Protokół Nr XXI-13-11-08

Protokół Nr XXI/08

z obrad Sesji Rady Gminy Dubicze Cerkiewne,
która odbyła się w dniu 13 listopada 2008r
w sali Urzędu Stanu Cywilnego
w Dubiczach Cerkiewnych .

  



Obradom Sesji przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk


Stan rady – 15
Obecnych radnych - 13


Radni Rady Gminy obecni na sesji :
1. Szymaniuk Grzegorz
2. Czykwin Mikołaj
3. Korch Wieczysław
4. Szymaniuk Irena
5. Troc Aleksy
6. Żak Jan
7. Oksentiuk Nina
8. Karpiuk Andrzej
9. Karpiuk Jerzy
10. Boguń Wiktor
11. Jakoniuk Włodzimierz
12. Holonko Mikołaj.

13. Guryn Mikołaj
 


Radni Rady Gminy nieobecni na sesji :


1. Kazimieruk Andrzej
2. Berezniak Władysław.



Ponadto w sesji udział wzięli :


   1. Anatol Pawłowski-   Wójt Gminy Dubicze Cerkiewne

   2. Leon Małaszewski – Radny Powiatu Hajnowskiego

   3. Jan Niczyporuk   - Komendant Placówki Straży Granicznej w Dubiczach Cerkiewnych.

   4. Jarosław Iwaniuk – Posterunek Policji w Kleszczelach.

   5. Jerzy Aleksiejuk   - Prezes Przedsiębiorstwa  Wodociągów i Kanalizacji w Hajnówce.

   6. Alina Oniszczuk – Główna księgowa Przedsiębiorstwa  Wodociągów i Kanalizacji  w
       Hajnówce.

   7. Małgorzata Bondaruk – Kierownik Działu Marketingu -Przedsiębiorstwa  Wodociągów i
      Kanalizacji w Hajnówce.

   8. Mikołaj Ławrynowicz – Sekretarz Gminy Dubicze Cerkiewne.

 

     Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Karpiuk o godz. 1000 otworzył XXI zwyczajną Sesję Rady Gminy, powitał gości zaproszonych i radnych, a następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na ogólną liczbę 15 radnych na sali obrad jest 13 radnych, co stanowi ustawową ilość, przy której Rada Gminy może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

 Listy obecności radnych i pozostałych osób uczestniczących w obradach stanowią załącznik do protokołu ( Nr 1, 2 )

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt porządku obrad. Przypomniał, że został on radnym przedstawiony w zaproszeniu na sesję. Zwrócił się z zapytaniem, czy do projektu porządku obrad będą zgłaszane uwagi bądź propozycje zmian.

Propozycji zmian nie zgłoszono.

Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie ( 13 głosów „za" ) przyjęła proponowany porządek obrad w brzmieniu zaproponowanym przez Przewodniczącego Rady, jak niżej :

1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
4. Interpelacje i zapytania  radnych

5. Podjęcie uchwał w sprawie:

    1) uchwalenia taryfy opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i za zbiorowe odprowadzenie
        ścieków na terenie gminy Dubicze Cerkiewne.

    2) obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2009r.

    3) określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2009r.

    4) przyjęcia środka trwałego linii wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie gminy Dubicze
        Cerkiewne.

    5) uchwalenia ekwiwalentu pieniężnego przysługującego członkom OSP.

6. Przedstawienie projektu budżetu gminy na 2009r.
7. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
8. Sprawy różne.
9. Zamknięcie XXI sesji Rady Gminy.
 

Do pkt.3
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z XX Sesji znajduje się na stoliku protokolanta. Stwierdził on, że jeżeli do końca sesji nie zostaną zgłoszone poprawki lub uwagi będzie uważał, że protokół został przyjęty.

 
Do pkt. 4.
 

 W tym punkcie  radni nie zgłosili  interpelacji i zapytań .

