Protokół z 7 sesji z dnia 28 czerwca 2011r
Protokół Nr 7.2011
z obrad Sesji Rady Gminy Dubicze Cerkiewne, która odbyła się w dniu 28 czerwca 2011r. w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Dubiczach Cerkiewnych .
Obradom Sesji przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk.
Stan rady – 15
Obecnych radnych – 15
Radni Rady Gminy obecni na sesji:
1.Aleksander Bańkowski
2.Stefan Pietrzak
3.Andrzej Karpiuk
4.Irena Szymaniuk
5.Anatol Kazimieruk
6.Mikołaj Rybak
7.Emilia Michałowska
8.Mirosław Chodakowski
9.Mikołaj Holonko
10.Nina Oksentiuk
11.Wieczysław Korch
12.Jerzy Karpiuk
13.Aleksy Troc
14.Mikołaj Leoniuk
15.Michał Kot
Ponadto w sesji udział wzięli :
1.Leon Małaszewski – Wójt Gminy Dubicze Cerkiewne
2.Markiewicz Bożena – Dyrektor Zespołu Szkół w Dubiczach Cerkiewnych
3.mjr Artur Borys – funkcjonariusz Placówki Straży Granicznej w Dubiczach Cerkiewnych
4.Janowski Mikołaj – Radny Sejmiku Wojewódzkiego Województwa Podlaskiego
5.Kulik Anna – Skarbnik Gminy
6.Mikołaj Ławrynowicz – Sekretarz Gminy
7.ks. Mikołaj Markiewicz – Proboszcz Parafi Prawosławnej w Starym Korninie
8.Mirosława Siemieniuk – Morawska – Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Dubiczach Cerkiewnych
oraz sołtysi wsi:
1.Irena Kiryluk – sołtys wsi Dubicze Cerkiewne
2.Mikulicz Leon – sołtys wsi Koryciski
3.Leoniuk Jan – sołtys wsi Rutka
4.Charytoniuk Anna – sołtys wsi Stary Kornin
5.Czykwin Anatol- sołtys wsi Werstok
6.Tomasz Sajewicz – sołtys wsi Wiluki
7.Piotr Kwaśniewski – sołtys wsi Górny Gród
Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Karpiuk o godz. 12.30 otworzył 7 zwyczajną Sesję Rady Gminy. Stwierdził obecność 15 radnych, co umożliwia podejmowanie prawomocnych uchwał. Przywitał zaproszonych gości , Wójta Gminy, radnych, sołtysów oraz wszystkich pozostałych osób uczestniczących w sesji.
Listy obecności radnych i pozostałych osób uczestniczących w obradach stanowią załącznik do protokołu .
Do pkt. 2
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z 6 Sesji znajduje się na stoliku protokolanta. Stwierdził on, że jeżeli do końca sesji nie zostaną zgłoszone poprawki lub uwagi będzie uważał, że protokół został przyjęty.
Do pkt. 3
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad radni otrzymali w zaproszeniach na sesję. Zwrócił się o zgłaszanie ewentualnych wniosków i propozycji zmian lub poprawek do porządku obrad. Jednocześnie poinformował, że punkt 4 dzisiejszego porządku obrad dotyczący prezentacji priorytetu Programu Polski Wschodniej ,, Zrównoważony Rozwój Regionu Puszczy Białowieskiej”z udziałem Posła na Sejm RP – Roberta Tyszkiewicza i Senatora RP – Włodzimierza Cimoszewicza został omówiony w dniu dzisiejszym na wspólnym posiedzeniu komisji. Przewodniczący wnioskował o wprowadzenie do pkt. 4 wystąpienie Radnego Sejmiku Wojewódzkiego Województwa Podlaskiego – Mikołaja Janowskiego.
Rada Gminy jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) przyjęła zaproponowane zmiany do porządku obrad. Następnie w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła całość porządku obrad 7 Sesji Rady Gminy w brzmieniu zaproponowanym przez Przewodniczącego Rady o treść:
1.Otwarcie sesji.
2.Przyjęcie porządku obrad.
3.Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4.Wystąpienie Radnego Sejmiku Wojewódzkiego Województwa Podlaskiego – Mikołaja Janowskiego.
