Protokół z 5 sesji z dnia 28 lutego 2011r

Protokół Nr 5.2011

z obrad Sesji Rady Gminy Dubicze Cerkiewne,

która odbyła się w dniu  28 lutego 2011r.

w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w  Dubiczach Cerkiewnych .

Obradom Sesji przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk

Stan rady – 15

Obecnych radnych - 15

(zgodnie z listą obecności)


Radni Rady Gminy obecni na sesji :

1. Kazimieruk Anatol

2. Pietrzak Stefan

3. Szymaniuk Irena

4. Rybak Mikołaj

5. Karpiuk Andrzej

6. Karpiuk Jerzy

7. Michałowska  Emilia

8. Bańkowski Aleksander

9. Kot Michał

10.Holonko Mikołaj

11.Korch Wieczysław

12. Oksentiuk Nina

13. Chodakowski Mirosław

14. Troc Aleksy

15. Leoniuk Mikołaj

Ponadto w sesji udział wzięli :

1. Leon Małaszewski – Wójt Gminy Dubicze Cerkiewne

2.  Mikołaj Ławrynowicz – Sekretarz Gminy Dubicze Cerkiewne.

3. Anna Kulik – Skarbnik Gminy

4. Jerzy Wasiluk  – Radny Powiatu Hajnowskiego

5. Mikołaj Janowski – Radny Sejmiku Województwa Podlaskiego

6. Mirosława Siemieniuk-Morawska – Kierownik Gminnej Biblioteki Publiczenj w  Dubiczach Cerkiewnych

7.  Jolanta Socha- Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Dubiczach Cerkiewnych

       oraz sołtysi wsi:

  1. Irena Kiryluk  - Sołtys wsi Dubicze Cerkiewne,

  2. Irena Szymaniuk – Sołtys wsi Grabowiec,

  3. Michał Kot – Sołtys wsi Istok,

  4. Pietroczuk-Sajewicz Jan – sołtys wsi  Wojnówka

  5. Wieczysław Korch – Sołtys sołectwa Witowo

  6. Mikulicz  Leon – Sołtys wsi Koryciski

  7.Masalski Włodzimierz – Sołtys wsi Czechy Orlańskie

  8. Mikołaj Rybak – Sołtys wsi Tofiłowce

  9. Kwaśniewski Piotr – Sołtys sołectwa  Górny Gród

10. Halina Boguń – Sołtyws wsi Starzyna

11. Anna Charytoniuk – Sołtys wsi Stary Kornin

12. Jan Leoniuk – Sołtys wsi Rutka

13. Anatol Czykwin – Sołtys wsi Werstok

14. .Jan Skiepko – Sołtys wsi Jagodniki

15.  Marek Chmara – Sołtys wsi Długi Bród

16. Tomasz Sajewicz – Sołtys wsi Wiluki

17. Halina Niczyporuk –Sołtys wsi Jelonka


       Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Karpiuk o godz. 1000 otworzył 5  zwyczajną Sesję Rady Gminy. Stwierdził obecność 15 radnych, co umożliwia podejmowanie prawomocnych uchwał. Przewodniczący Rady przywitał gości zaproszonych, radnych, Wójta Gminy, Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy,  sołtysów oraz  pozostałych osób biorących udział w obradach sesji.

 Listy obecności radnych i  gości zaproszonych  stanowią załączniki do protokołu .

Do pkt.2

Następnie przedstawił porządek obrad i zapytał czy są propozycje zmian. Do porządku obrad nie wniesiono zmian  w związku z powyższym, Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad.

W głosowaniu wzięło udział 15 radnych. Za przyjęciem porządku głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1. Otwarcie sesji.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

4. Realizacja wniosków z poprzedniej sesji.

5. Interpelacje i zapytania radnych.

6. Podjęcie uchwał w sprawie:

    1)  zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Stary Kornin.

    2) wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w budżecie 2012r.

    3) zmiany uchwały w sprawie wysokości ekwiwalentu pieniężnego przysługującego członkom OSP za udział w działaniach ratowniczych i szkoleniach pożarowych. 

    4) uchwalenia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną na lata 2011-2016.