Do pkt. 5

Przewodniczący Rady Gminy rozpoczynając realizuję   kolejnego   punktu, oddał głos Panu   Jerzemu Aleksiejuk – Prezesowi Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Hajnówce, który, nawiązał do jakości usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Stwierdził, że na terenie gminy Dubicze Cerkiewne woda dostarczana jest do odbiorców z dwóch ujęć w Starym Korninie i Dubiczach Cerkiewnych. Do tych ujęć zarejestrowanych jest 1163 przyłączy, w tym 1129 zawodomierzowanych oraz 34 według ryczałtu. Dalej w swojej wypowiedzi poinformował, że w minionych 9 miesiącach zanotowano 9 przecieków na sieci wodociągowej w tym: na sieci rozdzielczej – 5 szt. oraz na przyłączach do budynków indywidualnych – 4 sztuki. Usuwalność awarii na sieci wodociągowej wynosi do 3 godz. w 70% i do 4 godz. w 30% awarii. Produkcja wody za ubiegłe 9 miesięcy wyniosła 75988m3  a sprzedaż wyniosła 55933m3    Straty technologiczne wynikające z płukania sieci oraz płukania odżelaziaczy wynoszą 5070m3  stanowi to 19,7% ogółu. Poinformował, że ilość dostarczanej wody ustala się na podstawie wskazań wodomierza głównego, a w przypadku jego braku zgodnie z normami zużycia określonymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury. Natomiast w przypadku niesprawnego wodomierza głównego ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia w okresie 3 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza, a gdy nie jest to możliwe na podstawie średniego zużycia w analogicznym okresie roku ubiegłego. Podkreślił, że w roku 2007 przedsiębiorstwo osiągnęło zysk w kwocie 21 000zł. nie jest to duży zysk ale został osiągnięty, przedsiębiorstwo prowadzi działalność w kilku kierunkach, niektóre przynoszą zysk a inne straty. Stwierdził, że konieczność podniesienia opłat za wodę jest związana z wzrostem kosztów utrzymania i eksploatacji urządzeń zaopatrzenia w wodę oraz  obowiązujące stawki opłat za wodę mimo wzrostu kosztów niezależnych od przedsiębiorstwa nie były regulowane w roku 2007. Proponowany wzrost cen za wodę określono na podstawie niezbędnych przychodów, których wzrost nastąpił o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług zgodnie z ustawą budżetową.

W dyskusji głos zabrali:

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w wniosku o zmianę opłat za pobór wody zaproponowało wodę dla gospodarstw domowych i innych odbiorców podnieść do 1,79 + VAT= 1,92zł i opłatę abonamentową na odbiorcę podnieść do 1,60zł+VAT=1,71zł/odbiorcę/ m-c.

Następnie głos zabrał Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy, który poinformował, że komisja rozpatrzyła wniosek Przedsiębiorstwa o podwyższenie opłat i zaopiniowała pozytywnie stawki zaproponowane przez przedsiębiorstwo. Dlatego, że hydrofornia w Starym Korninie wymaga remontu i przyjęcie stawek zaproponowanych przez przedsiębiorstwo przyczyni się być może do szybszego wykonania remontu tego budynku.

Radny Holonko po zabraniu głosu mówił o opieszałej reakcji przedsiębiorstwa na zgłaszane awarie w terenie. W miejscowości Jagodniki było zgłaszane wiosną o awariach w dwóch miejscach jedna awaria została usunięta dość szybko , natomiast druga została naprawiona po pół roku od zgłoszenia.

Prezes Aleksiejuk ustosunkowując się do wypowiedzi radnego Holonko stwierdził, że fakt ten zostanie sprawdzony ale jeżeli  awaria była na przyłączu to jest możliwe. Natomiast jeżeli awaria jest na nitce głównej wodociągu to reakcja jest szybka. Nawiązując do sprawy remontu hydroforni w Starym Korninie wyjaśnił, że budynek nie jest aż w tak złym stanie,  wewnątrz hydroforni musi być porządek należyty i spełniać podstawowe warunki sanitarne. W głównej hali, gdzie jest produkcja wody dach został naprawiony. Natomiast jest sytuacja gorsza w pomieszczeniu socjalnym wymaga gruntownej modernizacji i może być zrealizowane   jeżeli uzyskają środki unijne, o które się ubiegają .

Przewodniczący Rady Gminy zapytał jak wygląda  zabezpieczenie studni przed dostępem osób nieuprawnionych,  co może narazić ludność  na niebezpieczeństwo. Zapytał też czy woda pobierana do gaszenia pożarów jest ewidencjonowana.

Prezes wyjaśnił, że w chwili obecnej zabezpieczenie studni wraz z włazem odbywa się poprzez ogrodzenie siatką z bramą zamkniętą na kłódkę. Zaproponował możliwość wprowadzenia monitoringu hydroforni, której  koszt wynosi 8 tys. zł za jeden punkt. W sprawie wody pobieranej do gaszenia pożarów wyjaśnił, że jest ona w stratach i nigdzie nie jest ewidencjonowana.