5.Zajęcie stanowiska w sprawie przekazania działki gminnej dla Parafii Prawosławnej w Starym Korninie z przeznaczeniem na powiększenie cmentarza we wsi Witowo.
6.Realizacja wniosków z poprzedniej sesji.
7.Interpelacje i zapytania radnych.
8.Podjęcie uchwał w sprawie:
1) zmian wieloletniej prognozy finansowej na lata 2011-2021
2) zmian w budżecie gminy na 2011r
3) udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Dubicze Cerkiewne
4) udzielenie dotacji celowej Gminie Hajnówka – (droga Pasieczniki Duże, Jagodniki)
5) udzielenie dotacji celowej dla Powiatu Hajnowskiego – (droga Grabowiec-Rutka, Dubicze Cerkiewne – Witowo)
6) warunków udzielania zwolnień od podatku od nieruchomości, stanowiącą regionalną pomoc inwestycyjną
7) ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej
8) zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2010 rok
9) przyspieszenia ratyfikacji umowy o małym ruchu granicznym
10) przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie na lata 2011-2018
11) obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla Dyrektora Zespołu Szkół w Dubiczach Cerkiewnych.
9.Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych
10.Sprawy różne
11.Zamknięcie 7 Sesji Rady Gminy.
Do pkt. 4
W tym punkcie udzielono głosu Mikołajowi Janowskiemu – Radnemu Sejmika Wojewódzkiego Województwa Podlaskiego. Poinformował, że Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej drogi wojewódzkiej nr 685 na odcinku Jelonka do skrzyżowania ulic: Warszawska i Józefa Piłsudskiego. Nowa droga będzie miała 21,6 km.i ma kosztować 73 mln złych. Jak zapewniał Pan Mikołaj Janowski roboty mają ruszyć wiosną 2012 roku, a zakończą się jesienią
Inwestycja będzie realizowana w formule "Zaprojektuj i zbuduj" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013. Poinformował, że to nie jedyna inwestycja zaplanowana przez PZDW na najbliższe lata. Przebudowywana jest droga wojewódzka nr 685. na odcinku Nowosady – Narew i droga nr 687 ze Zwodzieckich do Nowosad. Zwrócił się z prośbą do mieszkańców o nieskładanie protestów gdyż, spowoduje to zablokowaniem budowy dróg.
W dyskusji głos zabrał:
Ks. Mikołaj Markiewicz- Proboszcz Parafi Prawosławnej w Starym Korninie
Zapytał Radnego Mikołaja Janowskiego dlaczego został zlikwidowany pociąg relacji Hajnówka – Warszawa ,, Żubr”. Stwierdził, że było to dobre połączenie gdyż pociąg do Warszawy zajeżdżał w godzinach rannych.
Radny udzielając odpowiedzi na pytanie powiedział, obecnie kursuje pociąg relacji Hajnówka – Czeremcha, z przesiadką Czeremcha - Warszawa. Podkreślił, że niestety nie dojedzie się do Warszawy w godzinach rannych. Stwierdził, że spółki kolejowe nie dogadują sie między sobą i dlatego likwidowane są większość połączeń kolejowych.
Następnie radny poinformował, że jest szansa pozyskiwania środków unijnych, poprzez składanie wniosków bezpośrednio do Brukseli. Warunek to projekt napisany w języku angielskim.
Przewodniczący Rady zadał pytanie w jakich dziedzinach można składać wnioski.
Radny powiedział, że nie orientuje się jeszcze ponieważ niedawno się o tym dowiedział.
Na zakończenie Pan Mikołaj Janowski poinformował, że na lata 2014-2020 przygotowuje program rolno- środowiskowy ,, Szkody wyrządzone przez łowną i dziką zwierzynę a także bobry”.
