Protokół 01.12.2011

Protokół z dnia 18 listopada  2011r

z odbytego wspólnego posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy, Komisji Oświaty, Opieki Społecznej, Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki i Komisji Porządku Publicznego.

  W posiedzeniu udział wzięli :

1.Członkowie Komisji Rozwoju Gospodarczego:

- Korch Wieczysław – przewodniczący komisji

- Nina Oksentiuk - z-ca przewodniczącego komisji

- Troc Aleksy - członek komisji

- Szymaniuk Irena- członek komisji

- Karpiuk Jerzy - członek komisji

- Karpiuk Andrzej - członek komisji

- Mikołaj Leoniuk – członek komisji

- Stefan Pietrzak – członek komisji

- Emilia Michałowska – członek komisji

2. Członkowie Komisji Oświaty, Opieki Społecznej,  Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki:

- Emilia Michałowska – przewodniczący komisji

- Irena Szymaniuk- z-ca przewodniczącego komisji

- Nina Oksentiuk - członek komisji

- Wieczysław Korch- członek komisji

3. Członkowie Komisji Porządku Publicznego:

- Andrzej Karpiuk - przewodniczący komisji

- Michał Kot - z-ca przewodniczącego komisji

- Jerzy Karpiuk - członek komisji

- Mikołaj Rybak – członek komisji

4. Zaproszeni goście:

- Anna Kulik – Skarbnik

- Mikołaj Ławrynowicz - Sekretarz

- Eugeniusz Makarewicz – inspektor

    Posiedzenie wspólnych  Komisji Rady Gminy Dubicze  Cerkiewne o godz. 10.00 otworzył Pan Wieczysław Korch – Przewodniczący Komisji Gospodarczej Gminy. Przywitał on przybyłych na posiedzenie członków komisji i zaproszonych gości. Na wstępie zapoznał zebranych z proponowanym porządkiem dziennym i zapytał czy są propozycje zmian, czy porządek zostanie przyjęty w wersji, jaką otrzymali członkowie komisji w zaproszeniu. Jednocześnie poinformował członków, że projekt uchwały w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości  gruntowych oraz   ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata został wykreślony z porządku obrad.

    Komisja jednogłośnie ( 11 głosów „za” ) przyjęła zaproponowany porządek obrad. Następnie Przewodniczący Komisji odczytał porządek dzienny o treść:


1. Spotkanie z mieszkańcami mieszkań czynszowych bloku mieszkalnego i

     weterynarii w Dubiczach Cerkiewnych przy ulicy Głównej 1 i 1 A.

2. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

     1) uchwalenia taryfy opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe     

         odprowadzanie ścieków na terenie gminy Dubicze Cerkiewne.

     2) zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Dubicze Cerkiewne na

          lata 2011-2022

      3) zmian w budżecie gminy na 2011

     4) podatku od nieruchomości

     5) podatku od środków transportowych

     6) obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2012r

3. Sprawy różne.

Do pkt. 1

    Na wniosek radnego Stefana Pietrzaka na wspólne posiedzenie Komisji Rady Gminy zostali zaproszeni mieszkańcy bloku wielorodzinnego w Dubiczach Cerkiewnych przy ul. Parkowej 1 i 1A. w sprawie utrzymania budynku. Pani skarbnik Anna Kulik przedstawiła analizę dochodów z bloku za 2010r, 2011r oraz symulację na rok 2012. Następnie przedstawiła jakie wydatki są ponoszone przez gminę (analiza stanowi załącznik do protokołu).

    Mieszkańcy bloku mieszkalnego przy ul. Głownej 1 A w Dubiczach Cerkiewnych wystąpili z pismem pokrycia kosztów zakupu pieca c.o. pod warunkiem odłączenia budynku weterynaryjnego. Zobowiązali się do pokrycia całkowitych kosztów związanych z jego ogrzewaniem i jego utrzymaniem tj. zakup opału, energii elektrycznej, wody, wywozu nieczystości, usługi kominiarskie i ubezpieczenie budynku. Następnie zwrócili się o  wydzierżawienie bezpłatnego budynku na okres 2 lat czyli do czasu zwrotu kosztów poniesionych za zakup pieca c.o. w zamian za niepłacony czynsz. ( pismo stanowi załącznik do protokołu)

W dyskusji głos zabrali:

Radny Jerzy Karpiuk wnioskował o wynajęcie fachowca, który oceni czy jest możliwość odłączenia budynku weterynarii oraz zamontowanie pieca w tym budynku. Dodał, że być może należało by zakupić tylko jeden większy piec na ogrzanie dwóch budynków.

