Protokół z 35 sesji z dnia 29 czerwca 2010r

Protokół Nr XXXV/10

z obrad Sesji Rady Gminy Dubicze Cerkiewne,

która odbyła się w dniu 29 czerwca 2010r

w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji

w Dubiczach Cerkiewnych .

Obradom Sesji przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk

Stan rady – 15
Obecnych radnych - 14

Radni Rady Gminy obecni na sesji :

 1. Szymaniuk Grzegorz

 2. Czykwin Mikołaj

 3. Szymaniuk Irena

 4. Żak Jan

 5. Troc Aleksy

 6. Karpiuk Andrzej

 7. Karpiuk Jerzy

 8. Boguń Wiktor

 9. Jakoniuk Włodzimierz

 10. Berezniak Władysław

 11. Guryn Mikołaj

 12.Holonko Mikołaj

 13.Korch Wieczysław

 14. Oksentiuk Nina

Radni Rady Gminy nieobecni na sesji :

 1. Kazimieruk Andrzej

Ponadto w sesji udział wzięli :

 1.  Anatol Pawłowski – Wójt Gminy Dubicze Cerkiewne

 2. Mikołaj Ławrynowicz – Sekretarz Gminy Dubicze Cerkiewne.

 3. Sajewicz-Kasjaniuk Anna– funkcjonariusz Placówki Straży Granicznej w Dubiczach C

 4. Leon Małaszewski – Radny Powiatu Hajnowskiego

 5. Anna Kulik – Skarbnik Gminy

       oraz sołtysi wsi:

 1. Helena Bielewiec - Sołtys wsi Dubicze Cerkiewne,

 2. Irena Szymaniuk – Sołtys wsi Grabowiec,

 3. Michał Kot – Sołtys wsi Istok,

 4. Pietroczuk-Sajewicz Jan – sołtys wsi Wojnówka

 5. Andrzej Karpiuk – Sołtys sołectwa Długi Bród

 6. Mikulicz Leon – Sołtys wsi Koryciski

 7.Masalski Włodzimierz – Sołtys Czechy Orlańskie

 8. Mikołaj Rybak – Sołtys wsi Tofiłowce

 9. Jan Charytoniuk – Sołtys wsi Stary Kornin.

 10. Nina Filipowicz – Sołtys sołectwa  Górny Gród

 11. Nina Sajewicz – Sołtys wsi Wiluki

 12. Jan Leoniuk - Sołtys wsi Rutka

       Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Karpiuk o godz. 1000 otworzył XXXV zwyczajną Sesję Rady Gminy. Stwierdził obecność 14 radnych, co umożliwia podejmowanie prawomocnych uchwał. Przewodniczący przywitał gości zaproszonych, radnych, Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy, sołtysów oraz pozostałych osób biorących udział w obradach sesji.

 Listy obecności radnych i osób gości zaproszonych  stanowią załączniki do protokołu .

Do pkt. 2

             Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad wraz z materiałami radni otrzymali  w zaproszeniach na sesję (stanowią   załącznik do protokołu). Zwrócił się o zgłaszanie ewentualnych wniosków i propozycji zmian lub poprawek do porządku obrad. Poinformował, że otrzymał wniosek od Wójta Gminy o wprowadzenie do porządku obrad jednego punktu podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planu odnowy miejscowości Stary Kornin.

Innych wniosków nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Gminy, zarządził głosowanie nad wnioskiem w sprawie dodania do porządku obrad w   pkt. 6 podpunktu 4 podjęcia uchwały w sprawie zatwierdzenia odnowy miejscowości Stary Kornin.

Rada Gminy w wyniku jawnego głosowania jednogłośnie (za – 14 głosów, przeciw – 0 głosów , wstrzymało się – 0 głosów) przyjęła poprawkę do porządku obrad.

Do porządku obrad innych wniosków nie wniesiono wobec czego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad całością porządku obrad.

Rada Gminy w wyniku jawnego głosowania jednogłośnie (za – 14głosów, przeciw – 0 głosów, wstrzymało się – 0 głosów) przyjęła następujący porządek obrad:

1.   Otwarcie sesji.

2.   Przyjęcie porządku obrad.

3.   Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

4.   Realizacja wniosków z poprzedniej sesji

5.   Interpelacje i zapytania radnych.

6    Podjęcie uchwał w sprawie:

     1) zmian w budżecie gminy na 2010r.
      2) określenia zasad umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Dubicze Cerkiewne lub jej
          jednostkom podległym

     3) określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze roku budżetowego o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planów finansowych gminnych instytucji kultury.