Do pkt. 5
W tym puncie zabrał głos Ks. Mikołaj Markiewicz Proboszczowi Parafii Prawosławne p/w Świętego Archanioła Michała w Starym Korninie. Poinformował zebranych że parafia złożyła po raz drugi wniosek do Rady Gminy o przekazanie nieodpłatnie działki gminnej nr 488/1 położonej w obrębie wsi Witowo na powiększenie cmentarza w w/w wsi. Prośbę swą uzasadnił, że w sąsiedztwie obecnego cmentarza leży ta działka. Dzięki połączeniu działki z cmentarzem będzie lepszy dojazd do drogi Istok – Witowo. Przewodniczący Rady poinformował, że na posiedzeniu Komisji radni po przeanalizowaniu prośby Proboszcza postanowili przeznaczyć w formie darowizny nieruchomość nie zabudowaną oznaczoną nr 488/1 o pow. 0,2197 ha położoną w obrębie wsi Witowo na rzecz Parafii z przeznaczeniem na powiększenie i utrzymanie cmentarza parafialnego.
W dyskusji głos zabrał:
Radny Stefan Pietrzak zapytał Proboszcza czy w/w działka nie zostanie sprzedana lub będzie przeznaczona na inny cel np. parking płatny.
Proboszcz udzielając odpowiedzi na pytanie poinformował radnych, że działka będzie służyć mieszkańcom wsi a wszelkie koszty związane z dokonaniem darowizny poniesie Parafia.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zbycia w formie darowizny niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Dubicze Cerkiewne położonej w obrębie wsi Witowo gm. Dubicze Cerkiewne. Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr 7.28.2011 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia 28 czerwca 2011r
w sprawie zbycia w formie darowizny niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Dubicze Cerkiewne położonej w obrębie wsi Witowo gm. Dubicze Cerkiewne.
(stanowi załącznik do niniejszego protokołu)
Do pkt. 6
Informację o realizacji wniosków z poprzedniej sesji przedstawił Wójt Gminy. Do przedstawionej informacji uwag nie wniesiono.
Informacja ta stanowi załącznik do protokołu.
Do pkt. 7
W tym punkcie niżej wymienieni radni zgłosili wnioski i interpelacje w sprawach:
Radny wsi Jagodniki – Mikołaj Holonko
Wnioskował o zlikwidowanie zadołowania przy posesji Jarosława Andrzejuka w Jagodnikach nr.55 na drodze powiatowej Dubicze Osoczne–Jagodniki.
Radny wsi Koryciski – Aleksy Troc
Ponowił wniosek o uzupełnienia dziur w nawierzchni drogi asfaltowej w miejscowości Koryciski. Poinformował, że uzupełnione ubytki ponownie się wykruszają i powstają nowe dziury.
Następnie wnioskował o obkoszenie i odkrzaczenie skrzyżowania na drodze powiatowej Dubicze Cerkiewne – Stary Kornin w obrębie wsi Koryciski.
Trzeci wniosek dotyczył przygotowania wstępnych kosztów związanych z budową nowego ujęcia wody w obrębie wsi Stary Kornin lub Koryciski.
Radny wsi Werstok – Jerzy Karpiuk
Ponowił wniosek o naprawienie przepustu pod drogą powiatową na rzece Policzna w obrębie wsi Wojnówka.
Ponowił wniosek o ułożenie dywanika asfaltowego na ulicy wiejskiej we wsi Werstok.
Trzeci wniosek dotyczył nawożenia żwirem odcinka drogi gminnej prowadzącej do cmentarza we wsi Werstok
Następnie zwrócił się o naprawę boiska sportowego położonego na placu Zespołu Szkół w Dubiczach Cerkiewnych. Stwierdził że po wykonaniu tych prac młodzież będzie mniej narażona na wszelkie kontuzje.
Radny wsi Zabagonie – Andrzej Karpiuk
Zwrócił się o usunięcie krzaków akacji rosnących w pasie drogowym na zakręcie drogi gminnej Jakubowo – Piaski.
Drugi wniosek dotyczył obcięcie gałęzi porastających w przydrożnych rowach sięgających pasa jezdni wszystkich dróg dojazdowych do łąk na terenie obrębu sołectwa Długi Bród.
Wnioskował o wyprofilowanie nawierzchni żwirowej na drogach powiatowych: Witowo – Długi Bród oraz Witowo – Piaski.
Radny wsi Dubicze Cerkiewne – Stefan Pietrzak
Zwrócił się o przeniesienie w inne miejsce pojemników na segregację śmieci które, obecnie stoją koło zamkniętego wysypiska śmieci w Dubiczach Cerkiewnych.
Drugi wniosek dotyczył ustawienia koszy na śmieci na poboczu drogi żwirowej prowadzącej w kierunku zalewu ,, Bachmaty.