7. Odpowiedzi na  interpelacje i zapytania radnych.

8. Sprawy różne.

9. Zamknięcie 5 Sesji Rady Gminy.

Do.pkt. 3

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z 4 Sesji znajduje się na stoliku protokolanta. Stwierdził on, że jeżeli do końca sesji nie zostaną zgłoszone poprawki lub uwagi będzie uważał, że protokół został przyjęty.

Do pkt. 4

Informację o realizacji wniosków z poprzedniej sesji przedstawił Wójt Gminy.

Do przedstawionej informacji nikt z radnych nie zabrał głosu, Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Rada Gminy przyjęła informację o realizacji wniosków z poprzedniej sesji.

Do pkt. 5

W tym punkcie niżej wymienieni radni zgłosili interpelacje i zapytania w sprawach:

Radny  wsi Zabagonie – Andrzej Karpiuk

W swoim wniosku  zwrócił się o budowę drogi Długi Bród – Witowo przy wspólnym pratycopowaniu w kosztach budowy wraz z  Starostwem Powiatowym w Hajnówce. Dodał, że prawdopodobnie  powiat zrezygnował z realizacji jednej inwestrycji i tym samym powstały oszczędności finansowe, które można byłoby przeznaczć na realizację tej drogi.

Drugi wniosek tego radnego był w sprawie oczyszczenia odcinka o długości 300m kanału Istok –Koryciski na odcinku Pasieczniki Małe – Wiluki.

Radny wsi Dubicze Cerkiewne – Stefan Pietrzak

Po  zabraniu głosu  nawiązał do złożonych dwóch wniosków na pismie do Urzędu Gminy  w sprawie wykonania oświetlenia ulicznego na ulicy Modrzewiowej  przy posesji Państwa Tellos i drugi  dotyczący wykonania odpływu wody przy posesji 89  na ul. Głównej w Dubiczach Cerkiewnych. Dodał, że przy tej posesji tworzy się zastoisko wody. Zapytał czy  zostały podjęte  działania związane z realizają  złożonych wniosków.

Radny wsi Jagodniki – Mikołaj Holonko

Zwrócił się o wspólne  z powiatem  dofinansowanie do budowy odcinka drogi powiatowej Jagodniki- Dubicze Osoczne . Stwierdził, że stan tej drogi jest fatalny a w dodatku tą droga dojeżdża 6 dzieci do szkoły.

Radny wsi Koryciski – Aleksy Troc

Wnioskował  o wystosowanie  pisma do Starostwa Powiatowego w Hajnówce, być może wspólnego  z kilku gmin,  o finansowanie remontów dróg powiatowych  ze środków powiatu a nie przy wspólnym partycypowaniu z gminą ponieważ powiat we własnym zakresie powinien realizować  remonty dróg powiatowych.

Następnie wskazał potrzebę  rozszerzenia ogłaszania ofert sprzedaży nieruchomości gminnych nie tylko na stronie gminy  ale jeszcze np. w prasie  o zasięgu powiatowym lub  wojewódzkim.

Radny wsi Dubicze Cerkiewne – Aleksander Bańkowski

Zapytał kto odpowiada za posypywanie  piaskiem ulicy w m. Dubicze Cerkiewne. Dodał, że podczas ostatniej gołoledzi  ulica nie była posypana.

Radny wsi Witowo – Korch Wieczysław

Zgłosił potrzebę wyrównania na wiosnę odcinka drogi od Stacji PKP Witowo w kierunku Pasiecznik Małych na tej drodze  utworzyły się tzw. koryta wody.

Radny wsi Tofiłowce – Rybak Mikołaj

W imieniu mieszkańców zgłosił wniosek o  wykonanie  dwóch tablic  informacyjnych i ustawienie w m. Tofiłowce na tzw. Siółku i  jeszcze jedną we wsi.

Radny wsi Istok – Michał Kot

Poinformował, że na drodze powiatowej w m. Istok na wysokości transformatora jest załamany   (opuszczony) przepust.

Radna wsi Górny Gród – Emilia Michałowska

Wnioskowała o wyrównanie drogi Górny Gród- Nikiforowszczyzna – Wygon oraz w stronę Bobinki.

W drugim  wniosku  zwróciła się o podjęcie działań  związanych z przywróceniem  kursowania autobusu  PKS z Wojnówki do Starzyny. Obecnie  zatrzymuje się w Wojnówce a do Starzyny nie jedzie, mieszkańcy Starzyny mają problem z dojściem do Wojnówki  a szczególnie osoby starsze.

Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk

Ponowił po raz kolejny swój wniosek w sprawie przeniesienia korony drogi gminnej prowadzącej z Werstoku w kierunku  Kuraszewa.

Następnie  zwrócił się o naprawienie przepustu pod drogą powiatową na rzece Policzna w obrębie wsi Wojnówka oraz  naprawienie drugiego przepustu na  rzece Policzna po drugiej stronie Wojnówki na drodze gminnej.

Ponadto zwrócił się o  dokonanie przeglądu tablic miejscowości na terenie całej gminy a szczególnie w Werstoku,Pasiecznikach Małych,Wiluki od strony Krugłego, Bobinka i Górnym Grodzie.

Przewodniczący Rady zobowiązał Wójta Gminy do udzielenia odpowiedzi w miarę możliwości w pkt. 7 dzisiejszego porządku obrad.


Do pkt.6. Podjęcie uchwał.

1)  zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Stary Kornin.

Projekt uchwały przedstawiła Pani Jolanta Socha – Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Dubiczach Cerkiewnych. Nadmieniła, że Plan Odnowy Miejscowości  Stary Kornin  został zatwierdzony uchwałą nr XXXV/66/10 z dnia 29 czerwca 2010r.Rady Gminy Dubicze Cerkiewne  . W chwili obecnej istnieje konieczność zmiany zapisów dokumentu w związku z  brakiem opisu miejsc szczególnych dla miejscowości co jest niezgodne z § 10 ust.2 pkt 1  Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2008r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013” .Dodał, że projekt uchwały był zaopiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego Gminy na posiedzeniu komisji

Uwag w tym temacie nie było. W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Gminy odczytał przygotowany projekt uchwały sprawie  zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Stary Kornin i poddał pod głosowanie.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, przeciw 0, wstrzymało się od głosu -0.

Przewodniczący Rady Gminy, w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr 5. 21. 2011

(w załączeniu)

w sprawie  zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Stary Kornin.

2) wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w budżecie 2012r.

Wyjaśnień do przygotowanego projektu uchwały udzielił Wójt Gminy, który poinformował, że jego zdaniem,  na 2012 roku  wskazanym byłoby odstąpić od tworzenia funduszu sołeckiego ze względu na zamierzane realizacje inwestycji w gminie. Ponieważ  zostało zaplanowanych do realizacji na 2012r.  64 oczyszczalni przydomowych na realizację których    gmina musi zabezpieczyć  środki własne w wysokości 300tys.zł  a ogólny  koszt inwestycji  wyniesie ok. 900tys.zł Wniosek został złożony do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i czekamy czy zostanie zakwalifikowany-poinformował Wójt Gminy. Jeżeli pożyczki z NFOŚ gmina nie otrzyma to trzeba będzie zaciągnąć własną pożyczkę. Ponadto w  przyszłym roku  zamierza sie budowac kanalizację w Jagonikach,  nastepnie wniosek na kanalizację w Koryciskach i Starym Korninie z programu PROW na lata 2013 i tak przy każdej inwestycji musimy zabezpieczyć wkład własny.

W dyskusji głos zabrali:

Radny Pietrzak podkreślił, że  sprawa ta była przedmiotem posiedzenia wszystkich komisji, które optowały za wyodrębnieniem funduszu sołeckiego. Ponadto na terenie naszej gminy  po raz pierwszy fundusz sołecki jest  realizowany w br.  i jestem za utrzymaniem funduszu sołeckiego. Niech mieszkańcy poszczególnych wsi  sami decydują o wykorzystaniu środków.  Dodał, że dotychczas  nie można było doczekać się realizacji niektórych wniosków przez gminę. Natomiast fundusz sołecki daje taką możliwość.

Wójt Gminy   zwrócił się do  radnych, w których będą realizowane  inwestycje, aby zrezygnować z innych  zamierzeń a te środki przeznaczyć jako wład własny  w planowaną inwestycję.

Radni byli zgodni i potwierdzili  wniosek Wójta Gminy.

 Radny Troc nawiązał do składanych wniosków  przez sołectwa  z funuszu sołeckiego  i stwierdził, że Wójt Gminy powinien weryfikować te wnioski w kwestii  zasadności realizacji.