      4) zatwierdzenia planu odnowy miejscowości Stary Kornin.

7.    Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

8.   Sprawy różne.

9.   Zamknięcie XXXV Sesji Rady Gminy.

Do pkt.3

   Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z XXXIV Sesji znajduje się na stoliku protokolanta. Stwierdził on, że jeżeli do końca sesji nie zostaną zgłoszone poprawki lub uwagi będzie uważał, że protokół został przyjęty.

Do pkt. 4 

Informację o realizacji wniosków z poprzedniej sesji przedstawił Wójt Gminy. Do przedstawionej informacji radni nie wnieśli uwag. Informacja została przyjęta przez Radę i stanowi załącznik do protokołu.

Do pkt. 5

W tym punkcie niżej wymienieni radni zgłosili interpelacje i zapytania w sprawach:

Radny wsi Grabowiec – Grzegorz Szymaniuk  wnioskował o odkrzaczenie odcinka drogi w m. Grabowiec obok posesji Pana Kulika w stronę rzeczki.

Radny wsi Czechy Orlańskie - Berezniak Władysław – zwrócił się o  naprawienie    wramach gwarancji ulicy w m. Czechy Orlańskie a w szczególności przy posesji Nr 34.

W drugim wniosku nawiązał do planowanej na dzień 31 lipca 2010r. w m. Czechy Orlańskie uroczystości upamiętniającej 10-lecie od  wybuchu pożaru, w związku z powyższym wnioskował o uporządkowanie terenu przed świetlicą poprzez zmianę pokrycia daszku przed wejściem do świetlicy, ułożenia płytek chodnikowych przed świetlicą i odnowienie schodów wejściowych do świetlicy.

Radny wsi Istok – Mikołaj Guryn   - zgłosił potrzebę wykonania przepustu na drodzezagumiennej, którą mieszkańcy wsi wykonali we własnym zakresie.

Radny wsi Zabagonie – Andrzej Karpiuk  - poinformował, że bobry robią siedliska-żeremie na terenie obrębów geodezyjnych Długi Bród i Wojnówka,  dlatego zwraca się z prośbą o rozwiązanie problemu zalania użytków zielonych na ww. terenach.

Radny wsi Tofiłowce – Jan Żak
wnioskował o odkrzaczenie drogi powiatowej Dubicze Cerkiewne – Tofiłowce na całej długości a w szczególności na pierwszym zakręcie jadąc z Dubicz Cerkiewnych   brak widoczności.

W drugim wniosku proponował powiększenie parkingu na samochody przy Ośrodku Zdrowia w Dubiczach Cerkiewnych.

Radny wsi Dubicze Cerkiewne – Mikołaj Czykwin

 w swoim wniosku zwrócił się o przyspieszenie realizacji wniosku zgłaszanego już od kilku lat a dotyczącego modernizacji ulicy i ułożenia chodników w m. Dubicze Cerkiewne dodał, że miejscowość Dubicze Cerkiewne jest siedzibą gminy i w końcu należy zadbać o Dubicze Cerkiewne wraz z nowym osiedlem i oczywiście  pamiętać o drodze  w Rutce.

Radny wsi Starzyna – Wiktor Boguń
Nawiązał do psów  będących na utrzymaniu  w DPS w Starzynie, które często wybiegają na ulicę i  stwarzają   zagrożenie  dla mieszkańców wsi .Zwrócił się o przeprowadzenie rozmowy z Dyrektorem DPS.

Przewodniczący Rady – Jerzy Karpiuk

Wnioskował o dokończenie remontu (jednej sali) w budynku świetlicy w m. Wojnówka oraz wnioskował o  przekrycie dachu w tej świetlicy.

W drugim wniosku nawiązał do  sprawy kursowania autobusu PKS relacji Hajnówka-Orzeszkowo-Policzna, który prawdopodobnie na okres wakacji zostanie zawieszony. W związku z tym wnioskował o wystosowanie pisma do PKS o odstąpienie od zawieszenia ponieważ to jedyny autobus na tej trasie i mieszkańcy tych okolic nie będą mieli żadnego połączenia z Hajnówką.