Radny wsi Istok – Michał Kot
Zgłosił wniosek o naprawienia pobocza drogi wojewódzkiej Hajnówka - Jelonka na odcinku przy pierwszym zakręcie po minięciu wsi Jagodniki ( jadąc od strony Hajnówka). Poinformował, że w okresie zimowym na zakręcie powstało wybrzuszenie, które w okresie wiosennym znikło. Spowodowało to osunięcie się pobocza w tym miejscu co powoduje załamywanie się krawędzi.
Drugi wniosek dotyczył ustawienia kontenera na cmentarz we wsi Istok. Zapytał, kto ewentualnie ponosił by koszty jego utrzymania.
Radny wsi Dubicze Cerkiewne- Aleksander Bańkowski
Wnioskował o wyrównania i uporządkowania boiska przy Szkole Podstawowej w Dubiczach Cerkiewnych. Powiedział że obecnie jest ono w stanie fatalnym i stwarza poważne zagrożenie dla młodzieży uprawiającej sport.
Radna wsi Grabowiec – Irena Szymaniuk
Zgłosiła wniosek o wyrównanie dzikiego wysypiska śmieci znajdującego się w obrębie wsi Grabowiec.
Ponowiła wniosek budowy drogi gminnej Grabowiec – Dubicze Cerkiewne
Radna wsi Górny Gród – Emilia Michałowska
Wnioskowała o przeniesienie tablicy ogłoszeniowej.
Radna wsi Stary Kornin – Nina Oksentiuk
Zgłosiła wniosek o nawiezienie i wyrównania dróg polnych w obrębie wsi Stary Korninie.
Przewodniczący Rady zobowiązał Wójta Gminy do udzielenia odpowiedzi w miarę możliwości w pkt. 9 dzisiejszego porządku obrad.
Przewodniczący Rady Gminy ogłosił 10 min. przerwę.
Do pkt. 8
W tym punkcie, Przewodniczący Rady Gminy, odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Dubicze Cerkiewne na lata 2011-2021. Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr 7.29.2011 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia 28 czerwca 2011r
w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Dubicze Cerkiewne na lata 2011 - 2021
(stanowi załącznik do niniejszego protokołu)
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy przedstawiła Pani Anna Kulik – Skarbnik Gminy informując, że budżet gminy po dokonanych zmianach wynosi:
- plan dochodów – 6 899 214 zł.
- plan wydatków – 7 518 689 zł.
Będąc przy głosie Pani Skarbnik omówiła poszczególne załączniki do planu dochodów. Poinformowała że mieszkańcy wsi Rutka wpłacili 1 600 zł oraz że przekazali fundusz sołecki na remont uliczki odchodzącej od ulicy wiejskiej za posesją nr 19 Jana Bagrowskiego we wsi Rutka. Za fundusz prewencyjny w kwocie 3 100 zł, który otrzymaliśmy od PZU zakupiono nowe węże strażackie. Węże zakupione zostały przekazane dla Ochotniczej Straży Pożarnej a dotychczas używane węże zostaną ustawione w skrzynkach przeciwpożarowych. Zostało wypłacone przez PZU odszkodowanie w kwocie 3 000 zł za uszkodzony słup oświetlenia ulicznego w miejscowości Dubicze Cerkiewne. Urząd Skarbowy z tytułu podatku od spadków i darowizn oraz odsetek naliczonych od nieterminowych wpłat wpłacił kwotę 42 000 zł. Zaciągnięto pożyczkę z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 312 332 zł na budowę kanalizacji w Jagodnikach.
Następnie omówiła poszczególne załączniki do planu wydatków.
Poinformowała o budowie wodociągu Tofiłowce – Koryciski – Stary Kornin.
W dyskusji głos zajął:
Radny wsi Koryciski – Aleksy Troc
Poinformował zebranych, iż ma obawy co do budowy tego wodociągu ponieważ w razie awarii hydroforni w Dubiczach Cerkiewnych mieszkańcy pozostaną bez wody pitnej. Stwierdził, że po wybudowaniu wodociągu należy przeprowadzić modernizację hydroforni co wiąże się z poniesieniem dodatkowych kosztów .