 Wójt Gminy nawiązał do ujęcia wody w Dubiczach Cerkiewnych gdzie jest zamontowany agregat prądotwórczy i gmina ponosi koszty za jego konserwację i przegląd. Jest to zastępcze źródło energii, które podczas braku dopływu energii elektrycznej, automatycznie się włącza i hydrofornia funkcjonuje normalnie. Zdaniem Wójta Gminy jest to duże udogodnienie dla mieszkańców gminy.

Dalej nadmienił, że były głosy o niegospodarności ze strony przedsiębiorstwa dotyczące samego budynku za naprawy, których odpowiedzialne jest przedsiębiorstwo. Nawiązał też do sprawy remontu hydroforni w Starym Korninie i zapewnił Prezesa, że jeżeli będzie prowadzony remont hydroforni  to gmina   dofinansuje do tego remontu. Zdaniem Wójta Gminy budynek wymaga ocieplenia, wymiany stolarki okiennej i przekrycia dachu. Kończąc swą wypowiedź, Wójt Gminy dodał, że współpraca z Przedsiębiorstwem układa się dobrze i ma nadzieję, że w przyszłości  będzie układać się jeszcze lepiej.

Ze względu, że innych głosów w dyskusji nie było, Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia taryfy opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i za zbiorowe odprowadzenie ścieków na terenie gminy Dubicze Cerkiewne.

Do przedstawionego projektu uchwały nie wniesiono żadnych uwag.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw- 0, wstrzymał się od głosu -0. Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada jednogłośnie powzięła

UCHWAŁĘ Nr XXI/ 91 /08
(w załączeniu)

w sprawie uchwalenia taryfy opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i za zbiorowe odprowadzenie ścieków na terenie gminy Dubicze Cerkiewne.

 Wójt Gminy zwracając się do Prezesa zapytał o możliwość przejęcia oczyszczalni ścieków   funkcjonującej w Dubiczach Cerkiewnych przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Hajnówce. Prezes poinformował, że Zarząd przedsiębiorstwa oglądał oczyszczalnię w Dubiczach Cerkiewnych i uznał że  stan technologiczny jest dobry. Wstępnie  przedsiębiorstwo jest zainteresowane przejęciem i prawdopodobnie w m-cu grudniu br. przedsiębiorstwo przedłoży ofertę przejęcia od 1 stycznia 2009r.

 
 
 
 
 ad. ppkt.2

     Z kolejnym projektem uchwały zapoznał Wójt Gminy  a dotyczył  obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego.

Stwierdził, że cena żyta za 3 pierwsze kwartały 2008 r. ogłoszona w Komunikacie Prezesa GUSwynosi 55,80zł/q. Podczas konstrukcji budżetu gminy na 2009r. przyjęto kwotę 50zł/1q.

 Przypomniał radnym, że na 2008r.cena żyta za 3 pierwsze kwartały 2007 r. ogłoszona w Komunikacie Prezesa GUSwynosiła kwotę 58,29zł/1q a Rada Gminy obniżyła do kwoty również 50zł/q.

W tej sprawie Przewodniczący Rady Gminy poprosił o opinię Przewodniczącego  Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy, który stwierdził, że  na posiedzeniu komisja zaopiniowała pozytywnie  obniżenie ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego jednogłośnie do kwoty 50, 00 zł /1q.

Innych propozycji obniżenia cen żyta do wymiaru podatku rolnego radni nie zgłosili.

Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy o obniżenie ceny skupu żyta do 50zł/1q

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za wnioskiem Komisji oddano 13 głosów.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego.

Do przedstawionego projektu uchwały nie wniesiono żadnych uwag.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw- 0, wstrzymał się od głosu -0. Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada jednogłośnie powzięła

UCHWAŁĘ Nr XXI/ 92 /08
(w załączeniu)
obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2009r.
ad. ppkt.3

Przechodząc do kolejnego punktu porządku obrad, Przewodniczący Rady Gminy, ponownie udzielił głosu Panu Przewodniczącemu Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy, który przedstawił stawki podatku od nieruchomości na 2009r. wypracowane przez komisję.

Stawki te stanowią załącznik do protokołu.