Radny wsi Jagodniki – Mikołaj Holonko

Wnioskował o budowę poprzez ułożenie dywanika asfaltowego na odcinku drogi w m. Jagodniki w kierunku Orzeszkowa ponieważ gmina Hajnówka rozpoczyna budowę tej drogi na swoim odcinku i wykonanie przez naszą gminę swego odcinka przyczyniłoby się do poprawy warunków w ruchu drogowym na całej długości tej drogi.

Przewodniczący Rady Gminy zobowiązał Wójt Gminy  o udzielenia odpowiedzi na zgłoszone zapytania i interpelacje w pkt. 7 dzisiejszego porządku obrad.

Do pkt. 6

1) Rozpoczynając realizację kolejnego punktu porządku obrad, Przewodniczący Rady Gminy, oddał głos Pani Skarbnik Gminy, która przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010r.
Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie.

Rada Gminy w wyniku jawnego głosowania jednogłośnie (za-14 głosami,   przeciw- 0 głosów,   wstrzymało się -0 głosów ) podjęła

uchwałę Nr XXIV/163/10
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 r

2) Kolejny przygotowany projekt uchwały w sprawie określenia zasad umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Dubicze Cerkiewne lub jej jednostkom podległym przygotowany pod obrady dzisiejszej sesji przedstawiła również Pani Skarbnik. Poinformowała, że podjęcie tej uchwały wynika ze zmiany przepisów ustawy o finansach publicznych.

Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie

Rada Gminy w wyniku jawnego głosowania jednogłośnie (za-14 głosami,   przeciw- 0 głosów,   wstrzymało się -0 głosów ) podjęła

uchwałę Nr XXIV/164/10
w sprawie określenia zasad umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Dubicze Cerkiewne lub jej jednostkom podległym

3) Dalszy projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze roku budżetowego o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planów finansowych gminnych instytucji kultury również przedstawiła Pani Skarbnik, która uzasadniła  m.in., że podjęcie tej uchwały wynika z zmiany przepisów ustawy o finansach publicznych i dodała, że uchwała w tej sprawie była podjęta przez Radę w 2006r.

Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie

Rada Gminy w wyniku jawnego głosowania jednogłośnie (za-14 głosami,   przeciw- 0 głosów,   wstrzymało się -0 głosów ) podjęła

Uchwałę Nr XXIV/165/10

w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze roku budżetowego o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planów finansowych gminnych instytucji kultury.

4) Następny projekt uchwały w sprawie planu odnowy miejscowości Stary Kornin przedstawiła Pani Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Dubiczach Cerkiewnych. Pani Dyrektor dodała, że wskazane w planie odnowy miejscowości Stary Kornin inwestycje stanowią podstawę do konstruowania planu finansowego i przygotowania wniosku o dofinansowanie ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie

Rada Gminy w wyniku jawnego głosowania jednogłośnie (za-14 głosami,   przeciw- 0 głosów,   wstrzymało się -0 głosów ) podjęła


Uchwałę Nr XXIV/166/10

w sprawie zatwierdzenia planu odnowy miejscowości Stary Kornin.

Do pkt. 7.

W tym punkcie, Wójt Gminy, udzielił odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych .

Odpowiadając na wniosek radnego wsi Grabowiec wyjaśnił, że wniosek zostanie zrealizowany przez  pracowników robót publicznych zatrudnionych w gminie.  

   Na wnioski zgłoszone przez radnego Berezniaka, Wójt Gminy wyjaśnił, że prace związane z zagospodarowaniem terenu przed budynkiem świetlicy w m. Czechy Orlańskie będziemy starać się zrealizować do dnia 31 lipca 2010r. ponieważ na ten dzień w m. Czechy Orlańskie zaplanowano uroczystość odsłonięcia krzyża dziękczynnego oraz tablicy upamiętniającej 10-tą rocznicę wybuchu pożaru w tej miejscowości.

 Natomiast w sprawie naprawy ulicy w ramach gwarancji poinformował, że  zostanie wystosowane pismo do Zarządu Dróg Powiatowych w Hajnówce w celu usunięcia stwierdzonych usterek.

   W sprawie wniosku zgłoszonego przez radnego wsi Istok poinformował, że przepust ten powinni wykonać mieszkańcy wsi Istok we własnym zakresie.

Obecny na sesji Sołtys wsi Istok po zabraniu głosu  dodał, że w tej sprawie  uzgodniono z pracownikiem gminy termin odbioru kręgów i jak najbardziej mieszkańcy wsi sami wykonają.