Innych uwag  do przedstawionego projektu uchwały nie wniesiono. W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Gminy odczytał przygotowany projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w budżecie 2012r. i poddał pod głosowanie .


W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych, przeciw-1, wstrzymało się od głosu-0.

            Przewodniczący  Rady stwierdził, że projekt uchwały w sprawie w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w budżecie 2012r. został przyjęty większością głosów i powzięto 


Uchwałę Nr  5.22.2011

(w załączaniu)

w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w budżecie 2012r.


3) w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego przysługującego członkom ochotniczej straży pożarnej.

Wyjaśnień udzielił, Przewodniczący Rady Gminy, który nadmienił, że na posiedzeniu w dniu   21.01.2011r    członkowie Zarządu Oddziału Gminnego ZOSP RP w Dubiczach Cerkiewnych zgłosili wniosek w sprawie podwyższenia  ekwiwalentu pieniężnego dla członków OSP za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym z dotychczasowej kwoty 12 zł/godz na kwotę 15zł.

 Innych uwag  do przedstawionego projektu uchwały nie wniesiono. W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Gminy odczytał przygotowany projekt uchwały w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego przysługującego członkom ochotniczej straży pożarnej i poddał pod głosowanie .


W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych, przeciw-0, wstrzymał się od głosu-1 radny.


            Przewodniczący  Rady stwierdził, że projekt uchwały w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego przysługującego członkom ochotniczej straży pożarnej . został przyjęty większością głosów i powzięto 

Uchwałę Nr 5.23.2011

(w załączeniu)

w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego przysługującego członkom ochotniczej straży pożarnej

4) ) uchwalenia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.


          Wyjasnień do kolejnego projektu uchwały udzieliła Pani Maria Pietryczuk – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dubiczach Cerkiewnych, która zwracając się do radnych wyjaśniła, że prowadzenie działań związanych z tworzeniem systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną należy do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - zgodnie z art.17 ust.1 pkt 13 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz.593 z późn. zmianami). Realizacja tego zadania prowadzona jest w postaci gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną uchwalanego przez radę gminy. W związku z powyższym uzasadnione jest podjęcie uchwały.

 Uwag i wniosków  do przedstawionego projektu uchwały nie wniesiono. W związku z powyższym, Przewodniczący Rady Gminy odczytał przygotowany projekt uchwały w sprawie uchwalenia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną  i poddał pod głosowanie .


W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 15 radnych, przeciw-0, wstrzymało się od głosu- 0 .


            Przewodniczący  Rady stwierdził, że projekt uchwały w sprawie uchwalenia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną  został przyjęty jednogłosnie i   powzięto 

Uchwałe Nr 5.24.2011

(w załączeniu)

w sprawie uchwalenia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną w gminie Dubicze Cerkiewne na lata 2011-2016


Przewodniczący Rady Gminy  podziękował za  sprawne podjęcie uchwał i ogłosił 10 minutową przerwę.

Do pkt.7

Po wznowieniu obrad przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad tj. odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych, których udzielił Wójt Gminy.

 Odpowiadając na wniosek radnego Andrzeja Karpiuka z Zabagonia wyjaśnił, że potwierdza słusznośc wniosku i jest za  realizacją, ale  zamierza  wspólnie z Panią Skarbnik na następną sesję  przygotować harmonogram  wydatków na inwestycje innymi słowy przeanalizować budżet pod kątem inwestycji na br i wtedy będzie już wiadome  jakimi środkami  możemy dysponować w br.

Drugi wniosek radnego zostanie przesłany do Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymsyoku.

W sprawie wniosku  zgłoszonego przez radnego Pietrzaka dot.  linii energetycznej do posesji , wyjaśnił, że nie został zrealizowany dotychczas m.in  ze względu na brak dokonanego  podziału nieruchomości na osiedlu mieszkaniowym w Dubiczach Cerkiewnych. Wójt Gminy poinformował, że w sprawach różnych zamierza radnym przedstawić trzy koncepcje podziału nieruchomości na osiedlu w Dubiczach Cerkiewnych  i wtedy można będzie  wybrać najkorzystejszą możliwość pociągnięcia linni energetycznej na tej ulicy.