Pan Jan Karpiuk odpowiedział, że mieszkańcy zakupią piec na ogrzanie jednego budynku.

Radny Michał Kot zaproponował aby mieszkańcy bloku  powołali wspólnotę mieszkaniową .

Sekretarz odpowiadając poinformował radnego, że nie jest to możliwe ponieważ mieszkańcy nie są właścicielami a jedynie wynajmują lokale.

Radny Stefan Pietrzak zaapelował do mieszkańców aby ci wykupili lokale na własność. Zgłosił wniosek o dokonanie wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę.

Pani Bogusława Gawryluk odpowiadając na wniosek radnego odpowiedziała, że  mieszkańcy są skłonni wykupić budynek oczywiście za rozsądną cenę.

Pani Irena Kiprianiuk zapytała dlaczego został podniesiony czynsz.

Sekretarz odpowiedział, że podwyżek nie było od 5 lat a koszty utrzymania budynku wzrosły niejednokrotnie.

Pan Jerzy Karpiuk radny wsi Werstok zapytał co z budynkiem weterynarii.

Pani Nina Oksentiuk zaproponowała aby gmina zakupiła drugi piec do budynku weterynarii. Mieszkańcy sami  ogrzeją budynek.

Sekretarz powiedział, że w budynku weterynarii mieszka trzy rodziny oraz że mieszka tam kobieta samotnie wychowująca dzieci. Stwierdził, że nie będzie jej stać na zakup opału skoro już teraz korzysta z pomocy społecznej. Mówił też, że Pan Gawryluk sam będzie ogrzewał w związku z czym nie będzie dokładał do zakupu opału. Powiedział również że gmina ma obowiązek zapewnić pomoc tej rodzinie dlatego nie można tak tego rozwiązać.

Po długiej dyskusji członkowie wnieśli aby rzeczoznawca wycenił nieruchomość oraz przygotowanie uchwały dotyczącej wydzierżawieniu lokali mieszkańcom bloku.

Do pkt. 2

    Pan Eugeniusz Makarewicz zapoznał członków komisji z taryfą opłat na zbiorowe zaopatrzenie w wodę. Dotychczas było 1,96zł natomiast 2,05 zł + Wat to propozycja Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. Z o. o. w Hajnówce. Wszyscy członkowie komisji wyrazili sprzeciw wobec proponowanej ceny. Następnie Przewodniczący Komisji Pan Wieczysław Korch zaproponował aby członkowie zgłaszali propozycje. Członkowie Komisji zaproponowali  cenę 2,00 zł netto + Wat oraz pozostawienie tej samej opłaty abonamentowej w kwocie 1,88 zł netto + WAT.

    W kwestii ustalenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków radni wnioskowali o przygotowanie kalkulacji oczyszczenia 1 m3 ścieków na następne posiedzenie komisji.

    Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dubicze Cerkiewne na lata 2011-2022 omówiła Pani Anna Kulik. Przedstawiła zmiany które, zostały wprowadzone do projektu uchwały.

    Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag. Komisja jednogłośnie ( 11 głosów - ,,za” ) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie  zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dubicze Cerkiewne na lata  2011-2022.


    Kolejny projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok omówiła również Pani Skarbnik. Poinformowała że droga Grabowiec – Dubicze Cerkiewne nie załapała się o dofinansowanie w ramach „Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych”  tzw. ,, schetynówki”. Mówiła też, że  przebudowa ulicy wiejskiej w m. Werstok zostanie zrealizowana przy współpracy z Nadleśnictwem Bielsk Podlaski. Nadleśnictwo zaproponowało pokrycie 50% kosztów budowy drogi (nie więcej jednak niż 165 000 zł) z zastrzeżeniem że wykonawca zostanie wyłoniony w tym roku. W związku z tym został ogłoszony przetarg na wykonawcę.

W dyskusji głos zabrał:

Radny Stefan Pietrzak zaproponował opracowanie kompleksowej dokumentacji technicznej na budowę drogi na ulicy: Polnej, Słonecznej i Osiedlowej. Stwierdził, że będzie to korzystniejsze ze strony finansowej niż robić dokumentację tylko na jedną ulicę.

