanie numeru porządkowego nieruchomości i właściwie oznakować.

 W sprawie wniosku radnego wsi Koryciski dotyczącego   silnych wybuchów na poligonie stwierdził, że jego zdaniem należy wystosować wniosek do Dowódcy Jednostki o zaniechanie detonowania pocisków na poligonie, ponieważ dla okolicznych mieszkańców   wybuchy stają się uciążliwe. Ponadto gmina Dubicze Cerkiewne nie ma żadnych dochodów z tego tytułu.

Rada Gminy zaakceptowała stanowisko Wójta Gminy w tej sprawie i upoważniła   do prowadzenia rozmów z dowództwem jednostki wojskowej w Nieznanym Borze.

 Wójt Gminy ustosunkowując się do zgłoszonych wniosków w sprawie punktowego nawożenia dróg gminnych i polnych zaproponował sprawę realizacji wniosku odłożyć na wiosnę ze względu na bardziej sprzyjające w tym okresie warunki atmosferyczne.

 Radny Holonko   nawiązując do wypowiedzi Wójta Gminy stwierdził, że odłożenie nawiezienia dróg gminnych i polnych do wiosny   powiększy istniejące już dziury na drogach.

Radni w dyskusji potwierdzili potrzebę dokonania naprawy dróg polnych w okresie jesiennym.

W związku z powyższym , Wójt Gminy zwrócił się o zgłaszanie konkretnych odcinków dróg , które mają być nawiezione.

Przewodniczący Rady Gminy zaproponował radnym aby   w porozumieniu z sołtysami wsi dokonanli rozeznania   jakie odcinki dróg wymagają pilnej naprawy w ich sołectwie.

Ostatecznie radni ustalili, że do końca tego tygodnia tj. do dnia 2 listopada br. zostaną zgłoszą po 2 -3 odcinki dróg z danej wsi do naprawy Panu Leonowi Małaszewskiemu. Po tym zostanie zlecone wykonanie robót firmie transportowej. Dodał, że wszystkie te sprawy będzie nadzorował Pan Małaszewski.

W sprawie wniosku radnego wsi Tofiłowce wyjaśnił, że odmulenie studzienki na ulicy w m. Tofiłowce zostanie wykonane przez pracowników fizycznych urzędu gminy. W sprawie planowanej budowy dróg gminnych stwierdził, że wszystko jest uzależnione od otrzymania środków unijnych. Jest podpisana umowa z UE i prawdopodobnie w grudniu br. zostanie ogłoszony nabór wniosków w tym zakresie. Natomiast uruchomienia środków należy się spodziewać w połowie 2008r.

    Na pozostałe wnioski, związane z drogami powiatowymi, wyjaśnień udzielił Radny Powiatu Hajnowskiego Pan Leon Małaszewski. Stwierdził on , że Zarząd Powiatu Hajnowskiego podjął uchwałę o realizowaniu dróg powiatowych przy partycypacji gmin w kosztach budowy w wysokości 50%. Z rozeznania wynika, że większość gmin zgadza się na dofinansowanie do budowy dróg powiatowych. Podkreślił, że bez partycypacji gminy w kosztach budowy realizacja dróg będzie nie możliwa. Odnośnie ulicy w m. Czechy Orlańskie poinformował, że na tę drogę powiat nie wykonał jeszcze projektu. Natomiast zgodnie z plan rozwoju lokalnego powiatu hajnowskiego na lata 2007-2013 w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej w powiecie hajnowskim przy udziale środków Unii Europejskiej lub partycypacji gmin oraz innych funduszy ulica w m. Czechy Orlańskie jest zaplanowana do realizacji na latach 2008 - 2009. Koszt tej inwestycji oszacowano na kwotę 170 000zł. Dodał, że w Czechach Orlańskich w przyszłości   można byłoby rozważyć możliwość dofinansowania gminy w kosztach budowy poprzez zakup kruszywa a powiat  wykona swoim sprzętem nawierzchnię. Nadmienił, że prawdopodobnie w 2008r. powiat będzie ubiegał się o środki unijne na realizację drogi   w Białowieży. Radny Powiatu zapewniał , że dołoży wszelkich starań, ażeby droga w Czechach Orlańskich została ujęta do realizacji   jak najszybciej. 