W drugiej sprawie zgłoszonej przez radnego Pietrzaka poinformował, że  zostało  wystosowane pismo do Zarządu Dróg Powiatowcych  w Hajnówce o uregulowanie zastosika wodnego przy tej posesji.

Radny Pietrzak ustosunkowując się do  wypowiedzi Wójta stwierdził, że jego zdaniem brak jest koordynacji działań w gminie ponieważ wnioski te zostały  na piśmie już dawno złożone  a ponadto  sprawa ta  jest od dawna znana  władzom gminy a nic w tej sprawie nie zrobiono.

Na wniosek radnego Holonki wyjaśnił, że  będzie mógł wyjaśnić w marcu br. po rozmowach z powiatem.

Odpowiadając na wniosek radnego Troca stwierdził, że jak nabardziej popiera wniosek radnego, że remonty dróg powiatych  powinny byż wykonywane we własnym zakresie przez powiat a nie wspólnie z gminami. Dodał, że trzeba bedzie wystosować pismo do Starstwa o zaniechanie dofinansowania remontu dróg powiatowych przez gminy.

W sprawie ofert sprzedaży przez gminę potwierdził słuszność wniosku i dodał, że faktycznie wskazanym byłoby   szersze rozpropagowanie ofert.

Odnośnie posypywania ulicy w m. Dubicze Cerkiewne piasakiem wyjaśnił, że takie potrzeby były zgłaszane do Zarządu Dróg Powiatowych w Hajnówce. Dodał, że będzię rozmawiał w tej sprawie z ZDP w Hajnówce

Na wnioski radnej Emilii Michałowskiej wyjaśnił, że wstępnie były prowadzone rozmowy z PKS w Siematyczach o uruchomieniu  autobusu 1 dzień w tygodniu  prawdopodobnie chodzi o środę. Zostanie przeprowadzona kalkulacja i wtedy poinformuję radę.

Wnioski zgłoszone przez Przewodniczącego Rady w br roku zostaną zrealizowane. Tablice miejscowości są już  zakupione pozostało tylko ich zawieszenie, korona drogi  również w br. zostanie przeniesiona.


Do pkt. 8. Sprawy różne.

Radny wsi Dubicze Cerkiewne Pietrzak  nawiązał do wykorzystania przez młodzież sali dużej w  Gminnym Ośrodku Kultury, stwierdził, że  po przeprowadzonym remoncie w GOK  w dużej sali  odbywają się jedynie sesje, spotkania KGW a młodzież  ma tylko jedną  kafejką internetową nie ma miejsca na spotkania i rozrywkę. Zwrócił się o podjęcie działań  w celu zapewnienia dla młodzieży aktywnych form spędzania czasu wolnego i udostępnienia  dużej sali dla młodzieży  oraz zakup chociaż stołu  do tenisa aby móc tę młodzież  przyciągnąć.


W sprawach różnych, Przewodniczący Rady Gminy udzielił głosu Panu Mikołajowi Janowskiemu – radnemu sejmiku wojewódzkiego, który po krótce w swojej wypowidzi  poinformował  zebranych o możliwości uzyskania środków finansowych w zakresie prac melioracyjnych. Stwierdził, że gmina powinna  zebrać wszystkie potrzeby i zgłosić je do WZMiUW w Białymstoku, ponieważ jest szansa na uzyskanie środków na ich realizację. Następnie poinformował o wykonanym odcinku drogi wojewódzkiej Jagodniki – Istok, który kosztował 700 tys.zł. i przy tym  nadmienił, że  jest szansa na wykonanie projektu na drogę Jelonka –Hajnówka ale pod warunkiem, że nie będzie budowane lotnisko w Białymstoku.    Mówił też  o budowie  w Orli fabryki koncernu meblowego IKEA, który zamierza sprowadzać z Białorusi drewno oraz o  budowie nowoczesnego kolejowego przejścia granicznego z Białorusią w Siemianówce. Kończąc dodał, że  wszystkie  podejmowane   działania zmierzają  do jednego celu aby jak najwięcej przyciągnąc inwestorów w nasz region.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Po tym przedstawił  najważniejsze zadania do realizacji, które obecnie stoją przed   Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Hajnówce a w szczególności dopłaty dla rolników.                                                                                                                                 