Następnie Pani Skarbnik przekazała że udzielono dotacji celowej na drogi:
Grabowiec – Rutka – 62 400 zł,
Dubicze Cerkiewne – Witowo – 11 450 zł,
Jagodniki, Pasieczniki Duże – 5 000 zł.
Zrezygnowano z zakupu przyczepy do traktora natomiast zostanie zakupiony pług. Po 2500 zł. zostanie przekazane na remont świetlicy w Koryciskach i Starym Korninie. Zostało przeznaczone
15 000 zł na boisko sportowe budowane przy Placówce Straży Granicznej. Wójt poinformował że pozyskany żwir z budowy boiska zostanie przeznaczony na równanie dróg gminnych.
Gmina otrzymała dotację w kwocie 69 687 zł na zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego.
W dyskusji głos zabrali:
Radny Wieczysław Korch zapytał jaka jest sytuacja gospodarki mieszkaniowej.
Radny Stefan Pietrzak zapytał czy są zadłużone lokale mieszkaniowe należące do majątku gminnego.
Przewodniczący Rady Jerzy Karpiuk zaproponował zmianę rodzaju ogrzewania ponieważ cena oleju opałowego jest wysoka i nadal wzrasta.
Radny Aleksy Troc zaproponował aby budynek wielomieszkaniowy ocieplić i obciążyć najemców lokali.
Radna Nina Oksentiuk wnioskowała o sprzedaż budynku wielomieszkaniowego ponieważ gmina ponosi ogromne koszty w jego utrzymaniu.
Wójt odpowiadając na pytania radnych odpowiedział że żaden lokal nie jest zadłużony. Natomiast do czynszu opłaconego po terminie naliczane są odsetki. Zmiana ogrzewania wiąże się z ogromnymi kosztami które, gmina nie może pokryć.
Radny Stefan Pietrzak zapytał jak przedstawia się sytuacja z transportem, jakie jest zużycie paliwa. Poinformował że zauważył, że samochody gminne bardzo często wyjeżdżają w terem, jego zdaniem niepotrzebnie.
Przewodniczący Jerzy Karpiuk zapytał czy każdy samochód posiada karty wyjazdowe.
Sekretarz odpowiadając na pytania radnych poinformował że będzie ogłoszony nowy przetarg na zakup paliwa. Zużycie paliwa wzrosło gdyż zakupiono nowy ciągnik, gmina otrzymała w darowiźnie od Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku samochód marki UAZ do którego zostanie założona instalacja gazowa. Postanowiono sprzedać samochód marki UAZ 469B oraz autokar. Pojazd asenizacyjny służący do wywozu nieczystości ciekłych jest stary co powoduje duże zużycie paliwa.
Przewodniczący Rady zaproponował aby podnieść stawkę za wywóz nieczystości. Wnioskował o przygotowanie kalkulacji na następną sesję.
Wobec braku dalszej dyskusji w tym temacie Przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr 7.30.2011 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia28 czerwca 2011 r
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok
(stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o zabranie głosu.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Stefan Pietrzak poinformował, że w dniu 25.05.2011r. obradowała Komisja Rewizyjna. Dyskutowano o konsekwencji podpisania przez Wójta umowy w sprawie zagospodarowania planu przestrzennego na zalewie ,, Bachmaty”. Po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z mienia komunalnego i sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2010r komisja zaopiniowała pozytywnie i wystąpiła z wnioskiem do Rady Gminy o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy. Przewodniczący obrad poinformował radnych że otrzymał uchwałę nr II-00322-50/11 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białystok z dnia 02-06-2011r.w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję rewizyjną rady Gminy Dubicze Cerkiewne wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2010r.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Dubicze Cerkiewne. Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr 7.31.2011 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia 28 czerwca 2011r
w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Dubicze Cerkiewne.
(stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
W tym punkcie, Przewodniczący Rady Gminy, odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej Gminie Hajnówka. Udzielona dotacja w kwocie 5 000 zł zostanie przeznaczona na przebudowę drogi gminnej w m. Pasieczniki Duże (gm. Hajnówka), Jagodniki ( gm. Dubicze Cerkiewne). Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr 7.32.2011 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia 28 czerwca 2011r
w sprawie udzielenia dotacji Gminie Hajnówka
(stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Następnie Przewodniczący Rady Gminy, odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Powiatu Hajnowskiego. Udzielona dotacja w kwocie 62 400 zł zostanie przeznaczona na przebudowę drogi powiatowej Grabowiec – Rutka. Kwotę 11 450 zł zostanie przeznaczona na przebudowę drogi powiatowej Dubicze Cerkiewne – Witowo. Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr 7.33.2011 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia 28 czerwca 2011r
w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Powiatu Hajnowskiego.
(stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Wyjaśnień do przygotowanego pod obrady sesji projektu uchwały w sprawie warunków udzielania zwolnień od podatku od nieruchomości, stanowiącą regionalną pomoc inwestycyjną udzielił Wójt. Wójt stwierdził, że podejmując uchwałę gmina przyciągnie nowych inwestorów i jednocześnie powstaną nowe miejsca pracy dla mieszkańców naszej gminy.
W dyskusji głos zajął:
Przewodniczący Rady wnioskował o dokładniejsze przeanalizowanie projektu w/w uchwały i przygotowanie jej na następna sesję.
Radny Aleksander Troc zapytał Wójta czy Rada nie uchwaliła podobnej uchwały w poprzednich latach.
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 0 radnych, przeciw - 15, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodniczący w oparciu o wynik głosowania stwierdził że Rada Gminy jednogłośnie nie powzięła uchwałę.
Wyjaśnień do kolejnego punktu uchwały w sprawie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej udzielił Wójt. Wyjaśnił, że opłata adiacencka jest naliczana z tytułu wzrostu wartości nieruchomości związanej z budowa infrastruktury technicznej oraz w wyniku jej podziału. Opłatę adiacencką uiszcza osoba nie posiadająca gospodarstwa rolnego.
Ponieważ innych pytań nie zgłoszono, projekt uchwały, po odczytaniu przez Przewodniczącego Rady Gminy, został poddany pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 0 radnych, przeciw - 15, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodniczący Rady w oparciu o wynik głosowania stwierdził że Rada Gminy jednogłośnie nie powzięła uchwałę.
Skarbnik Gminy- Pani Anna Kulik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2010 rok. Omówiła poszczególne dochody i wydatki instytucji kultury. Wyjaśniła, że uchwała jest sprawozdaniem merytorycznym GOK i GBP za 2010 rok. Następnie wobec braku dyskusji w tym temacie Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały oraz poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2010 rok.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr 7.34.2011 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia 28 czerwca 2011r
w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2010 rok
(stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Do omówienia projektu uchwały w sprawie przyśpieszenia ratyfikacji umowy o małym ruchu granicznym poproszono Mikołaja Ławrynowicza – Sekretarza Gminy. Poinformował, że akcję zbierania apeli koordynuje Poseł Platformy Obywatelskiej Robert Tyszkiewicz. Dodał, iż wprowadzenie małego ruchu granicznego przyniesie mieszkańcom strefy nadgranicznej wiele korzyści. Następnie przekazał że uchwalone uchwały przez samorządy zostaną przedłożone Konsulowi Generalnemu RB w Białymstoku.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały. Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr 7.35.2011 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia 28 czerwca 2011r
o zajęciu stanowiska w sprawie ratyfikacji przez władze Republiki Białoruś umowy o małym ruchu granicznym między Polską i Białorusią.
(stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011-2018. odczytał Przewodniczący Rady. Wobec braku dyskusji w tym temacie Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr 7.36.2011 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia 28 czerwca 2011r
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011-2018.
(stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Kolejny projekt uchwały dotyczył obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla Dyrektora Zespołu Szkół w Dubiczach Cerkiewnych. Przewodniczący Rady wyjaśnił, że projekt uchwały dotyczy obniżenia wymiaru godzin zajęć dydaktycznych o 4 godziny tygodniowo, co wynika ze zmian przepisów. Dodał, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Następnie został odczytany i poddany pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym nad projektem uchwały udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr 7.37.2011 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia 28 czerwca 2011r
dotyczył obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla Dyrektora Zespołu Szkół w Dubiczach Cerkiewnych.
(stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Do pkt. 9
Odpowiedzi i interpelacji na zapytania udzielił Wójt Gminy.