Innych głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek komisji dotyczący stawek podatku od nieruchomości na 2009r.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych, Rada Gminy w głosowaniu jawnym za wnioskiem komisji oddała 13 głosów .

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie przyjęła wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie podatku od nieruchomości na 2009r.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw- 0, wstrzymał się od głosu -0

 
Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada jednogłośnie powzięła

Uchwałę nr XXI/93/07

(w załączeniu)

w sprawie podatku od nieruchomości.

 
 Ad. ppkt.4

        Realizację tego punktu rozpoczął Pan Eugeniusz Makarewicz – pracownik Urzędu Gminy, który poinformował, że wpłynęło podanie od Pani Mondry Ireny zam. w Dubiczach Cerkiewnych na ulicy Brzozowej, o przejęcie nieodpłatnie przez gminę odcinka sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej wykonanej z własnych środków i wybudowanych na jej działce. 

Pan Eugeniusz Makarewicz zapoznał radnych  z wnioskiem Ireny Mondry zam. Dubicze Cerkiewne ul. Brzozowa 1 w sprawie przyjęcia nieodpłatnie na majątek gminy odcinka sieci wodociągowej – 9m oraz sieci kanalizacyjnej – 12m. Zapoznał także z przepisami prawa regulującymi powyższą kwestię. Zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków i zawarta pomiędzy Gminą Dubicze Cerkiewne a PWiK w Hajnówce umową w sprawie eksploatacji i administrowania wodociągiem zbiorowym na obszarze gminy przyłącza wodociągowe pozostają na utrzymaniu ich właścicieli. Analogicznie przedstawia się sytuacja jeżeli chodzi o przyłącze kanalizacyjne do sieci kanalizacji zbiorczej ,której eksploatację prowadzi Gmina Dubicze Cerkiewne. Gmina lub inny podmiot eksploatujący mogłaby przyjąć na swój stan przedmiotowe przyłącza , ale jeżeli przepisy prawa do tego nie zobowiązują takie działanie mija się z celem m.in. dlatego ,że po przejęciu na stan utrzymanie przyłączy w tym usuwanie awarii należałoby do obowiązków podmiotu prowadzącego eksploatację wodociągu lub kanalizacji. W dalszych wyjaśnieniach Pan Makarewicz wspomniał, że art.31 w/w ustawy co prawda przewiduje, że właściciel może przekazać odpłatnie na rzecz gminy wybudowane na swój koszt urządzenie wodociągowe lub kanalizacyjne na podstawie stosownej umowy jednak w danym przypadku nie może mieć zastosowanie ponieważ przyłącze wodociągowe ani kanalizacyjne nie jest urządzeniem w rozumieniu przepisów w/w ustawy. Wobec powyższego zaproponował on aby wniosek w powyższej sprawie rozpatrzyć negatywnie.

Rada nie zajęła stanowiska ponieważ sprawa ta nie   należy do kompetencji Rady Gminy i  powinna być załatwiona przez gminę zgodnie z  kodeksem postępowania administracyjnego.

ad. ppkt.5

Z projektem uchwały w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego przysługującego członkom ochotniczej straży pożarnej zapoznał Wójt. Poinformował, że zgodnie z nową ustawą z dnia 25 lipca 2008r. o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych inny ustaw art. 28 został zmieniony i otrzymał brzmienie, że członek osp, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny. Wysokość ekwiwalentu ustala Rada Gminy w drodze uchwały. Dlatego pod obrady dzisiejszej sesji przygotowano projekt uchwały w tej sprawie.  Do chwili obecnej było 1/175 za 1 godz. udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym. Zaznaczył, że dotychczasowa  stawka 16,80 zł była stawką wysoką i uważa, że stawka zaproponowana przez gminę 10 zł jest stawką adekwatną do angażowania się ochotników w akcjach ratowniczych.

 

Przewodniczący Rady Gminy ponownie udzielił głosu Panu Przewodniczącemu Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy, który przedstawił wysokość ekwiwalentu  pieniężnego wypracowaną przez komisję w kwocie 12 zł/godz. członkom osp za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach ratowniczych.

Radny Czykwin po zabraniu głos zaproponował oddzielić działania ratownicze od szkoleń. Dodał, że należy wyróżnić strażaków za ich pracę i wnioskował o  uchwalenie  kwoty 16zł/godz.