Wójt Gminy poinformował radnych, że na terenie gminy w Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Starym Korninie  planuje się  budowę nowej inwestycji  biogazownię (masy zielonej).Zlecono już firmie wykonanie raportu oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia inwestycyjnego. Celem raportu jest określenie wpływu planowanej budowy na środowisko naturalne.  W uzupełnieniu dodał, że  na terenie naszej gminy inwestycje przez powiat  zostały wykonane w sposób znaczący dla mieszkańców gminy ponieważ zrobiono ulicę w m. Czechy Orlańskie, Istok , Witowo, Rutka. Zaapelował  do  radnego powiatu, że jeżeli nie uda się zrobić drogi wojewódzkiej na odcinku Jelonka – Hajnówka  to chociaż wykonać remont  skrzyżowania w Dubiczach Cerkiewnych tym bardziej, że ma być uruchomiony ruch przygraniczny.


Po tym głos zabrał radny powiatu  Hajnowskiego Pan Jerzy Wasiluk, który nawiązał do wnosków zgłoszonych przez radnych na dzisiejszej sesji  dotyczących remontu i budowy dróg powiatowych. Stwierdził, że wszystkie wnioski zostaną zgłoszone jako interpelacje na najbliższej Sesji  Powiatu. Wspomniał  o zadłużeniu powiatu ale pomimo to będzie czynił starania w celu pozyskania środków dla  naszej gminy.


W dalszej części tego punktu głos zabrał Pan Jakubiuk zaprezentował radnym  założenia do projektu w ramach Priorytetu IV: „Infrastruktura Transportowa” realizowane będzie 1 Działanie: ... „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w województwie podlaskim”  projektu „budowa szerokopasmowej  sieci dystrybucji  zasięgiem planuje objąć m.in.  gminy Orla, Dubicze Cerkiewne, Kleszczele Czeremcha i Czyże., którego celem jest stworzenie spójnej wysokodajnej sieci telekomunikacyjnej  zapewniającej obsługę nowoczesnych usług szerkopasmowych na potrzeby jednostek samorządu, podmiotów gospodarczych oraz dla mieszkańców i turystów. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi maksymalnie 85% kwalifikujących się wydatków i koszty własne wyniosą 15% kosztów kwalifikowanych

Radni po  obejrzeniu prezentacji wstępnie potwierdzili potrzebę  przystąpienia do  projektu pod warunkiem, że wszystkie  pozostałe gminy opowiedzą się na tak.

Następnie Wójt Gminy  przedstawił trzy warianty podziału nieruchomości w m. Dubicze Cerkiewne  na nowym osiedlu mieszkaniowym ul. Osiedlowa, Modrzewiowa i Polna.

Po dyskusji  radni  zaopiniowali  wariant  trzeci  podziału działek.

Ponadto w sprawach różnych, Sołtys wsi Dubicze Cerkiewne, Pani Irena Kiryluk  poinformowała, że w m. Dubicze Cerkiewne od jakiegoś czasu  wałęsają się  znowu psy bezpańskie . Zwróciła się o podjęcie działań tym kierunku.

Sołtys wsi  Starzyna poinformowała, że od wtroku brak oświetlenia ulicznego w Starzynie oraz tablica ogłoszeń w m. Starzyna  usytuowana jest na posesji prywatnej i brak jest dostępu do tablicy.

Sołtys wsi Istok poinformował, że w m. Istok oświetlenie uliczne zapala się o różnych godzinach oraz wnioskował o dokonanie przeglądu skrzynek p.poż w całej gminie.

Uwag i poprawek do protokółu z  4 Sesji nie było, wobec czego protokół został przyjęty.


Do pkt. 9


      W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady Gminy, podziękował wszystkim obecnym  za udział w sesji,  po czym o godz.1315 zamknął  5  Sesję Rady Gminy.

 


 Protokołowała :

Przewodniczący Rady Gminy

Maria Pietryczuk

Jerzy Karpiuk


 

Metryka strony

Udostępniający: Maria Pietryczuk

Wytwarzający/odpowiadający: Maria Pietryczuk

Wprowadzający: Marcin Siemieniuk-Morawski

Data wprowadzenia: 2011-04-13

Data modyfikacji: 2016-08-19

Opublikował: Marcin Siemieniuk-Morawski

Data publikacji: 2011-04-13