Udzielając odpowiedzi na wniosek radnej Ireny Szymaniuk dotyczący wyrównania dzikiego wysypiska śmieci w obrębie wsi Grabowiec Wójt poinformował, że zostanie ono w miarę możliwości uporządkowane. Drugi wniosek dotyczący budowy drogi gminnej Grabowiec – Dubicze Cerkiewne Wójt poinformował, że jeżeli zostanie otwarty nabór na wnioski z programu ,, schetynówka” projekt zostanie ponownie złożony.
Na wniosek Radnego Jerzego Karpiuka Wójt poinformował, że gmina nie weźmie kredytu komercyjnego na budowę dywanika asfaltowego na ulicy we wsi Werstok.
Wniosek dotyczący remontu boiska szkolnego przy Zespole Szkół w Dubiczach Cerkiewnych zostanie w miarę możliwości zrealizowany. Zostanie nawieziony piach, następnie wyrównany i ubity. Pani Dyrektor Bożena Markiewicz poinformowała że Rada Rodziców zobowiązuje się o przekazanie na ten cel środków pieniężnych pochodzących ze składek Komitetu Rodzicielskiego. Wójt dodał że szkoła ma poważny problem z salą gimnastyczną która, ulega uszkodzeniu. W chwili obecnej robiona jest 3 ekspertyza.
Drogi żwirowe zostaną nawiezione żwirem z wykopu z budowy boiska przy Placówce Straży Granicznej a następnie zostaną wyrównane.
Ponadto radny Stefan Pietrzak wystąpił o ustawienie koszy na śmieci na drodze żwirowej w kierunku zalewu ,, Bachmaty”. Wójt poinformował że kosze były niejednokrotnie ustawiane, niestety młodzież je dewastowała. Pojemniki do segregacji śmieci zostaną z dzikiego wysypiska przeniesione i ustawione w bardziej potrzebnym miejscu. Po uzgodnieniu gdzie brakuje koszy na śmieci przy świetlicach wiejskich kosze zostaną ustawione.
Wniosek Radnej wsi Górny Gród dotyczący przeniesienia tablicy ogłoszeniowej zostanie zrealizowany.
Odpowiadając na wniosek radnego Michała Kota Wójt stwierdził, że można rozwiązać problem tak jak rozwiązano w miejscowości Jelonka. Radny wsi Jelonka wytłumaczył, że wieś od PUK-u dzierżawi kontener na śmieci. Wszystkie koszty związane z jego utrzymaniem ponoszą mieszkańcy wsi.
Do pkt. 10
Wójt poinformował radnych, że wpłynął wniosek od mieszkańców wsi Toporki i Zaleszany w sprawie modernizacji drogi żwirowej na odcinku Toporki – Grabowiec. Następnie wniosek został odczytany radnym. Radni przyjęli do wiadomości w/w wniosek.
Następnie Wójt poinformował, że 17 września br. Telewizja ,,Grodno” zrobi program na temat naszej Gminy. Wójt powiadomił że będą organizowała dwa festyny, Noc Kupały nad zalewem ,, Bachmaty” oraz festyn organizowany co roku w innej miejscowości.
Sekretarz Gminy powiadomił radnych, że od 1 czerwca PUK nie pobiera za dzierżawę kontener lecz 17,75 zł za 1 m3 śmieci. Prośbę skierował do radnych i sołtysów aby ci powiadamiali mieszkańców swoich wsi o segregacji śmieci.
Na zakończenie Wójt zaprosił wszystkich radnych i gości zaproszonych na festyn ,, Noc Kupały” który, odbędzie się na zalewie ,, Bachmaty” w Dubiczach Cerkiewnych dnia 16.08.2011 rok.
Innych spraw i wniosków w tym punkcie nie zgłoszono.
Uwag i poprawek do protokółu z 6 Sesji nie było, wobec czego protokół został przyjęty.
Przewodniczący Rady Gminy, wobec wyczerpania porządku obrad, zamknął obrady 7 Sesji Rady Gminy Dubicze Cerkiewne o godz.16.35 dziękując radnym za aktywny udział w sesji.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Przewodniczący Rady Gminy
mgr inż. Jerzy Karpiuk
Protokołowała:
Joanna Korcz
Metryka strony