Na wniosek radnego Andrzeja Karpiuk w sprawie budowania żeremi bobrów wyjaśnił, że bobry są pod ochroną i nie można niszczyć,  dlatego zaproponował radnemu wystąpienie o odszkodowanie za wyrządzone szkody przez bobry. Ponadto dodał, że wniosek zostanie przesłany do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku.

W dalszej części poinformował, że w dniu jutrzejszym zostanie podpisana umowa na realizację drogi  Werstok– Wiluki, której koszt wyniesie około 320 tys.(bez oświetlenia).  Gmina Dubicze Cerkiewne po raz trzeci uzyskała dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie ,,Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej’’ na projekt inwestycyjny. W dniu 1 lipca 2010 roku doszło do podpisania umowy na realizację operacji pt. ,,Rozbudowa sieci wodociągowej w m. Górny Gród – Nikiforowszczyzna – Wygon, budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Dubicze Cerkiewne oraz budowa zbiorczej kanalizacji sanitarnej wraz z lokalną oczyszczalnią ścieków w m. Jagodniki’’.

Inwestycja ta będzie realizowana etapami. W 2010 roku planuje się wykonanie wodociągu w m. Górny Gród – Nikiforowszczyzna – Wygon, w 2011 roku - budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Dubicze Cerkiewne oraz w 2012 roku budowa zbiorczej kanalizacji sanitarnej wraz z lokalną oczyszczalnią ścieków w m. Jagodniki. Zgodnie z obowiązującymi przepisami zadłużenie gminy nie może przekroczyć 60% rocznych dochodów gminy i w  obecnym czasie żadna gmina, która realizuje inwestycje nie funkcjonuje bez kredytów. Następnie Wójt Gminy dodał, że jego zdaniem należy zaprzestać dofinansowywać do budowy dróg powiatowych ponieważ jest to zadanie powiatu  a w naszej gminie jest wiele  pilnych  zadań inwestycyjnych czekających  do realizacji.

 Wniosek radnego Żaka dotyczący odkrzaczenia drogi powiatowej Dubicze Cerkiewne – Tofiłowce zostanie przesłany do Zarządu Dróg Powiatowych w Hajnówce w celu realizacji.

W sprawie wniosku dotyczącego powiększenia parkingu przy Ośrodku Zdrowia zapytał czy faktycznie jest taka potrzeba, ponieważ dotychczas nikt z mieszkańców gminy nie zgłaszał takiej potrzeby, czy jest zasadny. Dodał, że w przypadku większej ilości samochodów osobowych można zaparkować przed gminą

Radny dodał, że mieszkańcy  zgłaszali tę sprawę.

Więcej głosów w tej sprawie nie było.

 Nawiązując do wniosku radnego Czykwina stwierdził, że radny już od kilku lat podnosi tę sprawę ale  porównując do  wniosków zgłaszanych  przez innych radnych czas oczekiwania na zrealizowanie wniosku związanego z budową drogi jest podobny ponieważ  musieli czekać na realizację kilka lat i tu wymienił, że np. radny wsi Tofiłowce poprzedniej kadencji Pan  Mirosław Stepaniuk zgłaszał wniosek o wykonanie ulicy w m. Tofiłowce a dopiero wniosek został zrealizowany w ubr., radny wsi Wiluki poprzedniej kadencji Pan Piotr Sajewicz również ubiegał się o budowę drogi Werstok  – Wiluki a dopiero teraz będzie robiona oraz w m. Czechy Orlańskie radny poprzedniej kadencji Pan Jarosław  Gierasimiuk wnioskował już o budowę drogi ulicy w Czechach Orlańskich , która została zrealizowana w tym roku na wiosnę.

Odpowiadając na wniosek radnego wsi Starzyna odnośnie psów w DPS Starzyna wyjaśnił, że zostanie przeprowadzona rozmowa z Dyrektorem DPS o zwrócenie uwagi na  psy aby nie były wypuszczane za ogrodzenie.

Wójt Gminy odpowiadając na wniosek radnego Holonki stwierdził, że praktycznie już wcześniej udzielił odpowiedzi na ten wniosek. Dodał, że  przyjął ten wniosek, ale jego zdaniem, na realizację należy czekać w kolejności jak inni radni chyba, że radni powiedzą aby teraz realizować.

Głosów w dyskusji nie było.