Radny wsi Czechy Orlańskie dodał, że były sprzedane   działki w m. Czechy Orlańskie i wieś nie wykorzystała tych środków na własne potrzeby. Środki finansowe uzyskane ze sprzedaży zasiliły budżet gminy.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionych odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

 Do pkt. 8
 

W tym punkcie Wójt Gminy przedstawił pismo Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Hajnówce o finansowe wsparcie planowanego remontu Oddziału Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej. Koszty remontu wyniosą szacunkowo ok. 700 tys.zł.

(pismo stanowi załącznik do protokołu).

W dyskusji radni proponowali dokonanie rozeznania w sąsiednich gminach o wysokości wsparcia tej inicjatywy oraz dokonania oceny możliwości finansowych dofinansowania tego zadania z budżetu gminy w roku 2008.

Wójt Gminy zaakceptował wypowiedzi radnych w tej sprawie. Zapewnił radnych, że przeprowadzi rozeznanie w sąsiednich gminach czy   będą udzielać wsparcia i w jakiej wysokości.

 Następnie Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że zgodnie z art. 24h ust. 12 ustawy o samorządzie gminnym, podmiot dokonujący analizy oświadczeń majątkowych w terminie do 30 października każdego roku przedstawia Radzie Gminy informację o osobach, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po terminie, o nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach majątkowych wraz z ich opisem i wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe oświadczenia oraz o działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w analizowanych oświadczeniach majątkowych.

Przewodniczący Rady Gminy, nawiązując do złożonych oświadczeń majątkowych za 2006r. przez radnych stwierdził, że wszyscy radni Rady Gminy Dubicze Cerkiewne złożyli oświadczenia majątkowe w terminie. Następnie na podstawie pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego w Hajnówce przytoczył nieprawidłowości stwierdzone w analizowanych oświadczeniach majątkowych złożonych przez radnych za 2006r. Zwrócił się do radnych o bardziej szczegółowe i dokładne wypełnianie oświadczeń majątkowych w przyszłości w celu uniknięcia     nieprawidłowości podczas wypełniania .

         Treść pisma stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Kontynuując obrady głosu udzielono Panu Wójtowi, który zapoznał radę z informacją o dokonanej analizie oświadczeń majątkowych pracowników urzędu zobowiązanych do złożenia oświadczeń. Wójt Gminy stwierdził, że wszyscy pracownicy zobowiązani do składania oświadczeń majątkowych złożyli je w terminie. Przedstawił nieprawidłowości stwierdzone w analizowanych oświadczeniach majątkowych złożonych przez pracowników gminy. Jednocześnie poinformował, że pracownicy zostali zobowiązani do bardziej szczegółowego i dokładnego wypełnia oświadczeń majątkowych w celu uniknięcia w przyszłości popełniania tych samych błędów w składanych oświadczeniach.

         Pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim i Hajnówce stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

         Uwag w przedmiotowej sprawie nie zgłoszono.

Do pkt. 9

 

Uwag i poprawek do protokółu z IX Sesji nie było, wobec czego protokół został przyjęty.

 

Przewodniczący Rady o godz. 1200 zamknął obrady X Sesji, dziękując radnym za aktywny udział w obradach.

Na tym protokół zakończono i podpisano.

                                                                                                                      Przewodniczący Rady Gminy

 

                                                                                                                               inż. Jerzy Karpiuk

Protokołowała:
Maria Pietryczuk

 

Metryka strony

Udostępniający:

Wytwarzający/odpowiadający: Kamil Chraniuk

Wprowadzający: Kamil Chraniuk

Data wprowadzenia: 2007-12-05

Data modyfikacji: 2008-05-16

Opublikował: Kamil Chraniuk

Data publikacji: 2007-12-05