Przewodniczący Rady zgłoszone wnioski poddał pod głosowanie zaznaczając, że każdy radny ma jeden głos.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych:

Za wnioskiem gminy (10zł) – oddano – 0 głosów,

Za wnioskiem Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy (12zł ) oddano – 9 głosów;

Za wnioskiem radnego Czykwina (16zł) – oddano 3 głosy;

1 głos się wstrzymał; przeciw – 0 głosów.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Rada Gminy większością głosów przyjęła wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wysokości ekwiwalentu pieniężnego przysługującego członkom ochotniczej straży pożarnej .

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciw- 0, wstrzymało się od głosu -2 radnych

 
Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada większością głosów powzięła

Uchwałę nr XXI/94/07

(w załączeniu)

 

w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego przysługującego

członkom straży pożarnej.

ad. ppkt.6

    Kolejny projekt uchwały przygotowany pod obrady dzisiejszej sesji omówił Pan Mikołaj Ławrynowicz -Sekretarz Gminy a dotyczył  wyrażenia woli zabezpieczenia środków na realizację projektu p.n. “ Poprawa infrastruktury drogowej poprzez przebudowę dróg gminnych w m. Tofiłowce, Werstok – Wiluki oraz Grabowiec – Dubicze Cerkiewne”.
Poinformował, że wnioski złożone przez gminę o dofinansowanie przebudowy dróg gminnych ze środków unijnych w m. Tofiłowce oraz Werstok-Wiluki i Grabowiec-Dubicze Cerkiewne zostały rozpatrzone negatywnie przez Urząd Marszałkowski z powodu zastrzeżeń do przyjętych rozwiązań technologicznych związanych z wykonaniem nawierzchni drogi( potrójne utrwalenie emulsja asfaltową i grysami). W międzyczasie 31 października został ogłoszony nabór wniosków na przebudowę gminnej infrastruktury drogowej w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych w latach 2008-2011. Wnioski można składać do dnia 21 listopada 2008r. w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim. W związku z zaistniałą sytuacja gmina zamierza skorzystać z tych możliwości i złożyć wniosek o dofinansowanie przebudowy w/w dróg , które nie uzyskały dofinansowania w ramach RPO WP. Aby wniosek mógł być przyjęty do rozpatrzenia należy w budżecie gminy na rok 2009 zabezpieczyć środki na realizację w/w zadania w pełnej wysokości tj. w kwocie kosztorysu inwestorskiego , która wynosi 915,3 tys. zł. Jak wyjaśnił w dalszej wypowiedzi Sekretarz Gminy – wysokość dofinansowania zadania w przypadku przyznania środków wynosi 50% kosztów i zostanie zrefundowana gminie po zakończeniu zadania i zapłaceniu całości kosztów Wykonawcy przez Beneficjenta. Sytuacja finansowa gminy umożliwia zabezpieczenie 50% kosztów zadania ze środków własnych gminy i 50% z kredytu krótkoterminowego.
Radni wyrazili niezadowolenie, że złożone projekty przez gminę zostały odrzucone.

Do przedstawionego projektu uchwały nie wniesiono żadnych uwag.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw- 0, wstrzymał się od głosu -0. Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada jednogłośnie powzięła

UCHWAŁĘ Nr XXI/ 95 /08
(w załączeniu)

w sprawie wyrażenia woli zabezpieczenia środków na realizację projektu p.n. “ Poprawa infrastruktury drogowej poprzez przebudowę dróg gminnych w m. Tofiłowce, Werstok – Wiluki oraz Grabowiec – Dubicze Cerkiewne”.

 
Do pkt. 6.
 

Wójt Gminy dokonał przedstawienia projektu budżetu gminy na 2009r.Poinformował, że podstawowe zadania gospodarcze gminy zostały ustalone na poziomie możliwości finansowych przewidzianych w budżecie. Projekt budżetu gminy na 2009r. jest nie równoważny tj. po stronie dochodów zamyka się kwotą 5 833 270zł a po stronie wydatków 6 675 887zł. Niedobór budżetu w kwocie 842 617 zł zostanie pokryty wolnymi środkami, które w kwocie 109 200 zł przeznacza się na spłatę:

-          pożyczki zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku na budowę oczyszczalni ścieków w Dubiczach Cerkiewnych – 57 200 zł,

-          pożyczki zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku na budowę II etapu kanalizacji sanitarnej w Dubiczach Cerkiewnych – 34 000 zł.