Pani Skarbnik potwierdziła słuszną uwagę Pana radnego ale w przyszłorocznym budżecie gminy nie ma środków finansowych.

Ponadto radny zwrócił uwagę, że na terenie gminy Dubicze Cerkiewne cena sprzedawanych gminnych działek jest  wysoka. Zachęcał Wójta do obniżania ceny sprzedaży nieruchomości przy kolejnych przetargach.

Sekretarz poinformował radnego, że jest to realizowane. Niestety jest zastój w sprzedaży nieruchomości.

    Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag. Komisja jednogłośnie ( 11 głosów - ,,za” ) zaopiniowała projekt uchwały  w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011r.

    Następny projekt uchwały przedstawiła Pani Anna Kulik – skarbnik. Poinformowała, że każdy z członków komisji otrzymał na piśmie wykaz zawierający dane dotyczące obowiązujących stawek  w gminie w roku 2011 oraz propozycje Ministerstwa Finasów stawek maksymalnych na rok 2012. Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy zaproponował aby członkowie zgłaszali propozycje stawek oddzielnie dla każdej pozycji podatku od nieruchomości

Każda propozycja stawki podatku zgłoszona przez członków była szeroko analizowana. Ostatecznie po długiej dyskusji członkowie wypracowali wspólne stanowisko co do wysokości stawek podatku od nieruchomości i zobowiązali do przedstawienia Przewodniczącego Komisji na sesji rady gminy, które przedstawia się następująco:

1. od gruntów za 1 m²:

a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewid. gruntów i budynków – 0,75 zł

b) pod jeziorami , zajętymi na zbiorniki wodne , retencyjne lub elektrownie wodne – 4,33 zł

c) pozostałych , w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,43 zł

2. od budynków lub ich części za 1 m²:

a) mieszkalnych – 0,70 zł,

b) zajętych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej- 17,00 zł

c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 10,24 zł,

d) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych – 4,45 zł,

e) pozostałych , w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 5,50zł,

3. od budowli – 2 % ich wartości.

    Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych, informując iż zmiana nastąpiła tylko w załączniku Nr 2 stawki podatków dla pojazdów określonych w art. 8 pkt 4 ustawy.

Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag. Komisja jednogłośnie ( 11 głosów - ,,za” ) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych.

    Następny projekt uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego omówiła również Pani Skarbnik. 

Komisja większością głosów ( 10 głosów – za, 0 głosów przeciw, 1 głos się wstrzymał) zaproponowała obniżyć cenę 1 q żyta do celów ustalenia wysokości podatku rolnego z 74,18 zł do wysokości 70 zł/q.

Do pkt. 3

    Pan radny Stefan Pietrzak przekazał Wójtowi Gminy pismo w sprawie ujęcia w budżecie gminy na 2012r. środków finansowych umożliwiających wykonanie dokumentacji technicznej dotyczącej budowy drogi asfaltowej na ulicy Osiedlowej. Dodał, że na pismo w tej sprawie z dnia 7 lipca 2009r do dnia dzisiejszego nie została udzielona odpowiedź. Jednocześnie zobowiązał Wójta Gminy do udzielenia pisemnej odpowiedzi na pismo.(pismo stanowi załącznik do protokołu)

    Następnie Pani Bogusława Gawryluk- inspektor d/s oświaty przedstawiła opłaty za przedszkola, które są ustalone w innych gminach. Komisja po przeanalizowaniu zaproponowała opłatę stałą dla oddziału przedszkolnego w Dubiczach Cerkiewnych, która wynosić będzie 0,10% minimalnego wynagrodzenia oraz wnioskowała o przygotowanie projektu uchwały.

    Wobec wyczerpania tematu dyskusji posiedzenie wszystkich Komisji Rady Gminy zamknięto o godz. 13.00.


Przewodniczący

Komisji  Rozwoju Gospodarczego

Wieczysław Korch


Przewodniczący

Komisji Oświaty, Opieki Społecznej,

Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki

Emilia Michałowska


Przewodniczący

Komisji Porządku Publicznego

Andrzej Karpiuk

 

Protokołowała:

Joanna Korcz

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Korcz

Wytwarzający/odpowiadający: Igor Kondratiuk

Wprowadzający: Igor Kondratiuk

Data wprowadzenia: 2011-12-01

Data modyfikacji: 2011-12-01

Opublikował: Igor Kondratiuk

Data publikacji: 2011-12-01