Na wniosek złożony przez Przewodniczącego Rady stwierdził, że jak najbardziej wniosek jest zasadny i należałoby zmienić eternit na blachę we wszystkich świetlicach  na terenie gminy.

W sprawie kursowania autobusu relacji Hajnówka- Orzeszkowo – Policzna zostanie wystosowane pismo do PKS Siemiatycze ale znając sytuację chyba nic nie zdziałamy ponieważ zaproponują   partycypować w kosztach.

Do pkt. 8

 W sprawach różnych, Wójt Gminy, odczytał pismo Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku o dofinansowanie zakupu defibrylatora, który będzie stanowić wyposażenie w karetce podstawowej w Zakładzie Pomocy Doraźnej w Hajnówce.

Radni po dyskusji upoważnili Wójta Gminy do przyznania pomocy finansowej nie określając kwoty  w ramach możliwości finansowych gminy .

Kolejna sprawa przedstawiona przez Wójta Gminy dotyczyła   przeprowadzenia szczepień profilaktycznych raka szyjki macicy, które można stosować u dzieci w wieku 9 -15 lat oraz u kobiet w wieku 16-26 lat. Szczepionki te są produkowane w oparciu o technologię inżynierii genetycznej i skuteczność szczepienia oceniana jest na 75% w przypadku zapobiegania rakowi szyjki macicy. Koszt zakupu szczepionki kształtuje się ok. 800zł (trzy dawki). Wójt Gminy zaproponował rozważenie możliwości przeprowadzenia takich szczepień i wydatek zaplanować w budżecie gminy na 2011r.

Rada Gminy wstępnie zaopiniowała pozytywnie zakupienie szczepionki pod warunkiem, że rodzice również będą partycypować w kosztach zakupu szczepionki oraz należy dokonać rozeznanie wśród rodziców czy będą zainteresowani tą szczepionką.

Kolejna sprawa przedstawiona przez Wójta Gminy dotyczyła pomocy dla powodzin na południu Polski i gmina nasza podjęła decyzję o udzieleniu pomocy powodzianom. Nadmienił, że nasza gmina utrzymuje kontakt z gminą Trzebinia, która nam pomogła podczas zniszczeń dokonanych przez trąbę powietrzną w Jelonce i burmistrz Trzebini   zaproponował udzielenie pomocy miastu i gminie Szczucin w woj. małopolskim.

Po tym odczytał komunikat gminy Szczucin, w którym zwracają się o wsparcie powodzian darami rzeczowymi jak m.in. buty gumowe, odżywki dla dzieci, ubrania dziecięce, konserwy rybne i mięsne, środki do odkarzania, płyny do mycia, koce, pościel, pasze dla zwierząt.

Poinformował, że został zawiązany Komitet Pomocy Powodzianom z siedzibą przy Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Dubiczach Cerkiewnych i w skład komitetu wchodzą wszyscy sołtysi z terenu gminy Dubicze Cerkiewne. Środki finansowe będą zbierane przez komitet na listy za pokwitowaniem oraz będą zbierane deklaracje o udzieleniu pomocy w formie zboża czy tez paszy. Dzień zbiórki zboża zostanie ustalony w terminie późniejszym już po zadeklarowaniu przez mieszkańców ilości (worków). Za zebrane środki finansowe zostaną zakupione na rzecz powodzian niezbędne artykuły przemysłowe pierwszej potrzeby oraz inne niezbędne przedmioty po uprzednim uzgodnieniu potrzeb z władzami Gminy Szczucin jak również koszty transportu.

Ponadto w gminie również powstanie komitet gminny,  który będzie koordynował te sprawy.

Do pkt. 9

Uwag i poprawek do protokółu z XXXIV Sesji nie było, wobec czego protokół został przyjęty.

      W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady Gminy, podziękował radnym i osobom zaproszonym za udział w sesji, po czym o godz. 1335 zamknął XXXV Sesję Rady Gminy.

 

 Protokołowała :                                                                            Przewodniczący Rady Gminy

Maria Pietryczuk                                                                                         Jerzy Karpiuk

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Maria Pietryczuk

Wytwarzający/odpowiadający: Maria Pietryczuk

Wprowadzający: Marcin Siemieniuk-Morawski

Data wprowadzenia: 2010-12-08

Data modyfikacji: 2016-08-19

Opublikował: Marcin Siemieniuk-Morawski

Data publikacji: 2010-12-08