-          pożyczki zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku na budowę 5 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków w miejscowościach Istok, Werstok, Koryciski, Zabagonie, Stary Kornin – 18 000 zł.

-           

W założeniach budżetu przyjęto, iż ogólne dochody 2009 roku osiągną kwotę   5 833 270, tj. wzrosną o kwotę 1 211 240 zł w porównaniu do przewidywanego wykonania 2008 roku. Główną przyczyną wzrostu jest planowane otrzymanie dotacji ze środków Unii Europejskiej na realizację zadań ujętych w wykazie zadań inwestycyjnych na 2009 r.

 
Dochodami gminy są:
 

Dochody własne 1 475 066 zł, przy dynamice 86,45%, z tego:

 

-          podatek od nieruchomości – 273 045 zł,

-          podatek rolny – 173 374 zł,

-          podatek leśny – 147 661 zł,

-          podatek od środków transportowych – 8 410 zł,

-          podatek od spadków i darowizn – 1 000 zł,

-          wpływy z podatku od działalności gospodarczej osób fizycznych, opłacany w formie karty podatkowej – 450 zł,

-          wpływy z opłaty targowej – 4 000 zł,

-          wpływy z opłaty skarbowej – 7 500 zł,

-          podatek od czynności cywilnoprawnych – 13 000 zł,

-          wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu – 10 458 zł,

-          odsetki od nieterminowych wpłat –  550 zł,

-          udziały gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – 513 668 zł,

z tego:

wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie gminy – 513 268 zł,

 wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych mających siedzibę        na terenie gminy – 400 zł,

 

-          dochody z majątku gminy – 248 000 zł,

-          wpływy z różnych opłat i usług – 73 950 zł.

 

Dotacje celowe na zadania własne 1 892 185 zł, przy dynamice 300,46%,

 

Dotacje celowe na zadania zlecone 494 350 zł, przy dynamice 115,61%,

 

Subwencja ogólna 1 971 669 zł, przy wzroście dynamiki o 106,67% w porównaniu do roku 2008, w tym:

-          część oświatowa 1 427 750 zł (110,25%),

-          część wyrównawcza 543 919 zł (98,28%).

Planowane wydatki na rok 2009 w kwocie 6 675 887 zł stanowią 155,61% wydatków roku 2008.

 
W budżecie gminy przewidziano na:

-         wydatki bieżące i remonty – 3 992 177 zł, tj. 59,80 % ogólnych wydatków.

-         wydatki inwestycyjne – 2 683 710 zł, tj. 40,20 % ogólnych wydatków.

-          

W roku 2009 planuje się zadania inwestycyjne:

-         budowa linii wodociągowej Górny Gród, Nikiforowszczyzna,

-         przebudowę dróg gminnych w m. Tofiłowce, Werstok – Wiluki i Grabowiec – Dubicze Cerkiewne

-         wykonanie dokumentacji technicznej do budowy kanalizacji w m. Tofilowce, Grabowiec, Czechy Orlańskie, Jagodniki

-         budowę 20 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Dubicze Cerkiewne,

-         remontu świetlicy wiejskiej wraz z zagospodarowaniem placu przyległego do budynku w m. Grabowiec,

-         remont budynku Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Dubiczach Cerkiewnych.

-         kontynuacja remontu oświetlenia ulicznego

Planowane zadania inwestycyjne zamkną się kwotą 2 683 710 zł.

 

W przypadku ponadplanowego realizowania dochodów budżetowych oraz pozyskania dodatkowych środków finansowych z tytułu dotacji rozważone zostaną możliwości realizacji inwestycji w większym zakresie niż określono w wykazie zadań inwestycyjnych i środków na ich realizację w 2009 r.

Do przedstawionego projektu budżetu gminy na 2009r. w dyskusji nikt z radnych nie zabrał głosu.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Rada Gminy zapoznała się z projektem budżetu gminy na 2009r.

Do pkt. 7

Odpowiedzi nie były udzielane, ponieważ nikt z radnych nie zgłosił wniosków i zapytań .

 
Do pkt. 8

W tym punkcie  głos zabrał Wójt Gminy, który poinformował radnych ,że wnioski złożone przez gminę o dofinansowanie przebudowy dróg gminnych ze środków unijnych w m. Tofiłowce oraz Werstok-Wiluki i Grabowiec-Dubicze Cerkiewne zostały rozpatrzone negatywnie przez Urząd Marszałkowski w Białymstoku z powodu zastrzeżeń do przyjętych rozwiązań technologicznych związanych z wykonaniem nawierzchni drogi( potrójne utrwalenie emulsja asfaltową i grysami). W międzyczasie 31 października został ogłoszony nabór wniosków na przebudowę gminnej infrastruktury drogowej w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych w latach 2008-2011. Wnioski można składać do dnia 21 listopada 2008r. w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim. W związku z zaistniałą sytuacją gmina zamierza skorzystać z tych możliwości i złożyć wniosek o dofinansowanie przebudowy w/w dróg , które nie uzyskały dofinansowania w ramach RPO WP. Aby wniosek mógł być przyjęty do rozpatrzenia należy w budżecie gminy na rok 2009 zabezpieczyć środki na realizację w/w zadania w pełnej wysokości tj. w kwocie kosztorysu inwestorskiego , która wynosi 915,3 tys. zł. Jak wyjaśnił w dalszej wypowiedzi Sekretarz Gminy – wysokość dofinansowania zadania w przypadku przyznania środków wynosi 50% kosztów i zostanie zrefundowana gminie po zakończeniu zadania i zapłaceniu całości kosztów Wykonawcy przez Beneficjenta. Sytuacja finansowa gminy umożliwia zabezpieczenie 50% kosztów zadania ze środków własnych gminy i 50% z kredytu krótkoterminowego..

Dalej poinformował, że brak jest odpowiedzi na projekt złożony na  zadanie inwestycyjne„ Remont budynku Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Dubiczach Cerkiewnych – II etap” o którego dofinansowanie Gmina Dubicze Cerkiewne ubiega się. Wójt Gminy dodał, że jeżeli nasz wniosek zostanie pozytywnie rozpatrzony to  jednak na zbyt późny okres naboru wniosków przez Urząd Marszałkowski jego rzeczowa realizacja nie będzie możliwa w tym roku i zostanie  przesunięta na rok 2009 . Natomiast w wypadku negatywnego rozpatrzenia przez Urząd Marszałkowski naszego wniosku wskazanym byłoby   dokonanie remontu GOKSiR sposobem gospodarczym z własnych środków – stwierdził Wójt Gminy.

 Przewodniczący Rady Gminy oddał głos Panu Piotrowi Dmitruk mieszkańcowi wsi Tofiłowce, który wybudował oczyszczalnię przydomową w swoim gospodarstwie.

Pan Dmitruk poinformował, że jest zadowolony z wybudowanej oczyszczalni, która funkcjonuje już 3 tygodnie i jest godna polecenia innym mieszkańcom, którzy zamierzają budować takie oczyszczalnie. Dodał, że budowa oczyszczalni trwała około 1 tygodnia i koszt wyniósł 3 tys.zł. nie wliczając swojego wkładu pracy.

Po dyskusji radni upoważnili Wójta Gminy do zastosowania ulgi dla mieszkańców, którzy będą budować oczyszczalnie przydomowe w swoich gospodarstwach w wysokości 50% udokumentowanych i poniesionych kosztów budowy oczyszczalni przydomowych nie więcej jak 2000zł.

Następnie głos zabrał obecny na sesji Kierownik Posterunku Policji w Kleszczelach, który przedstawił sprawy związane z bezpieczeństwem mieszkańców.

W dyskusji radni zwrócili uwagę kierownikowi, że jego funkcjonariusze nie zawsze wykonują swoje obowiązki należycie, jak również ich zachowanie budzi wiele wątpliwości. 

Innych wypowiedzi w tym punkcie obrad nie zgłoszono.

 

Uwag i poprawek do protokółu z XX Sesji nie było, wobec czego protokół został przyjęty.

 

      W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady Gminy, podziękował radnym i osobom zaproszonym za udział w sesji, po czym o godz.1400 zamknął XXI Sesję Rady Gminy.

 
 

Protokołowała :                                                                            Przewodniczący Rady Gminy

Maria Pietryczuk                                                                                         Jerzy Karpiuk

 
 

 

Metryka strony

Udostępniający: Pietryczuk Maria

Wytwarzający/odpowiadający: Igor Kondratiuk

Wprowadzający: Igor Kondratiuk

Data wprowadzenia: 2009-02-19

Data modyfikacji: 2009-02-19

Opublikował: Igor Kondratiuk

Data publikacji: 2009-02-19